Gå til innhold

Utgiftsføring av videreutdanning?

CnX_

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå aner jeg ikke om dette er rett plass å poste denne meldingen, men det var liksom ikke så mange plassene som jeg vil anse dette som relevant... :)

Satt og tenkte litt i dag - vi i IT-bransjen bruker vanvittig mye av fritiden vår på å følge med på ny teknologi / programvare etc for å kunne holde oss up to date til enhver tid. Her er det mye materiell som kanskje ikke blir dekket av arbeidsgiver til tross for at arbeidsgiver får nytte av ny tilegnet kunnskap.

Jeg får det jeg ønsker av bøker osv av arbeidsgiver uten å måtte betale for det selv - dvs - noe ønsker jeg å ha privat, så det kjøper jeg selvsagt privat - kanskje er det også noe som jeg interesserer meg for mer enn hva arbeidsgiver faktisk gjør. Men av datautstyr - har en jo fått tildelt en stk laptop som en bruker i jobbsammenheng, men hjemme har jeg jo investert i nettverk (management switch selvsagt) . server (med VMWare Server - hvor jeg kjører et helt windows-nett med AD, Exchange, TS osv) - og dette er betalt ut av egen lomme.

Så kommer spørsmålet: Ettersom dette ikke kan regnes for hobby - siden dette egentlig er mitt levebrød - vil det da være mulig å starte et enkeltmannsforetak, hvor en kan føre utgifter (som bøker, server, pc'er osv) og få noen skattefordel ut av dette?

Ser ikke for meg at jeg skal drive noen "konkurrerende" virksomhet mot arbeidsgiver - men det kan kanskje være aktuelt å fakturere en tusenlapp eller tre inni blandt , men ellers ser jeg for meg en virksomhet som skal gå i "minus" - og at en da kan få skattefradrag el.l pga dette?

Noen som har synspunkter, gjør noe tilsvarende selv, eller ikke minst kjenner til regler for sånt? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal visstnok ikke trenge å starte et enkeltmannsforetak for å trekke fra utgiftene du har til videreutdanning. Fikk ihvertfall beskjed om at man skal kunne trekke fra utgiftene på selvangivelsen, så lenge du kan legge med dokumentasjon på at det faktisk er snakk om etter-/videreutdanning.

Skal forsøke å sjekke dette nærmere (skal på en konferanse jeg gjerne vil trekke fra utgiftene på), men flott om andre også ser nærmere på det, da jeg har litt mye å gjøre for tiden (derfor jeg sitter her nå ;))...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...