Gå til innhold

[LØST] Tegneserie butikk i norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norli bokhandel har faktisk en middels-stor avdeling med manga på Sandvika storsenter, vet ikke helt med andre Norli butikker.

EDIT: de har en god del tegneserier og, leste tegneserie og tenkte manga.

Endret av mocka
Lenke til kommentar

Nå er da ikke jeg så veldig mye inpå sånn forskjellige sorter tegneserier og slikt så om noen føler for å fortelle meg hva forskjellen på anime, manga, og en vanlig tegneserie er så hadde det vært flott :)

EDIT: Skriveleif

Endret av Watchmen
Lenke til kommentar
Nå er da ikke jeg så veldig mye inpå sånn forskjellige sorter tegneserier og slikt så om noen føler for å fortelle meg hva forskjellen på anime, manga, og en vanlig tegneserie er så hadde det vært flott :)

Anime er tegnefilm fra Japan. Manga er tegneserier fra Japan. For å gjøre forvirringen komplett er det et engelsk selskap som heter Manga Entertainment som distribuerer anime. 'Vanlige' tegneserier er altså alle tegneserier som ikke er fra Japan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forskjellen er vel at Manga / Anime har som oftest en sammenhengende historie. Det fungerer akkurat som en vanlig bok serie som F.eks. Harry Potter bare at det er i tegneserie-format. Mens en vanlig tegneserie/comic har nesten aldri noe å gjøre med det forrige nummeret av serien. Det kan være bare tre ruter i en tegneserie, mens Mangaer kan ha flere titusen siden til sammen. Dessuten har manga en spesiel tegne-stil (de fleste kaller det "rett-opp-hår" og "trekant-nese" stil). I tilleg blir manga lest motsatt vei som vanlig/vestlig tegneserier/comics, og blir lest fra høyre mot venstre(finst få unntak), mens comics/tegneserier blir lest på vanlig venstre mot høyre metode..

Ferresten bestiller jeg min manga fra capris.no eller schibstedforlag.no .

Endret av zredna33
Lenke til kommentar

Forskjellen er vel at Manga / Anime har som oftest en sammenhengende historie. Det fungerer akkurat som en vanlig bok serie som F.eks. Harry Potter bare at det er i tegneserie-format. Mens en vanlig tegneserie/comic har nesten aldri noe å gjøre med det forrige nummeret av serien. Det kan være bare tre ruter i en tegneserie, mens Mangaer kan ha flere titusen siden til sammen.

?

Tenker du spesifikt på stripeformen her, eller har du virkelig aldri lest en vestlig tegneserie? Normen er da sammenhengede historier som enten stykkes opp eller publiseres i album, det er vel helst her i Norge og omegn at det kun er striper som selger. Ta for eksempel Cerebus, som er en sammenhengende historie som det tok forfatteren nesten 30 år å fortelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...