Gå til innhold

"På" eller "i" - ved stedsnavn?

hojohansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det noen regel om hvor når en skal bruke "på" eller "i" ved stedsnavn?

Jeg er "i" Sarpsborg.

Jeg er "på" Yven.

Det kan virke som at større områder bruker jeg "i", mens ved mindre plasser bruker jeg "på".

Godt spørsmål egentlig, lurer og på det. Det virker sån for meg og at man sier "på" ved mindre plasser.... Hvem vet.

Endret av Glema
Lenke til kommentar

Hmm veldig godt spørsmål ja. Min første tanke er at man sier på når det er øy og i når det er by, men det e jo helt på jordet og stemmer jo ikke med virkeligheten.. Men det ligger kanskje noe i at de er i når det er større sted, og på når det er bydel, tettsted e.l.

Lenke til kommentar

"Regelen" er egentlig at man skal bruke "i" for store tettsteder, og "på" med mindre, men det finnes så mange unntak at det knapt kan sies at det finnes noen regel om det. Eller... Jeg har vanskelig å komme på en storby man bruker "på" med, men bygder, mindre byer og sånt... Da virker det som om det er ganske så 50/50.

Lenke til kommentar

Ja.det virker som om når det er snakk om de "store" stedene brukerman i

mens når det er snakk om bygder,øyer osv... bruker man

i Bergen

i Stavanger

i Tromsø

i Oslo

på Sotra

På Askøy

på Voss (?)

på Stord

Endret av Ehtram
Lenke til kommentar

Sånn så jeg forstår det så er "i" ubestemt, mens "på" er bestemt. Ta for eksempel "i huset", da kan man være hvor som helst i huset, men man kan være "på badet".

Man kan si "jeg skal ut på sjøen og fiske", eller man kan si "jeg skal bade i sjøen". Her er det samme ord med enten "i" eller "og" :hmm: Virker ut som det også har med overflate. Altså at når man fisker fra en båt, er man på overflaten av vannet. Mens når man bader er man i vannet.

Dette gjelder selvsagt vanlige substantiv, og ikke navn.

Endret av Hunter147
Lenke til kommentar
Sånn så jeg forstår det så er "i" ubestemt, mens "på" er bestemt. Ta for eksempel "i huset", da kan man være hvor som helst i huset, men man kan være "på badet".

Men også her finnes det unntak. Man er jo i stuen, og ikke stuen, for eksempel.

Lenke til kommentar

Regelen er vel enkelt å greit at det brukes etter hva stedet er. F.eks. blir det i foran alle byer siden det er i en by; i Tromsø, i Oslo osv.

Men man må liksom være kjent for å vite hva det skal være på de forskjellige plassene, f.eks. Øksnes. Jeg tenkte det skulle være Øksnes siden navnet tilsier at det er et nes. Derimot sier de i Øksnes fordi det er i Øksnes kommune.

Denne forklarer godt.

Ut fra topografien kan det sies at det som ligger nede i en dal eller et søkk, bør ha "i", mens det som ligger i flatlendet eller høyt i terrenget, bør ha "på". Men så enkelt er det ikke alltid, for mange stedsnavn er gamle gårdsnavn og kan derfor ha "på" også om vi skulle ventet "i": "på Gjøvik" (men "i Kjøpsvik"), "på Dal". Navneelementet er neppe heller noe sikkert kriterium, sjøl om det nok heter både "på Tynset" og "på Furuset" fra gammelt av. Om stedet ligger i innlandet eller ved kysten, er nok et sikrere holdepunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...