McMuffin Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei! Jeg er en gutt som nettopp har fylt 18 år, og er ferdig på vgs. Begynner å få mer og mer lyst på et år i militæret før studiene, og lurer derfor på hva mulighetene mine er for å begynne der til sommeren/høsten? Hva må jeg gjøre og hvem må jeg kontakte for evt. å få dette til? Om noen i tillegg kan informere meg litt om de forskjellige avdelingene og hva som anbefales ville jeg vært takknemlig. Håper på litt hjelp her, takker for alle svar Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ring Vernepliktsverket(03003) og si at du vil inn, så er du nok sikret førstegangstjeneste. Jeg går ut ifra at du har vært på sesjon? For informasjon om de forskjellige avdelingene kan du sjekke ut mil.no, Forsvarets hjemmeside. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg fikk førstegangstjeneste rett etter jeg fyllte 18; jeg tror det holdt å få det med på sesjonen (når du ønsket tjenesten). Når det kommer til valg av tjeneste må du nesten finne ut om du bare vil ha det unnagjort eller om du vil ha en tjeneste du kan være stolt av. Jeg havnet ca. midt på treet (kystartilleriet, mitr-lag) men fikk være med på litt mer enn det som var vanlig (utprøving av nytt utstyr mm). I ettertid hadde jeg gjerne gått hakket opp og valgt kystjegerlag ved samme avdelingen - dog er denne tjenesten gjort om til professionel tjeneste nå (tror jeg). Kystvakten har jeg hørt mye godt om ellers; turer til svalbard mm og turnustjeneste. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Takker for kjappe svar. Nei, har ikke vært på sesjon, men er i god form, og ikke sengevæter () så tror ikke det burde være noe problem. Er dette noe som avholdes ofte? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 3 ganger i året blir det vel. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kystvakt anbefales ikke. Lite spennende tjeneste. Greit med turnus. Men de 6 ukene du har oppe i nord kan går forferdelig sakte. Det er kjedelig å stå å speide etter russiske fiskebåter 8 timer hver dag. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hehe jeg skjønner. Ringer vernepliktsverket imorgen og forhører meg litt. Et spm til: Hvordan er det hvis man er svaksynt, er det bare de ypperste grenene (FSK/fallskjermjeger, etc) man er utelukket fra? Kom gjerne med flere innspill. Takk på forhånd Lenke til kommentar
spiderpig123 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hehe jeg skjønner. Ringer vernepliktsverket imorgen og forhører meg litt. Et spm til: Hvordan er det hvis man er svaksynt, er det bare de ypperste grenene (FSK/fallskjermjeger, etc) man er utelukket fra? Kom gjerne med flere innspill. Takk på forhånd Svaksynthet kan ha betydning for alle forsvarsgrenene, men i de aller fleste tilfeller så betyr det at du må ha feltbriller, blit plassert i en stilling som ikke innebærer at man må ha godt syn, etc. Man skal ha ganske dårlig syn for å dimmes. Jeg er for øyeblikket i Sambandsbataljonen i Bardufoss, spennende tjeneste, lærer mye nyttig som ikke bare innebærer å leke rambo rundt i skauen til alle døgnets tider (selv om vi gjør det også en del) Mye dyktig befal her. Kan i alle fall anbefale dette av egen erfaring. Litt kjipt når det er som mørkest om vinteren (slik som akkurat nå), men en desto vakrere og finere plass om sommeren. Nord-Norge= kjip om vinteren, konge som sommeren. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 I marinen er det ikke noe særlig problem med å vere svaksynt så vidt jeg har erfart. Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Ok, takk for svar. Kom gjerne med flere innspill! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oUHKmPsW Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Hei! Jeg er en gutt som nettopp har fylt 18 år, og er ferdig på vgs. Begynner å få mer og mer lyst på et år i militæret før studiene, og lurer derfor på hva mulighetene mine er for å begynne der til sommeren/høsten? Hva må jeg gjøre og hvem må jeg kontakte for evt. å få dette til? Om noen i tillegg kan informere meg litt om de forskjellige avdelingene og hva som anbefales ville jeg vært takknemlig. Håper på litt hjelp her, takker for alle svar Spør på Milforum. Mye kjappere enn offisielle kanaler. MJK, TMBN og flere svarer dritkjapt. http://milforum.net/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå