Gå til innhold

Dårlig syn, men vil i forsvaret.

HVS122

Anbefalte innlegg

Nokon som veit kor gode sjangser eg har på å å komme inn i førstegangstjeneste med - 1,75 og 2,25?

Eg trenger studiepoenga til Politihøgskulen, skal ta laser operasjon før eg søker der. Men kan ikkje ta laser operasjon før synet har stabilisert seg, noko som ikkje kjem til å skje før nokon år til.

Kas avdelinger som tar inn folk med briller/linser? Begge brødrene mine var i førstegangstjeneste og dei hadde like dårlig syn som eg har no, om ikkje verre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge brødrene dine har vært i militæret med like dårlig, eller verre, syn enn deg. Da vil jeg si sjansen er stor for at du også er tjenestedyktig. Men man vet aldri med Forsvaret. Dette blir uansett sjekket på sesjon, så du får svar der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Jeg kom akkuratt ikke inn med et syn på -2.50 på begge øyne. Men da kom jeg akkuratt ikke ikke - og så bare første bokstaven på bokstavbrettet.

Lenke til kommentar
Jeg kom akkuratt ikke inn med et syn på -2.50 på begge øyne. Men da kom jeg akkuratt ikke ikke - og så bare første bokstaven på bokstavbrettet.

Var det noko spessielt du hadde søkt på?

Går grensa ved - 2,50 altså?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Var det noko spessielt du hadde søkt på?

Går grensa ved - 2,50 altså?

Søkte ikke noe spesielt. Fikk 9 på alt untatt IQ og syn, som jeg fikk 7 og 4 på. Litt synd, for jeg hadde lyst.

Du kommer vel ikke inn dersom du får under 5. (Gjelder ikkje IQ)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg var inne i to år med -2.25 og jeg kjenner mange som hadde dårligere syn enn meg. En på troppen min fikk karakter 4, noe som innebar at han ikke kunne tjenestegjøre til sjøs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Noen som vet om det er noe synskrav til MP? Har -2.0 på begge øynene nå, det forandret seg vel med 0,5 over to-tre år, så det kommer nok til å bli verre etterhvert tenker jeg. Skal ta laseroperasjon før jeg søker PHS, men har ikke sjangs til å gjøre det før militæret, tror ikke synet har stabilisert seg innen da.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For å komme inn i militæret pugget en kompis av meg store deler av bokstavbrettet på veggen før han tok av seg brillene, mens legen hadde ryggen til. Respekt! :D Han havnet forresten i Artilleriet på Skjold.

Selv var jeg i HMKG 04/05, 1. Gardekompani. Ang. spørsmålet til HVS122 så kan jeg ikke huske å ha sett noen med briller, og er ikke kjent med at noen brukte linser heller, så jeg går utifra man må ha rimelig godt syn for å komme inn der.

Endret av XDamage
Lenke til kommentar
jeg så på en lapp som lå inne hos legen.. mener de fleste krav var nede i rundt karakter 5, bortsett fra psykisk som faktisk krevde 9. Var i hæren.

Psykisk vil da ikke si evnetesten, men den psykiske helsen. Bare så det er sagt.

Hvordan i helvete får de sjekket denne om en ikke har vært til behandling for noe?

Lenke til kommentar
Ka er synskrav til HMK Garde? Fant ikkje noko om krav på mil.no

5 er det for å være vaktgardist fikk jeg opplyst av legen på sesjon (Oslo). Selv har jeg -2,50 på begge øynene men fikk likevel en 6 på synstesten så akkurat bra nok til å komme inn i garden. Søkte meg og dit.

Lenke til kommentar
Ka er synskrav til HMK Garde? Fant ikkje noko om krav på mil.no

5 er det for å være vaktgardist fikk jeg opplyst av legen på sesjon (Oslo). Selv har jeg -2,50 på begge øynene men fikk likevel en 6 på synstesten så akkurat bra nok til å komme inn i garden. Søkte meg og dit.

Nice! Eg har no -1,75 og -2,25. Trudde eg kom til å tilbringe førstegangstjenesta mi på eit kontor opp i nord, pga synet.

Kaare_Jay, kom du inn?

Lenke til kommentar

Kom meg fint igjenom med -3 og -3.50, fikk riktignok ikke søke meg til jeger da men havna som relé på skjold, var fornøyd med det og fikk en kjempefin førstegangstjeneste.

Skal nevnes at om du bruker dagslinser blir alarmøvelser et rent helvete, rekker ikke akkurat stoppe for å ha på deg linser når befalet står og skriker over skuldra på deg :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fikk jeg døgnlinser til førstegangstjenesten jeg. Fristet ikke akkurat å ta på meg nye linser i et skittent knappetelt hver morgen på øvelse.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...