Gå til innhold

Jippi! Jeg har fått meg radiator

Anbefalte innlegg

Fant en gammel kompressor til et kjøleskap bak i skråningen i dag, hvor det satt en radiator! Jeg koblet (brutal kutting med hagesaks) den av, og skvatt noe jævlig da KFK gassene begynte å strømme ut. Den tar hele 24x29x6 cm, og rørene går 16x2 ganger fram og tilbake, altså et 928+ cm lang rør. Jeg prøvde å blåse gjennom røret, og luften kom ut på den andre siden, så er den ikke tett. Den er veldig rusten da, det er litt dumt, er litt kjipt å måtte rengjøre hele greia. Noen bilder:

radiator_rusten.jpg

Og med en 80mm vifte på for å sammeligne

radiator_med_vifte.jpg

Fra siden med en 80mm vifte

radiator_fra_siden.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svart er best farge til radiatorere, har vært mange tråder om det husker jeg. Tror jeg vet om en jeg kan låne sandblåser av, fattern har brukt den en gang til å sandblåse en (ordentlig) radiator.

Så, nå er det bare vannblokken igjen, og så er det vannkjøling!

Lenke til kommentar

Rørene er 5mm i diameter, det blir 3/16 tomme det, nesten 1/4".

Kommer vannet til å bli bra avkjølt med denne radiatoren?

Hvor sterk pumpe trenger jeg, vil det holde med 680 l/t? Vannblokken skal være hjemmelaget antageligvis. Fra midten av core og utover i sirkler.

Morsomt vis jeg får tak i en 240mm vifte, kanskje fra en bil eller no, må være støysvakt da, og gjerne 12 volt. Noen idéer?

Lenke til kommentar

Om den er rusten eller ikke spiller liten rolle, hvis du ikke er fiksert på å ha det utrolig rent på rommet eller hvor nå du måtte finne på å plassere radiatoren.

Har en rusten stor radiatore jeg også, funka fett den når jeg brukte den.

Vill tro det er mere jobb å "pusse opp igjenn" en gammel radiator en det du får igjenn av at den er ren og pen.

Lenke til kommentar

Så det holder med å bare vaske den? Hjelper det å spyle den med høytrykksspyler, for å fjerne litt rust og sånt?

Er det en sånn radiator i alle kjøleskap (seff ikke akkurat den samme da), ligger et gammelt et i en kontainer borti gata her.

Lenke til kommentar

Tok en prøve ved vannkranen nå, vannet kom igjennom, og hastigheten var relativt grei. Den har jo vært brukt til et kjøleskap, og tåler nok ganske høyt trykk. Så da er det jo bare pumpen det kommer ann på.

Rørene inni er nesten flate, 4*17mm. Vis man gjør dem runde blir røret ca. 10 mm i diameter, altså større enn røret som stikker ut.

Lenke til kommentar

Tok vann inn i rørene og holdt radiatoren under varmt vann for å skylde den. Da jeg blåste ut vannet som hadde ligget inni radiatoren var det veeeldig varmt! Det er jo et bra tegn. Forøvrig så har jeg pusset radiatoren litt mer, og nå ser den ganske mye bedre ut. Jeg har også rettet på noen av finnene.

Lenke til kommentar

KFK (Klor Fluor Karbon) gasser er sikkert ikke så bra i lengden, men damene med Finess hårspray er fortsatt i live så overlever nok du og.

Om du børster radiatoren med stålbørste og får bort det meste av den løse rusten så kan du bruke hammerite maling oppå. Den kan du male direkte på rust og er du heldig finnes det også som spray. Med litt forsiktig lakkering 20-30 cm fra radiatoren og ikke tykke lag så får du deg sikkert en skikkelig god radiator.

Og den vil sikkert se bra ut og til slutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...