tor_erik Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg er også yrkessjåfør, og reagerer på at du som også jobber som yrkessjåfør faktisk kjører i 110-115 km/t i en 70-sone, og det attpåtil på denne årstiden. "Men det var jo salta vei!" Hva så? Den eneste funksjonen for salt er at det senker frysepunktet noen grader, og hvem vet om det er like bra salta hele veien? Salta vei er i tillegg våt, og våt vei er glatt. Det at du var på din 12 time bak rattet skremmer meg forresten like mye. Håper du tenker deg om to ganger neste gang. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 hvilken stripe er det dere mener? den gule/hvite i bakken? Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg er også yrkessjåfør, og reagerer på at du som også jobber som yrkessjåfør faktisk kjører i 110-115 km/t i en 70-sone, og det attpåtil på denne årstiden. "Men det var jo salta vei!" Hva så? Den eneste funksjonen for salt er at det senker frysepunktet noen grader, og hvem vet om det er like bra salta hele veien? Salta vei er i tillegg våt, og våt vei er glatt. Det at du var på din 12 time bak rattet skremmer meg forresten like mye. Håper du tenker deg om to ganger neste gang. Kjøringen var privat. Og hvorfor jeg holdt den hastigheten kan jeg vel egentli ikke forsvare. dumt var det, men trenger ikke å gni det inn vettu.. det kan skje med alle. så du burde passe deg. btw, de fleste yrkessjåfører er da ikke engler bak rattet. ser en god del av oss som ligger fint i 90km i 60 soner, og det med 48 Tonn på slep. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vel da er du faktisk en svært dårlig sjåfør og uegnet som yrkessjåfør. Når du kjører så mye over fartsgrensen viser det at du enten driter i den eller ikke følger med i det hele tatt, begge grunn nok til og miste lappen. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Som yrkessjåfør burde du være så glad i førerkortet ditt at du gjør alt i din makt for å beholde det... Du får håpe det var nok snø i veibanen til at stripene i asfalten ikke er synlige på bildet, eller at du som sjåfør ikke er identifiserbar. Huh? Såvidt jeg vet har da ikke de stripene noen vesentlig funksjon. Trådstarter: Som nevnt fra andre er det heldigvis noe avvik på speedometere, samt at det trekkes fra 2~4 km/t fra boksens målinger slik at man har en viss feilmargin. Tipper du berger deg, på håret. hva har du røyka a? stripene viser hvor fort han kjørte. hvordan ellers tror du de måler det? Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Som yrkessjåfør burde du være så glad i førerkortet ditt at du gjør alt i din makt for å beholde det... Du får håpe det var nok snø i veibanen til at stripene i asfalten ikke er synlige på bildet, eller at du som sjåfør ikke er identifiserbar. Huh? Såvidt jeg vet har da ikke de stripene noen vesentlig funksjon. Trådstarter: Som nevnt fra andre er det heldigvis noe avvik på speedometere, samt at det trekkes fra 2~4 km/t fra boksens målinger slik at man har en viss feilmargin. Tipper du berger deg, på håret. hva har du røyka a? stripene viser hvor fort han kjørte. hvordan ellers tror du de måler det? Det er trykk sensorer i bakken som er lagt i en vis avstand i forhold til hverandre som måler farten. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) det ble feil, strekene brukes vel fortsatt som en kontroll? Endret 12. januar 2009 av simster Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 det ble feil, strekene brukes vel fortsatt som en kontroll? Ser ikke helt hvorfor man skal bruke streker som kontroll. Hvis man skulle bruke stripene som kontroll må man hvite at tiden mellom bildene er 100% korrekt. Da er vel farten som måles ihvertfall like korrekt vil jeg tro. En annen ting er jo at det blir jo bare tatt ett bilde, ikke noe mer. Har selv blitt tatt en gang og da blinket det ikke flere ganger.... Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 men det er ikke ett så veldig kortvarig blink? nok tid til å ta 2 bilder. Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) men det er ikke ett så veldig kortvarig blink? nok tid til å ta 2 bilder. Kanskje det men da blir nok tiden mellom bildene så kort at det ikke på noe som helst måte er sikrere enn følerne som ligger i bakken. Edit: Hvis det du sier er rett betyr det at vi bare kan kjøre så fort vi vil når det er snø på veien.... tror nok ikke det nei Endret 12. januar 2009 av Zatuu Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 simister, jeg har ikke røyket noe ... vet ikke med deg. Stripene, som nevnt ovenfor, fungerer kun som en etterkontroll om det skulle være tvil. Det finnes mange bokser som ikke har noen stripe i det hele tatt. Boksene avmåler farten ved hjelp av trykksensorer i bakken, farten avmåles etter hvor lang tid det går fra sensor X til Y. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 har jo hørt om tilfeller hvor det har vært snødekket vei og derfor ikke fått noe bot. men nå aner ikke jeg hvordan disse fotoboksene funker, jobber ikke akkurat med det, jeg bare vet at det er lurt å holde fartsgrensa. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg er også yrkessjåfør, og reagerer på at du som også jobber som yrkessjåfør faktisk kjører i 110-115 km/t i en 70-sone, og det attpåtil på denne årstiden. "Men det var jo salta vei!" Hva så? Den eneste funksjonen for salt er at det senker frysepunktet noen grader, og hvem vet om det er like bra salta hele veien? Salta vei er i tillegg våt, og våt vei er glatt. Det at du var på din 12 time bak rattet skremmer meg forresten like mye. Håper du tenker deg om to ganger neste gang. Kjøringen var privat. Og hvorfor jeg holdt den hastigheten kan jeg vel egentli ikke forsvare. dumt var det, men trenger ikke å gni det inn vettu.. det kan skje med alle. så du burde passe deg. btw, de fleste yrkessjåfører er da ikke engler bak rattet. ser en god del av oss som ligger fint i 90km i 60 soner, og det med 48 Tonn på slep. Håper alle de som praktiserer det prinsippet der mister lappen før det skjer noe alvorlig.. Dog, når jeg tenker meg om så er det _svært_ få ganger jeg ser sånn galskap, så kanskje du bare prøver å si at "alle andre gjør det, så da er det greit"? Nei kompis, null medlidenhet fra meg nå gitt! Du har feil holdning. Har selv blitt tatt i 102 i 70´n og innrømmer at det var dustete av meg , spesielt siden jeg hadde kjørt lenge og var rimelig fartsblind.. No excuse... 1 Lenke til kommentar
ladiram Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Håper alle de som praktiserer det prinsippet der mister lappen før det skjer noe alvorlig.. Dog, når jeg tenker meg om så er det _svært_ få ganger jeg ser sånn galskap, så kanskje du bare prøver å si at "alle andre gjør det, så da er det greit"? Nei kompis, null medlidenhet fra meg nå gitt! Du har feil holdning. Har da kjørt gjentatte ganger gjennom Østerdalen, og har hatt problemer med å holde følge med tungtransporten. Husker spesielt en gang jeg kjørte oppover på kvelden/natta. Da var det fartsetappe med meg og 3 semitrailere... Så det forekommer nok desverre en god del (på enkelte strekninger)... Og når forsvarer "fartsblindhet" det å kjøre for fort. Speedometeret er der av en grunn - man skal faktisk titte innom en gang i mellom... Endret 12. januar 2009 av ladiram Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Sier ikke at det ikke skjer, men ser heldigvis lite til det Det var ikke for å forsvare meg på noen måte, snarere tvert imot. Spesielt idiotisk av meg å ikke stoppe, samle meg, ta en røyk, en kaffe og litt frisk luft.. Hadde kjørt ca. 5 timer allerede og ville fortest mulig hjem, så rein idioti av meg, det vet jeg og prøver ikke å forsvare meg. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg er også yrkessjåfør, og reagerer på at du som også jobber som yrkessjåfør faktisk kjører i 110-115 km/t i en 70-sone, og det attpåtil på denne årstiden. "Men det var jo salta vei!" Hva så? Den eneste funksjonen for salt er at det senker frysepunktet noen grader, og hvem vet om det er like bra salta hele veien? Salta vei er i tillegg våt, og våt vei er glatt. Det at du var på din 12 time bak rattet skremmer meg forresten like mye. Håper du tenker deg om to ganger neste gang. Kjøringen var privat. Og hvorfor jeg holdt den hastigheten kan jeg vel egentli ikke forsvare. dumt var det, men trenger ikke å gni det inn vettu.. det kan skje med alle. så du burde passe deg. btw, de fleste yrkessjåfører er da ikke engler bak rattet. ser en god del av oss som ligger fint i 90km i 60 soner, og det med 48 Tonn på slep. At kjøringen var privat er revnende likegyldig. Du skal vite bedre som yrkessjåfør på grunnlag av den erfaringen du tilegner deg i jobben. Jeg ser at det er dumt av meg å gni det inn, men det skal være sagt at dette provoserer meg helt vanvittig. Det at en 18-årig idiot med null erfaring finner på sånne ting er selvsagt heller ikke bra, men man kan i det minste riste på hodet og skylde på uerfarenhet. I ditt tilfelle kan man ikke det. Det kan skje med alle, ja, men da må gasspedalen på bilen min henge seg opp først. Aldri, aldri om jeg hadde holdt den farten i 70-grense på vinterstid. Sannsynligvis ikke på sommertid heller, da måtte jeg i så fall hatt en fødende kone i passasjersetet. Mange yrkessjåfører kjører alt for hardt, det har du helt rett i. Dette er synd og skam. Jeg kan ikke få sagt det nok ganger, yrkessjåfører burde vite bedre! Selv om en kanskje selv har "kontroll", er det langt fra sikkert at alle andre trafikanter klarer å forholde seg til slik kjøring. Endret 13. januar 2009 av tor_erik 1 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 At yrkessjåfører (vogntog) kjører for hardt /liten erfaring er veldig tydelig. Det er bare å høre på radioen en hel dag; så hører du om ørten trailervelt og utkjøringer HVER dag. "Vegen stengt på grunn av....." Lenke til kommentar
brrah Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 For de som ikke skjønner helt hvordan fotobokser fungerer; Det er 2 sensorer med en viss avstand. Tiden mellom disse blir målt og man kan da beregne farten. Det er kun hvis farten er høyere en fartsegrensen det blir tatt bilde. Lenke til kommentar
o0 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Mange yrkessjåfører kjører alt for hardt, det har du helt rett i. Dette er synd og skam. Jeg kan ikke få sagt det nok ganger, yrkessjåfører burde vite bedre! Selv om en kanskje selv har "kontroll", er det langt fra sikkert at alle andre trafikanter klarer å forholde seg til slik kjøring. Hva mener du om å ligge i 100 i 80-sonen på oversiktlig landevei med lite eller ingen trafikk da? Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 At du bør betale så det svir. Har eg gjort det selv? Ja har nok det. Men ein tenker litt meir dess eldre ein blir. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå