kake_fisk Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har en error i php scripten min som jeg ikke klarer å finne ut hva kommer fra. Dette er index.php: <?php if(isset($_POST['entry'])) { $newentry = true; } $name = $_POST['name']; $entry = $_POST['entry']; echo " <html> <head> <title>Chat Box</title> </head> <body>"; $filename = "chatlog.txt"; $file = fopen($filename, 'r'); $log = fread($file, filesize($filename)); fclose($file); echo $log; echo ' <form name="chat" action="index.php" method="post"> <input type="text" name="name"><br> <input type="text" name="entry"><br> <input type="submit" name="submit" value="Submit"> </form> if $newentry = true { $file = "chatlog.txt"; $open = fopen($file, 'w'); $stringData = $name . " : " . $entry . "\n"; fwrite($open, $stringData); fclose($open); } </body> </html>'; ?> Erroren er: Parse error: syntax error, unexpected T_STRING, expecting ',' or ';' in /home/sacredwa/public_html/php/chat/index.php on line 34 og det er i denne linjen: $open = fopen($file, 'w'); Er det noen som ser hva som er galt? Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Du har glemt å lukke echo strengen etter </form> Slik som scriptet er nå så ligger følgende kode i echo if $newentry = true { $file = "chatlog.txt"; $open = fopen($file, 'w'); $stringData = $name . " : " . $entry . "\n"; fwrite($open, $stringData); fclose($open); } Endret 4. januar 2009 av eMilt Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 oi, småe feil kan skape store problemer. :\ Takk for hjelpen. Men et annet problem, jeg vill ikke at teksten skal bli erstattet når jeg skriver til filen. Jeg vil skrive på slutten av filen. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 bytt ut $open = fopen($file, 'w'); med $open = fopen($file, 'a'); les mer her Lenke til kommentar
fezken Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Om du setter 'a' eller 'a+' ('a' kan bare skrive til fil, men 'a+' kan både lese og skrive) som parameter i fopen istedenfor 'w' skulle det fungere som ønsket. 'w' åpner filen og begynner å skrive ovenfra og sletter det eksisterende innholdet i filen din. 'a' begynner å skrive fra bunnen av, dermed vil ikke noe bli slettet. Lykke til EDIT : Litt for sent Endret 4. januar 2009 av zaxz Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Takk, det virket. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 (endret) Jeg ble inspirert av deg til å lage et lite chatte-script selv, basert på din kode Jeg har modifisert den slik at den er litt mer oversiktlig med OOP (Object Oriented Programming) i bakhodet. Min versjon kan du laste ned her EDIT: oppdatert lenke Endret 18. februar 2009 av eMilt Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Det er jo bra. Men min ble vell mer som en shoutbox en en chattebox. Edit: Jeg kunne ikke prøve din, orker ikke uploade den. Men hvis du vill prøve min: http://sacredwater.uni.cc/php/chat Endret 7. januar 2009 av kake_fisk Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Du kan prøve min her kake_fisk http://designfokus.com/chat/ EDIT: Har du ikke installert testserver på maskina di? isåfall så anbefaler jeg det slik at du slipper å laste opp alt på en ekstern server når du jobber med prosjekter. Bare last de opp når de er ferdige Endret 7. januar 2009 av eMilt Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg bruker cpanel til å endre php filene, så har egentlig ikke bruk for en testserver. Lenke til kommentar
emilkje Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) Som du sier så er det ikke kritisk om man redigerer filene eksternt, men jeg personlig synes det godt å ha en tekst-editor med farger (slik at man fort ser når man har glemt å lukke echo ;p) i tillegg til at det er mye mer effektivt å jobbe med flere filer samtidig. Da med OOP i bakhodet. Hvis du holder deg unna test-server fordi det kan være litt knotete å konfigurere database/apache/php hver for seg, så er jo WAMP en veldig god løsning for testserver neste->neste->neste->fullfør og du er i gang! EDIT: skriveleif Endret 7. januar 2009 av eMilt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå