Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Planlegger i sommer en sykkeltur gjennom Vietnam. Vi er noen venner som skal dra sammen nedover, leie motorsykkel/scooter. Er det noen her som har leid sykkel/scooter i Vietnam før ? Tenker, er det mulig å leie en sykkel i sør, for så å kjøre den helt nord og slippe den av der ? I tillegg har ingen av oss sertifikat for scootre med litt mer kraft. Noen som vet hvordan det er med å kjøre sykler man ikke har sertifikat på ? Eller hvilke bøter man kan vente seg ? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Sett Top gear her ja ^^ Litt interesert i hvordan dette går. Kunne tenkt meg denne turen om ett par år også. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Sett Top gear her ja ^^Litt interesert i hvordan dette går. Kunne tenkt meg denne turen om ett par år også. Hehe..du tok meg der ja..var det første jeg tenkte når jeg så episoden! :=) Men til mitt forsvar så må jeg si at inspirasjonen må jo komme fra et sted uansett. Er uansett ikke gøy å gjøre det på bare 8 dager. Tre uker, med to ukers aktiv kjøring betyr det ca 11mil dagen i de to ukene, noe som slett ikke er ille. Men vil ha noe som går litt fortere enn skranglekassene jeremy&co kjørte i. Motorsykkel er ikke aktuelt, men noe som kan dra opp i 100 hadde ikke gjort noe Endret 4. januar 2009 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kan jo nevne at man trenger visum viss manskal vere i vietnam i mer enn 15 dager. Det kan skaffes fra de vietnamske ambasadene i stocholm eller kjøbenhavn. Var der jeg fikk inspirasjon også har aldri tenkt på vietnam som ett ferieland. Tenker meg innom der i 2010/2011. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Fra Travel Wiki: By motorcycle The 110-cc motorbike is the preferred mode of transport for the Vietnamese masses, and the large cities swarm with them. It's common to see whole families of four cruising along on a single motorbike. In most places where tourists go, you can easily rent your own, with prices ranging from 100,000 to 160,000 dong per day. Desk clerks at small hotels often run a side business renting motorbikes to guests, or have a friend or relative who does. Tour booths can usually do the same. In small towns and beach resorts where traffic is light, it's a delightful way to get around and see the sights, and much cheaper than taxis if you make several stops or travel any distance. Roads are usually decent, though it's advisable not to ride too fast and always keep an eye on the road for the occasional pothole. Riding in the big cities, especially Ho Chi Minh City, is a very different matter, and not advisable unless you are an experienced rider with a very cool head. Traffic is intense and chaotic, with a long list of unwritten rules that don't resemble traffic laws anywhere else. "Right of way" is a nearly unknown concept. Riding in HCMC is like finding yourself in the middle of a 3-D video game where anything can come at you from any direction, and you only have one life. Expats who brave the traffic at all typically have an apprenticeship of a few weeks or months riding on the back of others' motorbikes to learn the ways of the traffic, before attempting to ride themselves. Extreme caution is advised for short-term visitors. Riding long distance in the countryside can also be harrowing depending on the route you take. Major roads between cities tend to be narrow despite being major, and full of tour buses hell-bent on speed, passing slow trucks where maybe they shouldn't have tried, and leaving not much room at the edge for motorbikes. Two main categories of motorbike are available to rent [2]: scooters (automatic transmission); and four-speed motorbikes, the gears of which you shift with your left foot. Rental agents tend to steer foreigners toward scooters if available, on the (plausible) assumption that they don't know how to ride motorbikes that require shifting gears. Motorcycles of 175cc and above are only legal to ride if you make a connection with a Vietnamese motorcycle club. Most places you would want to stop have parking attendants who will issue you a numbered tag and watch over your bike. Sometimes these parking operations are overseen by the establishment you are visiting, and sometimes they are free-lance operations set up in places where a lot of people go. You will usually see rows of bikes lined up parked. Depending on circumstance, you might park the bike yourself, or just put it in neutral and let the staff position it. In all but rare cases you keep the key. Parking is sometimes free at restaurants and cafes (look for "giu xe mien phi"). Elsewhere, fees range from 2,000 to 5,000 dong. Traffic police in the cities pull over lots of locals (often for reasons that are hard to discern), but conventional wisdom has it that they rarely bother foreigners due to the language barrier. Obeying the traffic laws is advisable just to be sure. Licenses (to operate motorbikes) are required, although many people have been known to drive without them. Helmets are also required by law as from the December 15th, 2007, if you don't have it already, ask your rental agent to provide them. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Dette virker jo bare bedre og bedre. Livsfarlig trafikk og dårlige veier. Gleder meg allerede.. takk for linken forresten :=) lurer på hva "Motorcycles of 175cc and above are only legal to ride if you make a connection with a Vietnamese motorcycle club." betyr ? Hvis eventuelle bøter for ikke å ha sertifikat ikke er så fryktelig store, så.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Sett Top gear her ja ^^ Litt interesert i hvordan dette går. Kunne tenkt meg denne turen om ett par år også. Lovlig seint, men hvis noen er interresert i å vite hvordan dette kan gjøres for inpirasjon til seinere kan jeg fortelle at det gikk svinaktig bra! Faktisk den beste turen jeg har hatt noensinne. Alt som stod i den Wikipedia linken din stemte til punkt å prikke ihvertfall. en helt siiinnsyk trafikk! Kjempemoro! Leide scootere (Kan også leie KTM, noe mer terrengående) av Saigonscootercentre som forøvrig er den samme sjappa som arrangerte Top Gear turen (Visste jeg ikke før jeg kom dit, så var rimelig tilfeldig). Veldig hyggelig engelsk kar, og scooteren til Jeremy var tilsalgs også, samt den lille med amerikansk flagg. Vi fikk et par røverhistorier, en rask testur rundt kvartalet, en runde med Øl (!) og ønsket god tur Var heller ikke noe problem å sende syklene i retur på toget med denne karen her. Haivan pas som Jeremy skrøt av var ikke oppskrytt heller. Akkurat som på tv Hvis noen skulle dra en Top Gear og planlegge noe sånt, så er det bare å sende en PM Endret 30. desember 2010 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hva slags førerkort var dere oppsatt med, og innebar dette noen problemer? Mitt vanlige B-førerkort er jo oppsatt med mulighet til å kjøre scooter, er det kurant å legge i vei uten ytterligere papirer? Vanligvis foretrekker jeg tog eller apostlenes hester, men en tur på scooter kunne også vært artig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Hva slags førerkort var dere oppsatt med, og innebar dette noen problemer? Mitt vanlige B-førerkort er jo oppsatt med mulighet til å kjøre scooter, er det kurant å legge i vei uten ytterligere papirer? Vanligvis foretrekker jeg tog eller apostlenes hester, men en tur på scooter kunne også vært artig. Du kan verken bruke norsk, eller internasjonalt sertifikat i Vietnam. Ihvertfall ifølge wikitravel. Jeg hadde ingen sertifikat (Annet enn det norske med meg), og kjørte vel ulovlig når jeg tenker meg om. Han jeg leide scooter hos ga meg følgende tips: Om politiet prøver å stoppe deg, lat som du ikke ser de og kjør rett frem. Det var visstnok liten sjangs for at de la seg på hjul etter utlendinger siden de stort sett ikke kan engelsk Det skulle vel legge lista Endret 3. januar 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Vip3r Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hvor stort budsjett hadde du på denne turen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Hvor stort budsjett hadde du på denne turen? Tror jeg brukte en rundt 14-15k totalt, inkl. flybiletter, leie av scooter og overnattig,mat, bensin, etc. Kunne sikkert ha brukt noe mindre også, men greitt å ikke gnite for mye Endret 5. januar 2011 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Om politiet prøver å stoppe deg, lat som du ikke ser de og kjør rett frem. Det var visstnok liten sjangs for at de la seg på hjul etter utlendinger siden de stort sett ikke kan engelsk Artig! Takk for gode tanker, merker reisefeberen stiger ... på tross av at jeg allerede er ute og reiser, og har vært det siden juni! Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Jeg har veldig gode erfaringer med leie av motorsykkel i Vietnam, men du bør sjekke ut hvem det er du leier fra, eventuelt før du reiser. les i andre forumer osv.. for min egen del var jeg heldig, men har hørt om folk som har blitt blakka når de leverer tilbake sykkel. da er det feil både her og der som selvfølgelig du har forårsaket. Ta gjerne bilder osv av skader på sykkelen den dagen du leier den, og vis det til utleier. trafikken er ikke så grusom egentlig, man må bare flyte inn i kaoset der det er behov for det. dette blir litt som å krysse gatene i Hanoi til fots : Ikke stopp opp, men gå rolig og bestemt. Jeg mener du bør sjekke opp dette med sertifikat grundig før du skal på slik en langtur. om du skulle være så uheldig å havne i en ulykke hvor noen blir alvorlig skadet og dette er din "skyld" bør du vite hva som skjer. God tur!! hei og hå denne tråden var visst gammel! hvordan gikk turen?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå