The Stig Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Heh, sant det du sier om det streket der - heldigvis. Du skal derimot prøve å kjøre fra Bodø til Tromsø, det er det fryktelig mange bokser, men veldig få skilt. Altså flere bokser per skilt. Ergo er det ikke godt å vite når man risikerer å møte på en boks, jo mindre man er lokalkjent. Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Vel det er vel bare å vente å se hva som kommer i posten.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Som nevnt fra andre er det heldigvis noe avvik på speedometere, samt at det trekkes fra 2~4 km/t fra boksens målinger slik at man har en viss feilmargin. Sikker på det? Jeg så en boks i 80-sone for sent til å bremse, og kikket på speedometeret idet det blinket. Den viste 102, og (senere innkjøp og bruk av) GPS viser at 99 er riktig fart. Boten var på 99, så det var ikke noe fratrekk. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Rimelig sikker på det ja. Her kan du lese så mange kilder du vil Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Huh? Såvidt jeg vet har da ikke de stripene noen vesentlig funksjon. Stripene blir brukt til å sjekke at farta som er målt er korrekt. Etter som eg veit så tar fotoboksa to bilder i kjapp rekkefølge, det blir då målt av kor mykje nærmare neste strek du har bevega deg på den tida. Sidan tida i mellom kvart bilde og avstanden mellom strekane er kjent så kan ein då rekne ut farta du har hatt. Er desse stripene ikkje synlege pga snø, så kan ein heller ikkje kontrollere om fotoboksa har målt rett fart og du slepp bot på grunn av bevisets stilling. Merk at ofte så får du bota i posten der det står at bilde kan frammleggast ved behov. Det kan derfor være lurt å kreve å få sjå bilde før du betalar bota sidan det hender seg at dei bløffer om at bildet har god nok kvalitet til å kunne brukast. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hmm, jaha. Såvidt jeg vet holder det med kun bildet og målingen foretatt av boksen. Jeg har forøvrig sett flere bokser som ikke har noen form for striper i det hele tatt, og jeg er også bekjent av noen som ble tatt på vinteren her i Tromsø - da var veien helt nedsnødd, men bot ble det likevel (med bilde). Bruker dette bildet for å støtte utsagnet mitt (er altså ingen striper, som kan sees på bildet): Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Ja det kan godt stemme det, politiet sender ut bøter til alle som blir tatt i fotoboks, men stripene må væres synlege om du tar det til retten. Dei aller fleste godtar bota om dei blir tatt. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Bruker dette bildet for å støtte utsagnet mitt (er altså ingen striper, som kan sees på bildet): 199 km/t ! Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Fortsatt noe skeptisk. Bildet ovenfor er hentet fra en sak som var i Tingretten, og at stripene manglet hjalp trist lite for tiltalte. Fulgte saken nærme mens den pågikk, så fikk med meg mange detaljer. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Fortsatt noe skeptisk. Bildet ovenfor er hentet fra en sak som var i Tingretten, og at stripene manglet hjalp trist lite for tiltalte. Fulgte saken nærme mens den pågikk, så fikk med meg mange detaljer. Skeptisk jeg også. "Stripene" er vel sensorer i bakken. Tviler på at bildene blir brukt til å beregne hastigheten, det gjør vel automatikken i fotoboksen ved hjelp av sensorene i veibanen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Eit kjappt søk: http://tb.no/article/20081120/NYHETER/252212322/1011/NYHETER Da NTB besøkte politiets ATK-senter på Hustad utenfor Molde denne uka, kom det inn 14 fartsovertredelse fra en fotoboks i Troms. Samtlige 14 ble henlagt og bilførerne slipper dermed gebyr. Årsaken: Fotolinjen var tildekket av snø. Lenke til kommentar
Svampebob Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 hvilken stripe er det dere mener? den gule/hvite i bakken? Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Får håpe du ikke mister lappen. Selv ble jeg tatt i laserkontroll i en 70 sone i 106 km. Uten lappen i 3 mnd og drøye 7000 i bot så det svir kraftig. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Bare meg som ser stripa rett forran bilen? Syns jeg ser en et lite stykke bak også, men vet jo ikke hvordan de skal se ut.. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Eit kjappt søk:http://tb.no/article/20081120/NYHETER/252212322/1011/NYHETER Da NTB besøkte politiets ATK-senter på Hustad utenfor Molde denne uka, kom det inn 14 fartsovertredelse fra en fotoboks i Troms. Samtlige 14 ble henlagt og bilførerne slipper dermed gebyr. Årsaken: Fotolinjen var tildekket av snø. Heh, din luring - du kunne da ikke sitert resten av saken også? Det er ikke lenger nok at fotoboksen måler en for høy fart, fotograferer bilen, føreren og bilnummeret. – Dette er innskjerpet i år etter en høyesterettsdom i januar, sier politioverbetjent Harald Torseth ved politiets ATK-senter til NTB. Da er jo saken grei. Det har altså vært nok med kun bilde og avmåling, men etter saken her fra Tromsø (som bildet ovenfor er fra), har de skjerpet kravene. Dommen lød der forresten: "Det kan ikke med 100% sikkerhet fastslås at føreren holdte avmålte fart, men retten finner det hevet over en hver tvil at tillate holdt godt over 140 km/t". Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Se der ja, nå slipper jeg jo å grave fram artikkelen som jeg leste... Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) ja, stemme det. Er de digital eller analog? Alle fotoboksene i Nord-Trøndelag er analoge, såvidt meg bekjent. I hvert fall på strekningen Steinkjer - Stjørdal. I Helltunellen like sør for Stjørdal er det en digital fotoboks som tar bilder av biler i nordgående retning. Edit: Det er for øvrig fint lite vits i å diskutere hvorvidt linjene er nødvendige i denne situasjonen, da veiene mellom Steinkjer og Stjørdal saltes så kraftig at det aldri er snø der, med mindre det er snødrev mens bildet blir tatt. Endret 5. januar 2009 av Karl-Peder Lenke til kommentar
SiRious Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Ja, veien var fint saltet, det kan bekreftes, både med farta og hukomelse. flott, da tar det vel forhåpentligvis litt tid før den kommer. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Tok tre uker før jeg fikk min, da hadde bilen skiftet eier i tillegg, så dobbel jobb for de vil jeg tro.. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 (endret) Merk at ofte så får du bota i posten der det står at bilde kan frammleggast ved behov. Det kan derfor være lurt å kreve å få sjå bilde før du betalar bota sidan det hender seg at dei bløffer om at bildet har god nok kvalitet til å kunne brukast. jepp, leste att det var rimelig mange "saker" som ble henlagt grunnet dårlig bilde, uansett, hvis du blir tatt, krev å få se bilde, det taper du ingenting på Endret 5. januar 2009 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå