Gå til innhold

Sapphire HD4870x2 - Kronisk Kræsjing ved spilling


Griffin

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har slitt med ett lite (som føles stort) problem etter at jeg bygde meg ny pc for ikke så lenge siden.

 

Når jeg spiller, så kræsjer maskina etter x-antall minutter... Som regel innen en halvtime, men jeg har opplevd at det har gått halvannen time... dog sjelden.

 

Den lyden som avspilles når maskinen kræsjer går i loop og jeg har ingen respons fra keyboard eller mus...

 

Jeg har Catalyst 8.12, jeg har renset drivere, oppdatert drivere på hovedkort, prøvd å justere hastighet med Rivatuner, og Catalyst egen hastighetskontroll, satt viftehastighet manuelt og målt temperatur. Jeg har ikke overklokket på noen som helst måte. Temperaturen er aldri over 80 grader, men det samme skjer uansett hva jeg gjør.

 

Jeg har derfor kommet til at det beste er å flashe bios i skjermkortet iflg diverse forum jeg har søkt på... Mange har fortalt om at problemet har gått bort når de har gjort dette. Problemet er at jeg ikke finner noen plass hvordan man flasher bios på dette skjermkortet.

 

Dersom noen vet av noen tutorials eller kan gi en liten oppskrift så hadde det vært kjempeflott.

 

Hvis ikke så må jeg nesten spørre forhandler om å få bytte skjermkortet... fortrinnsvis til noe nVidia, da jeg begynner å få ATI litt opp i vrangstrupen.

(Har alltid kjøpt nVidia og vært kjempefornøyd)

 

Til info så kjører jeg Vista Home Ultimate dersom det utgjør noen forskjell.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan teste at det er varme eller strømsparingsfunksjonen som lager problemer med RivaTuner.

Last det ned og på low level settings setter du klokken til standard frekvenser på både minne og GPU, dette låser kortet i 3D modus.

 

Deretter setter du vifta på 70% og begynner å spille, se om det henger seg da.

Lenke til kommentar
Du kan teste at det er varme eller strømsparingsfunksjonen som lager problemer med RivaTuner.

Last det ned og på low level settings setter du klokken til standard frekvenser på både minne og GPU, dette låser kortet i 3D modus.

 

Deretter setter du vifta på 70% og begynner å spille, se om det henger seg da.

Gjorde det... Ikke noen hickups da... Hva forteller dette?

 

 

Har bare en liten komentar til det med å bytte skjermkort:

Sapphire har hat en del driverproblemer med 48xx serien sin, spør om feks et ASUS eller et HIS kort.

Det er notert...

Lenke til kommentar
Jeg har derfor kommet til at det beste er å flashe bios i skjermkortet iflg diverse forum jeg har søkt på... Mange har fortalt om at problemet har gått bort når de har gjort dette. Problemet er at jeg ikke finner noen plass hvordan man flasher bios på dette skjermkortet.

 

Dersom noen vet av noen tutorials eller kan gi en liten oppskrift så hadde det vært kjempeflott.

 

Tror nok at problemet ditt skyldes BIOS til Sapphire HD 4870 kortet, hadde samme problem selv.

For å laste ned ny BIOS, gå til denne web siden: http://us.sapphiretech.com/driver/478.zip

 

Lag til en DOS boot disk, enten en USB minne pinne eller en "gammel" floppy disk, kommer an på om BIOS på PCen tillater oppstart fra USB minne pinne eller kun fra floppy. Pakk ut 478.zip til disken, du skal da få en mappe som heter "flash". Start så PCen via denne boot disken til command prompt, skriv så "cd flash" og deretter "flash", uten anførselstegn. BIOS på grafikk kortet ditt vil da bli oppdatert til en nyere versjon. Ikke gjør noe før du får beskjed om at bios en oppdatert. Restart maskinen din til Windows og så håper jeg at du kan glede deg til mange spill uten krasj.

Lenke til kommentar
Da har du vifte og temp problemer på kortet.

Du må da sjekke serienummeret på kortet d.............

Sendte forespørsel til Sapphire om dette nå... så håper de har ett godt svar

 

Tror nok at problemet ditt skyldes BIOS til Sapphire HD 4870 kortet, hadde samme problem selv.

For å laste ned ny BIOS, gå til denne web siden: http://us.sapphiretech.com/driver/478.zip

 

Lag til en DOS boot disk, enten en USB minne pinne eller en "gammel" floppy disk, kommer an på om BIOS på PCen tillater oppstart fra USB minne pinne eller kun fra floppy. Pakk ut 478.zip til disken, du skal da få en mappe som heter "flash". Start så PCen via denne boot disken til command prompt, skriv så "cd flash" og deretter "flash", uten anførselstegn. BIOS på grafikk kortet ditt vil da bli oppdatert til en nyere versjon. Ikke gjør noe før du får beskjed om at bios en oppdatert. Restart maskinen din til Windows og så håper jeg at du kan glede deg til mange spill uten krasj.

Den BIOS'en er i utgangspunktet til single GPU kort... jeg vet ikke om det er ett fett eller hva det er. Har lastet ned fila, men gjør ingenting med den inntil jeg vet bedre :blush:

Lenke til kommentar

Fikk dette svaret fra Sapphire support:

 

Sir, I will suggest you check your motherboard bios and chipset driver, please update both drivers to the latest version and check your RAM as well. Try just leave 4GB RAM on your motherboard. P45 chipset have many compatible issue with other hardware. If possible, please try use 1000W PSU for testing too

 

Bios og chipset drivere er oppdatert til siste. Har ikke prøvd med kun 4GB RAM (blir jo litt nederlag dersom jeg må nøye meg med det... blingbling vet dere).

Men kan det være at 850W er utilstrekkelig for oppsettet mitt?

 

Ifølge de kalkulatorer jeg prøvde når jeg bestilte delene, så skulle det være plenty... nok til crossfire til og med... selv om det ikke er aktuelt.

Lenke til kommentar
Regnet egentlig med at det kunne være noe sånt ja, i og med at det er to GPU'er...

Men er det de samme bios'ene? Hvis jeg forsøker slik som nevnt tidligere, så burde det gå...eller?

 

slik jeg har forstått det på extreme systems forumet er det 2 forskjellige, altså master og slave, flashes som -0 og -1, der 0 er master og 1 er slave

Lenke til kommentar
Oppdater drivere, men svar at du ikke har tenkt å bruke et skjermkort som begrenser RAM til 4gb.

 

 

Angående PSU:Nei, dette er bullshit fra Sapphire sin side.

 

Svar at du har prøvd alt, men ingenting funker.

Vel... dersom det er hovedkortet som er problemet, så er det litt dårlig å klandre Sapphire, uansett hvor mange RAM en ønsker å ha...

Derfor, så tok jeg ut 4GB fra de sorte soklene i god sportslig ånd... som anbefalt i manualen må vite... og low and behold... Har spilt i to og en halv time straight uten hickups... Lengste ever på denne maskinen. Da uten RivaTuner og Catalyst egen viftestyring.

 

Jeg merker jo absolutt ingen forskjell (unntatt at maskinen er stillere), så det kan vel være greit å nøye seg med 4GB om nødvendig, men... hmm... jeg må nok spille litt mer for å få bekreftet dette... en gang kan være tilfeldighet...

Lenke til kommentar

Fant ut at det var kommet ut enda en nyere BIOS siden jeg oppdaterte... så jeg prøver den. Den skal vist ha noe høyere støtte for noen av disse qualified vendors, og RAM'en jeg har er fra en qualified vendor... så det kan blir bra...

 

Teste i morgen.

 

Ellers... DRAM voltage, er det samme som volt til RAM brikkene. De skal ha 2.1V iflg. Corsair. Må kanskje gå setup'en der nøye i sømmene i helgen... Ikke tid før :(

Lenke til kommentar

Ok... Da har jeg prøvd igjen og fått intet mindre enn tre kræsj når jeg spiller... dette til tross for Sapphires gode råd om udugelige konkurrenter...

 

En av gangene så fikk jeg opp god gammeldags blåskjerm hvor jeg rakk å lese at skjermkortdriveren hadde startet en infinite loop før maskinen restartet...

 

Skal skrive noen ord til de etter at jeg kommer hjem fra arbeid i morgen...

 

Update: Ok, da skrev jeg noen ord til Sapphire og fikk følgende svar:

 

Sir, Please check any RED LED on your back of the card when crash issue happened. Also try your card on other motherboard and see. Contact your reseller testing for you as well. If there is hardware issue, then they will apply RMA process for you. Thanks.

 

Nå har jeg ikke annet hovedkort å teste dette på uten å ramponere studio pc'n... som er uaktuelt... Så jeg tar nok andres problemer med dette kortet til etteretning på dette...

Noen som vet hva den Røde Led'en indikerer?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Ok... summary...

 

Her er loggen mellom meg og Sapphire (siste korrespondanse først)dersom noen er nysgjerrige:

 

 

Fri, 09 Jan 2009 15:45:25 +0800

 

Good morning, When using the fan control in CCC the temperature varies between 70-94 degrees during gaming (dependant on what temperature measurement you are reading in RivaTuner). If I CCC or RivaTuner to force the fanspeed to 65% the card is a lot cooler and varies between approximately 50-75 degrees, but still crashes. If you require I can make a log and send the a complete log file to you in Rivatuner. I will contact the place I purchased this card.

 

 

Fri, 09 Jan 2009 11:58:09 +0800

 

Dear Sir

 

Sir, there is no new official HD4870 X2 bios release so far. Have you check the GPU temp when playing 3D games ? Try use "Riva Tuner" to record your GPU temp, usage and fan speed. Let us know the results. I still suggest you contact your reseller as well. Thank you.

 

Regards

 

 

Fri, 09 Jan 2009 06:48:30 +0800

 

Afternoon again, I have once more attemptet to play with the sidedoor open to check for any red leds during the crash. You did not mention if a red led meant it was a hardware issue, but I assume it is. However, I can not see any red leds during the crash. When googling for similar problems I find a lot about this kind of problems which describes that is the BIOS of the graphics card. For information Two numbers that can be found on the back of my graphics card is: PN xxx-xxxx-xx-xx-xx SKU# xxxxx-xx Regards

 

 

 

Thu, 08 Jan 2009 16:29:40 +0800

 

Dear Sir

 

Sir, Please check any RED LED on your back of the card when crash issue happened. Also try your card on other motherboard and see. Contact your reseller testing for you as well. If there is hardware issue, then they will apply RMA process for you. Thanks.

 

Regards

 

 

Thu, 08 Jan 2009 15:34:58 +0800

 

Good morning, I have updated the all drivers and BIOS on the Motherboard, removed all above 4GB RAM and replaced the PSU with a MIST 1000W I got a hold of from a colleague. At first I managed to play for two hours and therefore thougth problem solved, but next time it crashed after 5 minutes, then 25 minutes. The last time I got an error message telling that the graphics driver have started an infinite loop before the PC shutdown by itself.

 

 

Tue, 06 Jan 2009 11:47:16 +0800

 

 

Dear Sir

 

Sir, I will suggest you check your motherboard bios and chipset driver, please update both drivers to the latest version and check your RAM as well. Try just leave 4GB RAM on your motherboard. P45 chipset have many compatible issue with other hardware. If possible, please try use 1000W PSU for testing too. Thank you.

 

Regards

 

 

Tue, 06 Jan 2009 06:03:35 +0800

 

Afternoon, During gaming my computer randomly locks up. It can be after 5 minutes or an hour, but it eventually does. After a lot of searching for the solution to the problem I've been advised to update the BIOS for my graphics card. The card have never been overclocked in any way, and I have more than enough power for the card. My spec: Mainboard: Asus P5Q Deluxe CPU: Intel Core 2 Duo E8600 Graphic Card: Sapphire Radeon HD 4870x2 RAM: 8GB DDR2 Corsair Harddrive: 2 off Seagate Barracuda 7200.11 1TB DVDRw: Plextor PX-810A/T3B Cabinet: Antec P182 PSU: Thermaltake Thoughpower 850W OS: Windows Vista 64 Home Ultimate Driver Version: 8.12 If you need more information, please don't hesitate to ask. Regards

 

Nå har jeg prøvd drivercleaner og lagt inn kun driver, og hele Catalyst suite, men fortsatt så kræsjer det. All tullball og fancy stuff i Vista avslått... samma pokker... kræsjer gjør det så bra at det virker nesten designet til å gjøre det...

 

Har egentlig tatt avgjørelsen da jeg ikke orker bruke noe mer tid på møkkakortet.

Må spørre om jeg får bytta kort med noe annet, så jeg må bruke helgen på å tenke ut hva jeg skal spørre om å få bytte til...

 

Update: Siden jeg er så tålmodig, så prøvde jeg en ting til... Droppe eyecandy i både Vista og Call of Duty, samt 1024x oppløsning... Same shit...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...