Gå til innhold

Tatt i fotoboks ca 110-115km\t i 70 sone, trenger hjelp

SiRious

Anbefalte innlegg

Heh, sant det du sier om det streket der - heldigvis. Du skal derimot prøve å kjøre fra Bodø til Tromsø, det er det fryktelig mange bokser, men veldig få skilt. Altså flere bokser per skilt. Ergo er det ikke godt å vite når man risikerer å møte på en boks, jo mindre man er lokalkjent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Som nevnt fra andre er det heldigvis noe avvik på speedometere, samt at det trekkes fra 2~4 km/t fra boksens målinger slik at man har en viss feilmargin.

Sikker på det? Jeg så en boks i 80-sone for sent til å bremse, og kikket på speedometeret idet det blinket. Den viste 102, og (senere innkjøp og bruk av) GPS viser at 99 er riktig fart. Boten var på 99, så det var ikke noe fratrekk.

Lenke til kommentar
Huh? Såvidt jeg vet har da ikke de stripene noen vesentlig funksjon.

Stripene blir brukt til å sjekke at farta som er målt er korrekt. Etter som eg veit så tar fotoboksa to bilder i kjapp rekkefølge, det blir då målt av kor mykje nærmare neste strek du har bevega deg på den tida. Sidan tida i mellom kvart bilde og avstanden mellom strekane er kjent så kan ein då rekne ut farta du har hatt.

Er desse stripene ikkje synlege pga snø, så kan ein heller ikkje kontrollere om fotoboksa har målt rett fart og du slepp bot på grunn av bevisets stilling.

Merk at ofte så får du bota i posten der det står at bilde kan frammleggast ved behov. Det kan derfor være lurt å kreve å få sjå bilde før du betalar bota sidan det hender seg at dei bløffer om at bildet har god nok kvalitet til å kunne brukast.

Lenke til kommentar

Hmm, jaha. Såvidt jeg vet holder det med kun bildet og målingen foretatt av boksen. Jeg har forøvrig sett flere bokser som ikke har noen form for striper i det hele tatt, og jeg er også bekjent av noen som ble tatt på vinteren her i Tromsø - da var veien helt nedsnødd, men bot ble det likevel (med bilde).

Bruker dette bildet for å støtte utsagnet mitt (er altså ingen striper, som kan sees på bildet):

1199032440278_20071230-018b_1646058m.jpg

Lenke til kommentar
Fortsatt noe skeptisk. Bildet ovenfor er hentet fra en sak som var i Tingretten, og at stripene manglet hjalp trist lite for tiltalte. Fulgte saken nærme mens den pågikk, så fikk med meg mange detaljer.

Skeptisk jeg også.

"Stripene" er vel sensorer i bakken. Tviler på at bildene blir brukt til å beregne hastigheten, det gjør vel automatikken i fotoboksen ved hjelp av sensorene i veibanen.

Lenke til kommentar
Eit kjappt søk:

http://tb.no/article/20081120/NYHETER/252212322/1011/NYHETER

Da NTB besøkte politiets ATK-senter på Hustad utenfor Molde denne uka, kom det inn 14 fartsovertredelse fra en fotoboks i Troms. Samtlige 14 ble henlagt og bilførerne slipper dermed gebyr. Årsaken: Fotolinjen var tildekket av snø.

Heh, din luring - du kunne da ikke sitert resten av saken også?

Det er ikke lenger nok at fotoboksen måler en for høy fart, fotograferer bilen, føreren og bilnummeret.

– Dette er innskjerpet i år etter en høyesterettsdom i januar, sier politioverbetjent Harald Torseth ved politiets ATK-senter til NTB.

Da er jo saken grei. Det har altså vært nok med kun bilde og avmåling, men etter saken her fra Tromsø (som bildet ovenfor er fra), har de skjerpet kravene. Dommen lød der forresten: "Det kan ikke med 100% sikkerhet fastslås at føreren holdte avmålte fart, men retten finner det hevet over en hver tvil at tillate holdt godt over 140 km/t".

Lenke til kommentar
ja, stemme det.

Er de digital eller analog?

Alle fotoboksene i Nord-Trøndelag er analoge, såvidt meg bekjent. I hvert fall på strekningen Steinkjer - Stjørdal. I Helltunellen like sør for Stjørdal er det en digital fotoboks som tar bilder av biler i nordgående retning.

Edit: Det er for øvrig fint lite vits i å diskutere hvorvidt linjene er nødvendige i denne situasjonen, da veiene mellom Steinkjer og Stjørdal saltes så kraftig at det aldri er snø der, med mindre det er snødrev mens bildet blir tatt. :p

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar
Merk at ofte så får du bota i posten der det står at bilde kan frammleggast ved behov. Det kan derfor være lurt å kreve å få sjå bilde før du betalar bota sidan det hender seg at dei bløffer om at bildet har god nok kvalitet til å kunne brukast.

jepp, leste att det var rimelig mange "saker" som ble henlagt grunnet dårlig bilde, uansett, hvis du blir tatt, krev å få se bilde, det taper du ingenting på

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...