Audiosun Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg vurderer å gå til innkjøp av min første eksterne harddisk og finner WD Elements 1TB interessant. Denne skal hovedsaklig brukes til min PC med XP men skal også brukes noen ganger til min samboers Mac. Slik jeg har forstått det så er det filsystemet FAT32 denne harddisken blir levert med. Og jeg tenker at jeg kanskje skal gjøre dette om til NTFS. Men jeg mener å huske å lest en plass av Macen bare kan lese filer i NTFS systemet? Så det jeg lurer på? 1. Kan denne harddisken i det hele tatt brukes av begge i opprinnelig stand(altså FAT32)? 2. Hvis ja på nummer 1, kan den fremdeles brukes av begge hvis jeg gjør om til NTFS? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hvis den gjøres om kan den kun leses på mac'en og ikke skrives til. PC kan både lese og skrive. Hvis du beholder den orginal kan du ikke lage filer på over 4GB (som f.eks. HD filmer, .img filer, osv). Du KAN lage 2 partisjoner på den, èn med Fat32 som begge maskinene kan skrive til, og så en med NTFS som begge kan lese og som bare windows kan skrive til slik at du kan ha større filer på den delen. Lenke til kommentar
DeathRaz0r Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvis den gjøres om kan den kun leses på mac'en og ikke skrives til. PC kan både lese og skrive. Hvis du beholder den orginal kan du ikke lage filer på over 4GB (som f.eks. HD filmer, .img filer, osv). Du KAN lage 2 partisjoner på den, èn med Fat32 som begge maskinene kan skrive til, og så en med NTFS som begge kan lese og som bare windows kan skrive til slik at du kan ha større filer på den delen. Jeg planlegger å gjøre dette. Mac del som går under systemfilet Mac OS Extended (journalført) PC del som går under systemfilet FAT Så det vil da si at når jeg kobler den til macen, da dukker Mac delen opp og når jeg kobler til PC, dukker PC delen opp? Og alt funker bra ? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Eller du kan bruke NTFS-3G på macen og få full lese/skrive-tilgang på hele disken fra begge maskinene. Lenke til kommentar
DeathRaz0r Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Eller du kan bruke NTFS-3G på macen og få full lese/skrive-tilgang på hele disken fra begge maskinene. Hvor får jeg tak i NTFS-3G henne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå