Knuty Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei! Skal kjøpe meg en ekstern harddisk på 1TB, og er litt usikker på hva man kan forvente seg av ytelse. Kommer nok til å kjøpe Western Digital, og ser på disse to: Western Digital Elements 1TB og en litt dyrere: Western Digital MyBook Essential 1TB 1 - er det noen forskjell i "teknologi" i disse diskene? (Er det SATA?) 2 - Hvilken hastighet kan jeg forvente meg i PRAKSIS til og fra disse diskene? (Har en Acer laptop, tekniske spesifikasjoner her ) Vil den ene disken trolig være raskere enn den andre? 3 - Har nå en Western Digital Passport 250GB . Til og fra denne disken oppnår jeg hastigheter på rundt 20 megabyte/sekund. Er det en normal hastighet? Kan jeg forvente høyere hastighet med en av de to 1TB-diskene over? Håper noen kan oppklare min forvirring her Mvh. Knut Breivik Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er USB som begrenser ytelsen, ikke selve disken. USB er vesentlig tregere enn SATA. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Det er USB som begrenser ytelsen, ikke selve disken. USB er vesentlig tregere enn SATA. Men er alle diskene jeg nevnte SATA? USB 2.0 skal vel ha 480mbit/sek eller noe teoretisk? Er det allikevel begrensninger med USB 2 som begrenser hastigheten i praksis? Hvilken hastighet kan jeg forvente meg? Endret 4. januar 2009 av Knuty Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja. Diskene er SATA ja, men du må også se på koblingen mellom "boksen" og PCen. Lenke til kommentar
pxK Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har litt gamlere versjon av den Passport og får som vanlig 30-35 Megabytes/sekund. Vet ikke noe om de større extrent harddisker da jeg ikke har en men mistenker at de er litt raskere. (?) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 USB2 begrenser i praksis maksfart til ca 30MB/s. Du kan på enkelte kontroller eller med noen enheter få opp i 33-34MB/s, men i 90% av alle tilfeller vil maksfart på USB2 være 30MB/s +- 2MB/s. Siden diskene som er inni begge de førstnevnte diskene klarer rundt 80-90MB/s og ikke går lavere enn ca 35-40MB/s ved slutten av plata så vil du holde en konstant overføringshastighet på 30MB/s til begge diskene. Hvis du har veldig spesifike krav om å kjøre programmer fra de, eller lese/skrive titusner av små filer ofte så kan det være en variasjon i fart mellom de, men ikke betydelig. Så ytelsesmessig skal det ikke være noen forskjell å ta hensyn til. Hvis maskinen din har eSATA port ville jeg sterkt anbefalt å kjøpe en ekstern disk med eSATA, siden du da klarer å få den fulle farten til disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå