Gå til innhold

Skruer løs på pc, gått 1 mnd.


Anbefalte innlegg

Hei, den 11/12 var jeg på elkjøp bodø å leverte inn min notebook. Problemet mitt var at det var 5 skruer på undersiden av pc som var løsnet og jeg hadde ikke funnet matchene skruer. Jeg ble informert om at pcèn måtte til trondheim til infocare.

 

Nå på lørdag var jeg å snakket med elkjøp for å få vite hvor lang tid det var igjen før pcèn min ville returnere. Da fikk jeg vite at infocare enda ikke hadde satt noen status på pcèn min, den var ikke stilt i kø engang, og elkjøp mistenker nå at pcen min er blitt borte, med massevis av mine dokumenter i pcèn.

 

spørsmålene mine:

1. har jeg rett på noen form for konpasjon vis pcèn forsvinner, da tenker jeg på for dokumentene

2. Siden det er gått en månde nå, noe som er urimelig for å skru fem skruer, har jeg rett til å heve kjøpet?

3. Kan jeg kreve å få en lånepc til de finner min?

 

Alle kostnader gikk på garanti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, du er selv ansvarlig for å ha sikerhetskopi av dine dokumenter. Dette er fastsatt ved dom i forbrukertvistutvalget. Du har krav på å få PC'n erstatet.

 

2. Du har rett til å heve kjøpet hvis avhjelpsforsøket tar urimelig lang tid. Det er ikke fastsatt i loven hva urimelig lang tid er, men de fleste i bransjen og her på forumet vil si at 3-5(6) uker er innenfor rimelighetens grenser. Nå i januar er det høysessong for verkstedene så litt ekstra venting må kunne aksepteres.

 

3. Du har krav på lånepc hvis avhjelp tar lengre enn 1 uke, såfremt ikke dette påfører selger en urimelig kostnad. Dette vil si at hvis alle låne PC'ne er utlånt er det en urimelig kostnad og åpne en ny salgseske. Hvis dem er tomme, be dem evt sette det opp på en venteliste.

Lenke til kommentar

Det Loko skriver her er korrekt dersom varen er kjøpt som forbruker (privatperson). Dersom maskinen er kjøpt som næringsdrivende vil dine rettigheter være langt mindre. du har da ikkje rett på låneprodukt.

 

Er dette tilfeldigvis en Fujitsu Siemens?

 

Denne kommentaren var heller litt unødvendig! Min erfaring tilsier at Packard Bell har hovedandelen av problemer med skruer som løsner. Men dette problemet finnes også med FSC og HP.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Spurte bare av ren nysgjerrighet. Vet at Fujitsu Siemens har hatt problem med ett par modeller i det siste hvor det forsvinner skruer som bare det.

Lenke til kommentar
Spurte bare av ren nysgjerrighet. Vet at Fujitsu Siemens har hatt problem med ett par modeller i det siste hvor det forsvinner skruer som bare det.

 

Det er ikkje så rart da! Mange leverandører har i det siste prøvd, seg på skruer uten lock-tight (trolig for å kutte kostnader). Man kan sjå om skruene er farget på gjengene. Uten dette systemet kan skruene i verste fall skru seg ut på egenhånd. Eg har kjørt igjennom temmelig mange reklamasjoner på grunn av dette, har bare opplevd 1 tilfelle der leverandøren var vanskelig (Packard Bell). Dei endte uansett opp med å måtte gi etter for kravet om garanti reparasjon etter kraftig press.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
1. Nei, du er selv ansvarlig for å ha sikerhetskopi av dine dokumenter. Dette er fastsatt ved dom i forbrukertvistutvalget. Du har krav på å få PC'n erstatet.

 

2. Du har rett til å heve kjøpet hvis avhjelpsforsøket tar urimelig lang tid. Det er ikke fastsatt i loven hva urimelig lang tid er, men de fleste i bransjen og her på forumet vil si at 3-5(6) uker er innenfor rimelighetens grenser. Nå i januar er det høysessong for verkstedene så litt ekstra venting må kunne aksepteres.

 

3. Du har krav på lånepc hvis avhjelp tar lengre enn 1 uke, såfremt ikke dette påfører selger en urimelig kostnad. Dette vil si at hvis alle låne PC'ne er utlånt er det en urimelig kostnad og åpne en ny salgseske. Hvis dem er tomme, be dem evt sette det opp på en venteliste.

 

 

Jeg er selv midt oppi dette. Har ventet snart 5 uker på en HP-maskin. Det jeg lurer på er om butikken har handlet riktig, eller om de burde gitt oss tilbud om nytt produkt:

 

Maskinen ble kjøpt ny den 07.12.08 i butikk. Den kostet 8000 kr.

 

Jeg kontaktet butikken 05.01.09 for å reklamere. Reklamasjonsgrunnlaget var: 1. Tastaturet hadde en unaturlig bue. Det buet oppover (!) på den ene siden 2. Mye svikt i tastatur på den ene siden. 3. Maskinen ble meget varm under bruk i normal romtemperatur.

 

Butikken tar imot PCen for å sende den til reparasjon. Noe annet alternativ ble ikke ytret. Det ble fra butikkens side anslått at vi kunne regne med å vente 3-4 uker. Det ble nevnt at det kunne ta såpass tid siden det nettopp hadde vært jul.

 

Etter ca 3 uker sa man i butikken at verkstedet ventet på deler. Det sier de ennå. Videre hevder de at innenfor 6-7 uker, er det ikke annet de kan gjøre enn å la meg vente.

 

Ut fra det du har skrevet ovenfor, er altså ikke ventetiden det her er snakk om, urimelig lang. Men har butikken rett til å kreve å reparere maskinen? Eller for å snu på det: Kunne jeg krevd å fått en ny maskin i stedet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Ja, butikken har rett til å kreve å få reparere maskinen. Å gi deg et nytt produkt kan ansees som en urimelig kostnad for selger, da retting er ofte langt rimeligere. jfr. forbrukerkjøpslovens §29 første ledd.

Lenke til kommentar
Ja, butikken har rett til å kreve å få reparere maskinen. Å gi deg et nytt produkt kan ansees som en urimelig kostnad for selger, da retting er ofte langt rimeligere. jfr. forbrukerkjøpslovens §29 første ledd.

 

OK. Hadde kanskje håpet at jeg kunne krevd en ny, i og med at maskinen nesten var ny. Butikken sa at dersom jeg hadde kommet tilbake med den innen ei uke, hadde kunnet gi meg en ny maskin. Hadde jeg handlet hos Elkjøp, hadde jeg kunnet klart det akkurat.

 

Men butikken har loven på sin side, uansett hvor surt det er for meg. Hadde jeg ikke hatt flere PCer i huset, pluss jobb-PC, hadde dette vært gigakrise.

 

Vel, da er det bare å vente videre. :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

I teorien kan butikken reparere produktet fra dag én, men de fleste produsenter en eller annen form for DOA-rutine, slik at du får nytt produkt dersom det skulle være defekt i det du kjøpte det i alle fall.

 

Angående din sak: Du har krav på å heve kjøpet dersom avhjelp ikke blir gjennomført innen rimelig tid (såfremt mangelen ved produktet ikke er uvesentlig). De fleste vil nok være enig i at dersom man kommer over 6 uker servicetid, er dette å anse som urimelig. Rimelig tid vil antageligvis være noe kortere dersom du ikke har fått låneprodukt.

Lenke til kommentar

I følge en annen Expertbutikk i byen, er HP ganske ålreite til å ordne opp, men i denne butikken er det ikke noe de kan gjøre. Jeg sa at de kunne ordne dette på en annen måte, dersom de bare gikk inn for det. Men jeg kom ikke noe lengre med selgerne. Det var bare samme plata som gikk...

 

Jeg er ikke på noe tidspunkt blitt tilbudt låneprodukt, men har heller ikke bedt om det. Hvordan jeg klarer meg gjennom disse ukene uten HP-maskinen har aldri vært snakket om, og det er heller ikke noe som vedkommer butikken.

 

Det hadde muligens vært urimelig dyrt for dem å gi meg en ny maskin, men nå når jeg har ventet i fem uker, er det ikke lenger så urimelig. Men det er vel generelt mye reklamasjoner på produkter som PCer og mobiltelefoner, så det hadde jo blitt svært dyrt i lengden. I det hele tatt er kunden prisgitt verksteder som bruker ukesvis på å ordne feil, selv om det jo normalt tar to-tre uker, og ikke det doble. Dersom det tar over en måned, bør butikken i egen interesse ordne det på en smidigere måte, ikke minst når det dreier seg om nyere produkter, og ikke minst ved klare garantisaker. Dette er rett og slett ikke godt nok.

 

Men med null forståelse og null respons overfor andre løsningsforslag etter såpass mange uker, mister de i hvert fall meg som kunde. Denne Expert-butikken mangler ikke konkurranse i haugesundsdistriktet, for å si det mildt. Om det hadde blitt et annet utfall om jeg hadde valgt en annen butikk, er et annet spørsmål, men denne butikken er ikke aktuell mer.

 

Mulig jeg selv skulle kontaktet HP, selv om det strengt tatt skal gå gjennom Expert-butikken som har solgt maskinen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

HP er et herk å få noe hjelp fra, så gå heller til Expert butikken. Må helt ærlig talt si at du kanskje virker litt feig. Få butikker man faktisk blir spurt om man trenger låneprodukt i, men man får i de fleste hvis man bare spør. Gå inn, be dem finne en løsning, ikke gi deg.

 

Ikke sats på kredit fra HP, sats heller på at Expert gir opp, gir deg ny maskin, får din reparert tilbake og må selge denne som B-vare. Da hjelper det selvfølgelig om du tropper opp med alt av tilbehør til din maskin, aller helst også esken ;)

Lenke til kommentar

Fremgangsmåten du beskriver der Mixy har større sannsynlighet for at butikken ikke gidder å gjøre mer enn de absolutt må, som så langt ikke er mer enn å kanskje tilby en lånemaskin. Dersom man oppfører seg på en skikkelig måte er det mye lettere å faktisk få hjelp.

 

Butikker og kundeserviceansatte reagerer som regel ikke noe blidere på "trusler", og du gjør ikke annet enn å skape unødvendig frustrasjon hos de som faktisk har som jobb å forsøke og hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...