Gå til innhold

Diameter på høytalerkabler i hjemmekinoanlegg.

Anbefalte innlegg

Skal anskaffe meg hjemmekinoanlegg med høytalere bestående av bla. disse:

Dynavoice Magic F-6 EX og Dynavoice Magic S-4EX

Så det jeg lurte på hva slags diameter jeg må ha på kabelen? Går det fint å bruke samme kabel på front/bak som til center?

Er det virkelig nødvendig å kjøpe de dyreste kablene for en nybegynner eller holder det med høytalerkabler fra Clas Ohlson? Som denne.

Noen som kan anbefale en subwoofer kabel også?

Endret av vede
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Det spørsmålet finnes det ingen fasittsvar til, men 2,5mm² til alle høyttalerne, burde fungere tilfredsstillende. Kjøpes på Biltema for en billig penge. ;)

Nybegynner eller ikke, du vil mest sannsynlig ikke høre forskjell på kabler.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg bruker 2,5mm² på et 15-meterstrekk. Overhodet ingen problemer med dette. Jeg har også prøvd 1,5mm² på samme strekk, for å se om det var noen forskjell. Mine ører kunne ikke høre noe. ;)

Er det viktigere da og ha en dyrere og bedre subwooferkabel?

En helt vanlig, rimelig kabel er veien og gå. Den subwooferen du vurderer passer bra sammen med denne kabelen, da denne kabelen har Y-splitt (Left- og Right-tilkoblinger som subwooferen har inngang til).

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig å kjøpe de dyreste kablene for en nybegynner eller holder det med høytalerkabler fra Clas Ohlson? Som denne.

Noen som kan anbefale en subwoofer kabel også?

Det er ikke noe som heter kabler for nybegynnere (kablene som eventuellt følger med i esken pleier å være uegnet uansett grunnet for lite tverrsnitt)

Bare kjøp de tykkeste kablene du syns du kan bruke, og gjerne de billigste. Lampettledning er ofte både diskre og tykk nok for bakhøyttalerne. Man får dem i forskjellige farger til og med. Kanskje gullfarget matcher gulvlistene bedre enn hvit for eksempel? :)

Oksygenfritt kopper er heller ingen fordel lydmessig.

Angående subwooferkabelen, der vil nok alle kabler i den konfigurasjonen fungere, så også her kan man gå for det billigste man finner.

Hvis man er ute etter at det også skal se bra ut kan man jo velge en som ser bra ut, ikke fordi den koster mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...