Gå til innhold

Cannon Ixus 980is

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring/prøvd det nye Ixus 980is kameraet med 14,7mpix?

Vurdere og kjøpe det til uken,siden vi kun har et kamera i hjemmet her..(har et ixus 400 fra 2003,men det regner jeg ikke som kamera,har vært misfornøyd med det siden jeg kjøpte det)

Det ligger på rundt 3000,- ++,og det andre jeg vurderer er Ixus 870is til 2295,- på Elkjøp..

Har fra før av cannon EOS 400D i hjemmet her..Tenkte og ha dette til sånn litt av hvert kamera i lommen,og med i bilen..Selger en del på nett,og tar jo da en del bilder ute og inne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor sensor har den? Liten eller minst. Det er faktisk litt teknologisk galemattias med så høy oppløsning på en liten lillefingernegl. Det virker som en dårlig ide, og med tanke på at Ixus fra før slite i dårlig lys, så kan det virke som om det er lurere med en eldre modell. For denne har jeg lite tro på.

Lenke til kommentar

Det første bilde er tatt i dagslys med Ixus 990: http://www.steves-digicams.com/2008_review...es/IMG_0004.JPG

Det andre et tatt med Powershot 470 i overskyet vær: http://www.steves-digicams.com/2008_review...es/img_0114.jpg

Begge er laget av Canon. Det første kameraet har dobbelt så mange megapixler og koster ca. 3000. Det andre koster 700. Jeg synes bilde på den siste er skarpere, spesielt i venstre hjørne og forgrunnen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Begge er laget av Canon. Det første kameraet har dobbelt så mange megapixler og koster ca. 3000. Det andre koster 700. Jeg synes bilde på den siste er skarpere, spesielt i venstre hjørne og forgrunnen.

Det er litt vanskelig å vurdere bilder fra to kamera når det er forskjellig utsnitt og i tillegg forskjellig tid på året (og da forskjell i lysforhold, farger og lignende). Men selv om Powershot A470 er et mye rimeligere kamera, så er det ikke like dårlig i forhold til Ixus'en som prisen skulle tilsi. Du betaler blant annet mer for Ixus'en pga. størrelse, design, materialvalg, flere og unødvendige megapiksler og at det følger med oppladbart batteri og lader. Prosessoren og hurtigheten til kameraet kan også være en oppgradert versjon på Ixus'en i forhold til Powershot'en, uten at det nødvendigvis har noe å si for bildekvaliteten. Ofte kan et stort "budget-kamera" til 1500 utklasse et lite kamera til 2500 på bildekvalitet fordi det blir større plass til god optikk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig synes jeg dette å klemme inn mer og mer pixler på disse bitte små CCD brikkene

er direkte tragisk. Når jeg sammenligner bilder jeg tok med mitt 4 megapixel Ixus med bilder

tatt med disse nye blir jeg veldig skuffet over kvaliteten på de nye. Man ser det spesielt godt på bilder tatt ute i naturen der bladverk og slike detaljer er helt graut. Selv i godt lys er bildene jevnt over mye dårligere enn med det "gamle" Ixus.

Jeg gidder ikke å bruke penger på det som nå selges av digitale kompakt kamera. Hdde de giddet å lage dem med 4/6 megapixler så ville de vært brukbare. Jeg aner ikke hva produsentene tenker på men det er helt latterlig det de holder på med nå.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Ixus 980is siden november, og har tatt en del hundre bilder siden den tid, og er jevnt over veldig godt fornøyd.

Jeg har dessverre ikke noen bilder som er lastet opp noe sted.

Selvsagt må man huske på at dette er et kompaktkamera - med de begrensninger det gir - og ikke et fullformat.

Likevel vil jeg våge å påstå at dette er et av de bedre kompaktkameraene på markedet - sammenlignet med mitt gamle Ixus 860is samt kompaktkameraer jeg har sett testet på nettet. Har også sammenlignet bildene fra 980is'en min med bilder tatt med både Canon 40D og 5D mark II. Det er jo ikke noen tvil hvilket av disse tre kameraene som gir best bildekvalitet - men med tanke på at 980 "bare" er et kompaktkamera, synes jeg resultatet er overraskende bra.

Det som skuffer mest (i mine øyne) med 980 er landskapsbilder. De ser veldig bra ut i "lite" format, men dersom man begynner å zoome inn, ser man fort at bladverk osv blir litt graut, som Apriori sa. Ellers, både til portrettbruk, og vanlig point-and-shoot, gjør 980 etter mitt skjønn en meget god jobb.

Dersom det faller litt i pris, vil jeg ikke nøle med å kalle det et godt kjøp, dersom du er på jakt etter et kamera du kan ta med overalt.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Ixus 980is siden november, og har tatt en del hundre bilder siden den tid, og er jevnt over veldig godt fornøyd.

Jeg har dessverre ikke noen bilder som er lastet opp noe sted.

Selvsagt må man huske på at dette er et kompaktkamera - med de begrensninger det gir - og ikke et fullformat.

Likevel vil jeg våge å påstå at dette er et av de bedre kompaktkameraene på markedet - sammenlignet med mitt gamle Ixus 860is samt kompaktkameraer jeg har sett testet på nettet. Har også sammenlignet bildene fra 980is'en min med bilder tatt med både Canon 40D og 5D mark II. Det er jo ikke noen tvil hvilket av disse tre kameraene som gir best bildekvalitet - men med tanke på at 980 "bare" er et kompaktkamera, synes jeg resultatet er overraskende bra.

Det som skuffer mest (i mine øyne) med 980 er landskapsbilder. De ser veldig bra ut i "lite" format, men dersom man begynner å zoome inn, ser man fort at bladverk osv blir litt graut, som Apriori sa. Ellers, både til portrettbruk, og vanlig point-and-shoot, gjør 980 etter mitt skjønn en meget god jobb.

Dersom det faller litt i pris, vil jeg ikke nøle med å kalle det et godt kjøp, dersom du er på jakt etter et kamera du kan ta med overalt.

Har du tatt en titt på hjørnene på bildene dine ? Ser ut som 980 sliter der også.

Lenke til kommentar

Joda, det sliter nok litt i hjørnene dersom man tar bilder av en knallblå himmel for eksempel (eller noe annet ensfarget). Men, dersom man tar stort sett "vanlige" bilder, hvor det "skjer litt" også i hjørnene, synes jeg ikke det er plagsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...