aronkj Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei. Har gjerne lyst på jobb på en oljeplattform i fremtiden. Nå går jeg elektrofag VG1, og synest det er ett moro fag, så vil gjerne fortsette med det. Derfor lurer jeg på hvilke utdanninger som finnes innen oljerigg? Har søkt over hele internet, men har ikke funnet noen gode sider som sier noe om mulighetene innen elektrofag. Rådgiveren min på den gamle skolen fann en internetside som så god ut, men fann senere ut at der ikke sto så mye. Så også at en annen fyr hadde laget en lignende tråd, men den handlet mer om jobbmuligheter på oljeplattform generelt. Så hvis dere har personlige erfaringer eller noen gode nettsteder så sleng dem gjerne inn i denne tråden;) Takk for svar, og det betyr mye for meg hvis noen klarer å gi meg noen gode tips eller utdanningsveier. Lenke til kommentar
aronkj Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 jobbfeber.no Ja der fann jeg ut mye om oljerigg og slikt. Men vil gjerne vite navnene på yrkene. Er ikke helt sikker på hva de forskjellige yrkene heter. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Ved å gå elektrofag begrenser du mulighetene dine veldig mye. Med mindre du har veldig gode karakterer (4.5 og oppover), så er det veldig vanskelig å få læreplass innen elektrofag. Størst sjanse er det innen automasjon. Spesielt innenfor ROV. Elektro og telekom. kan du nesten bare glemme. Er utrolig lite læreplasser innenfor disse linjene. Snakker av egne erfaringer, søkte selv innen telekom. Men hadde ikke nubbsjans til å oppdrive læreplasser. Ente opp med å ta kryssløp over til brønnteknikk, og fikk læreplass innenfor boring. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hei, kan vel kanskje fortelle litt om mine tanker og erfaringer ettersom jeg just har fullført min læretid i nordsjøen. Jeg vet ikke om det er dette du er ute etter, men skriver hvertfall slik jeg har opplevd læretiden min. Når det kommer til å spørre folk hva sjangsene for å få læreplass er, så kommer du mest sannsyneligvis alltid til å høre at du ikke har sjangse og at det ikke er vits i det hele tatt. Spørsmål blir kanskje da om de som får læreplass offshore er noe form for super studenter som har toppkarakterer fra videregående, men det kan jeg avkrefte med en gang at ikke er tilfellet. Jeg hadde til jul et snitt på 4.2 og det var de karakterene jeg søkte jobb med. Jeg startet søkerunden med å skrive en allright søknad, dette fikk jeg dog hjelp til. Det som er viktig er å gi en liten forsmak av hvem du er og hvordan du fungerer som person/hva du til vanelig driver med. (du skjønner hvorfor etterhvert som du leser mer). Jeg ble så kalt inn til jobbintervjue som en blant 65 stykker. Marginene var dog små da det kun var 4 stykker som kunne få jobb, men du burde ikke fatte missmot ut av sånne statistikker. På intervjuet får du en liten forsmak av hvordan firmaet blir drevet samt en liten oversikt over hvilke installasjoner de driver osv. Intervjuene var oppdelt over 1 - 2 uker, så vi var kun 5 stykker den dagen jeg var inne. Jeg skal ærlig innrømme at min stressfaktor var på nye høyder denne dagen og dette er selvfølgelig noe som blir tatt hensyn til. Jobb intervjuet var egentlig veldig ok. Det var 2 stykker som holdt intervjuet samt at 4 faddere hadde møtt opp for å komme med innspill om de evt ville det, så det var totalt 6 stykker. Karakterene fra GK til tredjeklasse ble selvfølgelig lagt på bordet, men det var ikke det som var av størst interesse for dem sin del. Intervjuet baserte seg i størstegrad om hvem jeg var, hvordan jeg brukte fritiden min, vennekretsen min, fritidsverv, planer for fremtiden og liknende spørsmål. Det de er ute etter er å finne personer som passer inn i miljøet. Man skal trossalt omgås med de andre menneskene her ute, opptil 12 timer dagelig i 2 uker. Jeg sier selvfølgelig ikke at du skal gi blaffen i karakterer, men du skal heller ikke frykte å søke om du ikke har 5 - 6 i snitt. Etter intervjuet gikk det ekstremt lang tid og jeg holdt egentlig på med å finne en læreplass. Ut av ingenting fikk jeg plutselig en telefon med beskjeden at jeg hadde fått læreplass offshore. Siden jeg ikke vet om det er dette du ønsker å høre om så velge jeg å slutte av skrivingen her. Du får heller si ifra så kan jeg fortelle litt mer om erfaringer fra læretiden min. Jeg har forøvrig tatt utdannelse innen Automasjon. Lenke til kommentar
aronkj Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Joda! Dette hørtest greit ut. Ble litt lettet nå som du sa att man ikke trenger TOPPkarakterer, som de fleste har sagt før, og det er slik informasjon jeg liker å vite:D Men siden du har tatt automasjon, som jeg også lurer på å ta, lurer jeg på hvilke ting er det du styrer med på en oljeplattform da? Får du bra lønn? Har hørt at den skal være god. Har du ett navn på det arbeidet som du gjør der ute? Ett navn som jeg kan søke litt mer på internet etter, eller spør en rådgiver litt mer om? Er det mye fysisk og praktisk arbeid? Er det varierende? Det er slike ting jeg vil vite;) Takk for det du skrev;) Det hjalp veldig. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Heisann. Det var bra jeg traff det temaet du ønsket å høre om. Hvilken arbeidsfordeling man får innen sitt fagfelt er litt forskjellig fra platform til platform, og ifra selskap til selskap vil jeg tro. Min hverdag baserer seg mye på vedlikehold av måleinstrumenter, ventiler, pneumatikk, hydraulikk, litt mekanisk, alarmsystemer og annet som eventuelt kan dukke opp. Stillingen jeg arbeider i heter Instrument Teknikk, ettersom måleinstrumenter er emne vi driver mest med. Ønsker du å lese mer om stillingen kan du forsøke å søke på Instrument teknikker eller Instrument Technician. Hvor mye arbeid som blir utført varierer fra årstiden kan man si. Vi følger arbeidspakker som blir planlagt på land, og arbeidsmengden vil naturligvis minke under fellesferier og andre høytider når planleggerene har tatt seg ferie. Hvor mye praktisk arbeid som blir utført avhenger av jobben, men vi har som regel ingen større montasjer. De fleste jobbene blir utført på en dag, og det fører igjen til meget variert arbeid. Når det kommer til lønn så baserer denne seg også på hvor mye overtid man jobber. I disse tider er det relativt begrenset grunnet finanskrise, så lønningene er ikke særlig mer enn hva en fagarbeider ville få på land. Når jeg sier det så snakker jeg om personer som er i startfasen av arbeidslivet og ikke har stor ansinitet. Når du eventuelt får lengre arbeidserfaring vil selvfølgelig lønnen øke, og da skal du ikke se bort ifra at lønningene kan hoppe til et meget konfertabelt nivå. Er det noe du ønsker svar på så er det bare å spørre. Lenke til kommentar
aronkj Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Hørest ut som ett greit yrke:) Kommer ikke på noen spørsmål i farta, men tusen takk for de fyldige svarene dine:) Det setter jeg pris på Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Dette er antakeligvis ikke hva du vil høre, men jeg har gått på smellen før, derfor nevner jeg det. Det ALLER viktigste er at du faktisk liker det du driver med, så hva med å finne ut hva du har lyst å drive med før du evt ser etter offshore muligheter ? Nei jeg er ikke din mor ;=) Men allikevel ikke så dumt å tenke på. Skal sies at det nok er like mange forsjellige historier om hvordan få seg ut på plattform som det finnes folk der ute. Noen har flaks, noen har uunværlig kompetanse, andre kjenner riktige folk. Du må ikke låse deg fast i en bestemt retning for å få deg ut, det er utallige måter. Det kommer også stort an på hvor du evt jobber eller søker jobb. Bla.a er det store muligheter innen mange ulike kontraktører som har prosjekter mot offshore industri.. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Man skal ikke skyve under en stol at det ZeVs^ sier er riktig. Du burde også tenke igjennom om platform livet virkelig er noe for deg. Vet om lærlinger her ute som er usikker om det ønsker å søke etter læretiden, ettersom de føler at miljøet ikke er helt tilpasset dem og det blir for lenge borte. Læretiden kan dog være en gode måte å teste dette. En annen ting du skal være obs på er at det krever en del selvdisiplin. Jeg har sitte med skolebøker i uttallige timer for å klare å sette meg inn i stoffet jeg trenger å vite, fordi mye av utstyret offshore har en tendens til å være gammelt og det er veldig annerledes enn hva man møte på skolen. Jobbene som blir gjort her ute er også relativt små i omfang, noe jeg spesielt merket på fagprøven. Jeg har selv opplevd det som en positiv erfaring og derfor snakker jo positivt om det. Men du skal vite at om du havner offshore så kreves det mye arbeid med å holde seg oppdatert. I mitt tilfelle er jeg på jobb 1/3 av året, det tilsier at jeg fikk en læretid på 5 måneder (automasjon er 1 1/2 år). Så som du sikkert har forstått, offshore er en drøm for noen og et mareritt for andre. Lenke til kommentar
aronkj Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Ja selvsagt. Det dere sier er helt rett. Jeg synest at det viktigeste med en jobb, er å like det du gjør. Det er viktig hvis du vil arbeide med det resten av livet. Eller nesten. Og jeg er helder ikke sikker på om det er det jeg vil gjøre resten av livet. Men jeg er en fyr som er opptatt av litt fri inne i mellom. Jeg liker små ferier hvor jeg kan nyte livet:P Det er noe som er så positivt med dette arbeidet. Men når du først er der, må du selvsagt arbeide hardt. 12-12timer? Men det er jo nesten det samme som på fiskerbåt. Bare at der er det 6-6timer. Så det er selvsagt litt verre på oljeplattform, men er jo mer fri også. Grunnen til at jeg prater om båt og slikt, er fordi jeg har to storebrødre som jobber der, og liker seg godt. Eller den ene sluttet pga. familie, men sier at han har lyst tilbake. Så kanskje det ligger i blodet og jobbe offshore? Har også hørt at på oljeplattform er det veldig bra miljø. Har du følt det samme? Hyggelige folk og slikt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå