Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklame for polet, lovlig?


Anbefalte innlegg

Polet hadde en reklamekampanje der de informerer folk om at man MÅ ha med ID på polet når man skal handle der.

Reklamen gikk på radio og internett, muligens også TV?

 

Har de lov?

Blir ikke det som om Marlboro informerte folk om at det fortsatt er aldersgrense på sigaretter?

 

Budskapet er jo sant. Men samtidig har de jo faktisk betalt massemedier for å spre navnet og logoen til Vinmonopolet.

Er dette en offentlig kunngjøring, eller en dårlig skjult reklame?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette en offentlig kunngjøring, eller en dårlig skjult reklame?

Hva reklamerer de for?

 

Eneste merkenavnet som kommer frem i de "reklamene" er vinmonopolet, som ikke kan kjøpes.

Ingen av produktene til polet blir fremhevet hverken postitivt eller negativt, faktisk ikke i det hele tatt.

 

Hadde Philip Morris "informert" om det var aldersgrense på Marlboro, så hadde det vært veldig anderledes enn om Rimi, Rema, Kiwi og alle andre som selger marlboro "reklamert" om at det var aldersgrense på tobakk.

 

Polet har heller ingen interesse for å selge mer, fordi de har ikke profittinteresser.

 

:)

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. For en forbruker er det jo absolutt ingen forskjell på om Vinmonopolet kjører en slik reklame, eller om f.eks Hansa kjører en slik reklame. Ingen av de reklamerer for et spesifikt produkt, men begge synligjør merkenavnet sitt. Eneste forskjellen her er at Vinmonopolet blir drevet av staten ikke har profitt som mål, og jeg tar vel neppe feil om jeg sier at de derfor har egne regler. På samme måte som Norsk tipping tydeligvis har egne regler.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Få ting som provoserte meg like mye som denne kampanjen. For en idiotisk ting å bruke penger på, altså, hvorfor ikke bare kreve legitimasjon av alle? Og heller gjøre unntak hvis personen er full av rynker og har grått hår?

Lenke til kommentar

Reklame for alkohol er ikke lov i Norge, nei. Men som det blir sagt så er vel dette mer som opplysning enn reklame. men hvis du f.eks. ser på Discovery Channel så vil det være reklame for alkohol da det ikke er en norsk kanal.

Lenke til kommentar
Det er naivt å tro at en reklame for polet ikke er det samme som å reklamere for alkohol.

Hva annet selger de der?

 

Pappesker og alkoholfri vin. :roll:

 

Er enig i at dette er sløsing med pengar. Alle veit kva vinmonopolet er og er du så dum at du ikkje har med ID så får du berre ha det så godt og heller handle ein gong du har med ID.

 

Eg synest også det er rart at Discovery kan sende alkoholreklame, sjølv om sendinga er frå England så må det vel kunne settast krav om at det er ulovleg for eit selskap i norge å vidareformiddle ulovleg materiale. Er ikkje verre en å tvinge Canal Digital til å sløyfe kanalar som ikkje oppfyller norsk lov i sine programpakkar.

Lenke til kommentar
Få ting som provoserte meg like mye som denne kampanjen. For en idiotisk ting å bruke penger på, altså, hvorfor ikke bare kreve legitimasjon av alle? Og heller gjøre unntak hvis personen er full av rynker og har grått hår?

 

Jeg viser aldri legitimasjon hvis jeg ikke blir spurt. Av prinsipp. Det er butikkens ansvar at de ikke selger til mindreårige.

 

 

Det er naivt å tro at en reklame for polet ikke er det samme som å reklamere for alkohol.

Hva annet selger de der?

 

Tror ikke det er mange som hører disse reklamene som tenker: "Ah, polet, ja. Kanskje jeg skulle handle der i stedet for å smugle sprit fra Sverige". Man har liksom ikke så mange muligheter til å få kjøpt slikt noe. Reklame ville vært meningsløst (noe disse opplysningsgreiene er også).

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Få ting som provoserte meg like mye som denne kampanjen. For en idiotisk ting å bruke penger på, altså, hvorfor ikke bare kreve legitimasjon av alle? Og heller gjøre unntak hvis personen er full av rynker og har grått hår?

 

Jeg viser aldri legitimasjon hvis jeg ikke blir spurt. Av prinsipp. Det er butikkens ansvar at de ikke selger til mindreårige.

 

Det er helt greit - men butikken har full rett til å kreve det av deg til en hver tid. Så hvorfor kan de ikke bare sette opp en policy om at alle blir spurt om legimitasjon? Eventuellt et skilt ved inngangen som sier at man ikke får kjøpt alkohol uten å vise gyldig legitimasjon?

 

Ser for meg at å reklamere på kinoer, t-baner, trikker og diverse plakater i Oslo sentrum må ha kostet en god del penger.

Gi meg én god grunn til at dette er vel brukte ressurser.

Lenke til kommentar
Hansa-produkter er mer spesifikt enn varer på polet.

Faktisk er jo pol-produkter implisitt hansa sitt sortement også.

Jeg ser ikke hvilken relevans det skulle ha at Vinmonopolet har et større sortiment enn Hansa. Hansa er et firmanavn. Vinmonopolet er et firmanavn. Begge firmaer forhandler produkter. Hansa selger jo ikke kun sine "egne" produkter. Er vel de som selger f.eks. Heineken også.

 

Tror ikke det er mange som hører disse reklamene som tenker: "Ah, polet, ja. Kanskje jeg skulle handle der i stedet for å smugle sprit fra Sverige". Man har liksom ikke så mange muligheter til å få kjøpt slikt noe. Reklame ville vært meningsløst (noe disse opplysningsgreiene er også).

Jo, det er nok av folk som tenker "Polet ja, det holdt jeg på å glemme nå før helgen.". Eller "Polet ja, det var en god idé, nå er det lenge siden jeg har drukket en god flaske vin". Det rimelig udiskutabelt at disse reklamekampanjene har ført til mer salg.

 

"Budskapet" i reklamekampanjen er så banalt at det er naivt å tro at det er det er hovedårsaken til kampanjen. Å selge mer er garantert ett av målene. Selv om det er statlig drevet er det fremdeles snakk om et firma, som har visse krav til lønnsom drift.

Lenke til kommentar

Nå i disse juletider (ja, de er jo over nå) gikk det jo en del "reklamer" på tv i stedet for reklamer. Opplysningssnutter om alle mulige sykdommer og verdensproblemer. Hvis jeg ser en slik opplysningsfilm om voldtekt så tenker jeg ikke "hmm, lenge siden jeg har voldtatt noen. Kanskje jeg skal ta en tur ut i bakgaten". Jeg tenker heller ikke at jeg skal ta meg en ekstra fyllekule når jeg hører opplysningssnutter fra Vinmonopolet. Jeg tviler sterkt på at dette bidrar til noe som helst. De som handler mye på polet kommer ikke til å handle mer; og de som handler lite kommer helt sikkert ikke til å gjøre det heller. Ihvertfall ikke mer enn én gang eller noe. Not much of a commercial.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

No henger det vel tilsvarende "reklameplakater" hjå utsalgsstader som segler tobakk og eller alkohol. Så at dette er salgsfremmande setter eg større spørsmålstegn med. Derimot om dei hadde putta inn åpningstidene sine i ein slik reklame så hadde det nok stilt seg anderledes.

 

Grunna strukturen og retningslinjene til vinmonopolet så vil nok dei vere dei siste som begynner med alokoholreklame, faktisk vil dei heller truande til å sponse AA og andre reklamekampanjer mot alkoholforbruk.

 

Ein del henviser til at vinmonopolet er eit firma, ja i brreg står dei vel som det men i praksis er det eit nullprofitt-foretak, overskudd er bra men så lenge det går i null er det perfekt.

Lenke til kommentar

Plakatene på utsalgsstedene henger jo nettopp der; utsalgsstedene.

For at du skal se den, må du være der.

Dessuten markedsføres ikke spesifikke produkter på disse plakatene.

 

Vinmonopolet nevner sitt eget bedriftsnavn når de opplyser om ID-plikt for alkohol.

 

Jeg mener bestemt at de eksponerer seg selv, selv om det er skjult bak budskapet om tvungen ID.

 

Vi kunne godtatt en "sikker sex"-kampanje fra RFSU.

Men konsekvensen av å reise til polet uten ID er ikke verre enn at du må ta en tur til når du har hentet ID. Og den feilen gjør du kun en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...