Gå til innhold

Blogg med passord?

Africa

Anbefalte innlegg

Totalt forvirra over alle kategoriene her inne så legger jeg spørsmålet hit, da det nesten handler om barn.

Jeg vil ha en blogg med bilder av barna, men vil gjerne ha en blogg som er passordbeskyttet. Noen som vet om blogger man kan ha passord på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet! :)

Det er lett å bli forvirret over alle kategoriene ja. Spesielt i begynnelsen når man ikke har fått tid til å kikke rundt og lese trådene i de forskjellige kategoriene. Blogger er en form for Nett-tjeneste, og skal følgelig i kategorien for nettopp det. Denne kategorien finner du ved å gå til:

Forum > Data > Programvare > Nett-tjenester

Jeg flytter tråden til riktig kategori, men lar det ligge en link igjen i den opprinnelige kategorien (Familie og barn) så du lettere finner tråden igjen.

-------------------------------------------

For å svare på spørsmålet ditt, så tror jeg du har flere muligheter. Google tilbyr en rekke nett-tjenester, deriblant en blogg-tjeneste. Denne finner du ved å trykke på denne lenken. Blogspot er en veldig enkel blogg-tjeneste, men med mange muligheter. Den er helt gratis å bruke, man bruker samme brukernavn som ved googles andre tjenester og ikke minst har man en rekke innstillingsmuligheter. Spesielt en innstilling er relevant for deg, nemlig "Who can view this blog?". Der går det ann å velge "Only people that I choose". Da skriver du inn epost-adressen til de som skal få lov til å se bloggen, så er det gjort. Jeg bruker selv Blogspot og er greit fornøyd med det. Du får ikke uendelige mengder med lagringsplass, så det fordrer at du eventuelt sletter gamle bilder etterhvert (avhengig av hvor mange du poster).

En annen mulighet er å kjøpe/leie sitt eget domene og webhotell. En seriøs norsk aktør innen webhotell og domene-bransjen (har personlig brukt dem) er Subsys. Med eget webhotell og domene har du full kontroll. Det krever litt mer datakunnskaper å sette opp en blog på sitt eget domene, men kan være verdt det. Det fine med et eget domene er at du kan passordbeskytte det. Du kan for eksempel passordbeskytte hele domenet, eller bare en undermappe eller underdomene. Eget webhotell og domene krever at du installerer egen blogg-programvare. Det finnes flere bloggprogrammer, noen veldig enkle og noen mer avanserte. Jeg tror det letteste ville være å bruke Wordpress. Jeg har ikke så mye erfaring med wordpress, men du kan jo alltids lese rundt på sidene og forumet deres.

Lenke til kommentar

Wordpress som nevnt tidligere er en bloggprogramvare man kan installere selv på eget webhotell, men det finnes også en tjeneste som ligner Blogspot der man rett og slett lager en brukerkonto og får opprettet en blogg automatisk for deg med Wordpress-programvaren, med andre ord slipper du å styre med noe mer teknisk enn å skrive blogg-innleggene dine og laste opp bilder av barna. Programvaren du får er identisk med den du installerer selv så hvis det Thlom sier er riktig kan du da passord-beskytte bloggen din uten problemer.

Siden det er snakk om er wordpress.com (ikke det samme som wordpress.org). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...