Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Svart skjerm - men maskin virker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 4,5 år gammel Dell Inspiron 5150 som har tjent meg godt i disse årene. Lurer litt på om jeg skulle la den slippe, men klarer ikke helt å venne meg til tanken.

Saken er at etter en litt hastig bakoverbøy av skjerme ble den svart. Dvs.at oppstart med windows xp-logo vises, men går deretter over i svart. Det jeg har av delte filer på maskinen får jeg imidlertid opp på en annen maskin i nettverket. Jeg har ikke klart å få skjermbilde på ekstern pc-skjerm via vga-kabel.

Noe håp her?

zack... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hopper på denne tråden... Jeg dro ut min DVI-kabel i går mens maskinen var på, og nå sitter jeg her med akkurat samme problemet. :(

EDIT: Problemet mitt er løst, jeg gikk inn i maskinen i safemode, og avinstallerte skjermkort driveren, startet maskinen på nytt. Så kom jeg inn i vanlig XP igjen og installerte driveren på nytt :) ... Prøv det du også Zack.

Endret av Deem
Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har en 4,5 år gammel Dell Inspiron 5150 som har tjent meg godt i disse årene. Lurer litt på om jeg skulle la den slippe, men klarer ikke helt å venne meg til tanken.

Saken er at etter en litt hastig bakoverbøy av skjerme ble den svart. Dvs.at oppstart med windows xp-logo vises, men går deretter over i svart. Det jeg har av delte filer på maskinen får jeg imidlertid opp på en annen maskin i nettverket. Jeg har ikke klart å få skjermbilde på ekstern pc-skjerm via vga-kabel.

Noe håp her?

Siden du ser noe på skjermen, virker det ikke som det er hardware som er gåen. Antageligvis er det en feil på driver. Hva skjer om du trykker f8 rett før windows skal til å loade og du velger safe-mode (sikkerhetsmodu)?

Lenke til kommentar
Hei!

Noe håp her?

Siden du ser noe på skjermen, virker det ikke som det er hardware som er gåen. Antageligvis er det en feil på driver. Hva skjer om du trykker f8 rett før windows skal til å loade og du velger safe-mode (sikkerhetsmodu)?

Takk til både Logiman og Deem. Jeg fikk til en oppstart i safemode, og gjorde som Deem sa og avinstallerte drivere til skjermkort (Nvidia Geforce FX Go5200).

Da kommer min manglende kompetanse frem for fullt; - må jeg ikke da installere driverene på nytt, og hvor finner jeg dem? Var inne på nvidia.com og tenkte jeg skulle prøve en automatisk scanning av maskinen for å detektere manglende drivere. Resultatet ser nå ikke så lovende ut... Fikk "oppblåst" skjermbilde,en grusom oppløsning! Prøver noen restarter til før jeg gir meg!

zack

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...