tommy_sn Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei Vurderer å kjøpe et Canon EOS 450D eller 1000D..men litt usikker om det er verdt de ekstra kronene å kjøpe 450D. Noen her som har noen synspunkter om dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Synspunkter er det mange av,har du råd til 450D uten at det går på bekostning av noe annet så kjøp det. Her kan du sammenlingne forskjellene på kameraene,tok meg også den frihet til og legge med 40D. Hvis du skal lære deg og bruke kameraet og bruke det som en hobby ville jeg også vurdert 40D. Okkesom,uansett hva du bestemmer deg for så får du god hjelp her for og få en bedre forståelse av kameraet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg er enig med Nautica. 1000D er en slags nødløsning for å få råd til å komme inne i Eos-systemet. Jeg har ingenting imot hverken bildekvalitet eller funksjoner, men en 450D vil være mer tilfredsstillende å bruke. Den gode gummien på grepet er et godt argument, og det langt bedre kitobjektivet er et annet. Men det finnes 1000D med samme kitzoom, så er du på et strikt budsjett så er det beste alternativ. Men har du pengene så kjøper du 450D. Du får ikke noe særlig bedre optikk å oppgradere til for mellomlegget likevel, hvis du ikke kan klare deg med en fast 28mm. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Ikke akkurat store forskjellen på de..hvertfall ikke spesifikasjonsmessig.. Er det ikke samme linser som følger med i standard pakkene på 1000D og 450D? Endret 4. januar 2009 av tommy_sn Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er ikke samme kitzoom, nei. 1000D leveres med den gamle undermåleren EF-S 18-55 i standardkit-et, 450D med den klart overlegen (på alle punkter) EF-S 18-55 IS. De to siste bokstavene er veldig viktige når du skal skille dem fra hverandre. Det er så og si ingen forskjell i specs og bildekvalitet på de to modellene. Og slik har det egentlig alltid vært før i tiden. Du kunne for ti år siden kjøpe en Eos 1 til en astronomisk pris i forhold til en Eos 300, men hvis du brukte samme optikk så ble bildekvaliteten den samme. De brukte jo samme "sensor", dvs de brukte film. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er noe punkter som mange finner som en vesentlig forskjell når det bestemmer seg for hvilken kamera dem kjøper. Grepp 1000D plast/450D gummi Bilde pr sec. 1000D 3.0/450D 3.5 Skjerm 1000D 2,5"/450D 3" Fokuspunkt 1000D 7stk/450D 9stk Pixel 1000D 10/450D 12 ikke det viktigeste. Eller så har 450D mulighet for infrarød fjernkontroll,spottmåling og den har en raskere prosessor. Men det er bare du som kan bestemme hvilken du vil ha,bildemessig så er dem ganske like. Bare pass på at du kjøper et av kamerakitta som har det nye objektivet med IS,det har begynt og komme endel kitsett med det gamle objektivet som ikke har IS,et objektiv som er betraktelig dårligere optisk sett. Grunnen for at noen har begynt og selge disse kameraene med det gamle objektivet er for og kunne presse prisene enda lengere ned. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er ikke samme kitzoom, nei. 1000D leveres med den gamle undermåleren EF-S 18-55 i standardkit-et, 450D med den klart overlegen (på alle punkter) EF-S 18-55 IS. De to siste bokstavene er veldig viktige når du skal skille dem fra hverandre. Jeg mener at IS objektivet er det offisielle kit-objektivet til 1000D. Men at det finnes de som selger den med det gamle objektivet, de finnes nok. Tom Lenke til kommentar
chrissn Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er ikke samme kitzoom, nei. 1000D leveres med den gamle undermåleren EF-S 18-55 i standardkit-et, 450D med den klart overlegen (på alle punkter) EF-S 18-55 IS. De to siste bokstavene er veldig viktige når du skal skille dem fra hverandre. 1000D kit leveres med IS Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Det jeg mente å...at bare huset er forskjellig... Dukker der opp noen nye EOS modeller i denne prisklassen i nær fremtid da? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Fullt forståelig at det faktisk gjøres. Et av klagepunktene på 1000D da det kom, var vel nettopp problemet differensiering, både i pris og funksjoner. Samme greia med andre produsenter. Nikon, Pentax og Sony har også "spareknivmodeller" som minner mye om de litt større brødrene sine. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det jeg mente å...at bare huset er forskjellig...Dukker der opp noen nye EOS modeller i denne prisklassen i nær fremtid da? Tror ikke det dukker opp noen nye entrylevekameraer før til høsten,produsentene sitter nok litt på gjerdet pga. økonomikrisen. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Dessuten er vel innstegsmarkedet forholdsvis lite krevende sammenlignet med de dyrere modellene. Amatører med god råd bryr seg nok mer om bilder i sekundet og oppløsning enn hva de som vil smake på speilreflekskaken gjør. Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Fullt forståelig at det faktisk gjøres. Et av klagepunktene på 1000D da det kom, var vel nettopp problemet differensiering, både i pris og funksjoner.Samme greia med andre produsenter. Nikon, Pentax og Sony har også "spareknivmodeller" som minner mye om de litt større brødrene sine. Har selv Canon 1000D, kjøpt med kitlinse 18-55IS. Mener dette er ett bedre kjøp enn 450D, da prisen på 450D er så tett opp imot Canon 40D. 40D er ett mye bedre kamera, kanskje ikke på bildekvalitet, der 450D og 40D har vist i tester å være ganske like. Men 40D er ett semiprofft kamera i en klasse over. Så mitt valg hadde vært Canon 1000D med 18-55 IS til nkr 3450,- eller en 40D til i underkant av 6 lapper på Japan Foto eller Fotovideo. Har også en Sony A100 som jeg liker meget godt. Neste blir en Sony A700, når prisen faller..... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det jeg mente å...at bare huset er forskjellig...Dukker der opp noen nye EOS modeller i denne prisklassen i nær fremtid da? Nei. Kommer det noe nye EOS modeller i vinter, så er det utskiftninger i topp-enden. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Det er ikke samme kitzoom, nei. 1000D leveres med den gamle undermåleren EF-S 18-55 i standardkit-et, 450D med den klart overlegen (på alle punkter) EF-S 18-55 IS. De to siste bokstavene er veldig viktige når du skal skille dem fra hverandre. 1000D kit leveres med IS Til 3500, og da blir det enda mindre å spare. Det kit-et som omtales i 99% av tilfellene er det til under 3000, som selvfølgelig har den uten IS. Edit: De forskjellene i både skjerm, fokuspunkter, gummigrep osv er vel verdt den ekstra investeringen, for forskjellene i pris blir mindre når man kjøper 1000D med IS. Endret 4. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
VBJ Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Etter min mening ville jeg anbefalt å kjøpe EOS1000 med IS objektiv. EOS 1000 vinner faktisk over EOS450D i test som feks http://www.dxomark.com Hvis du ikke er svoren Canon tilhenger ville jeg sett på Sony sine modeller Alfa200 og 300. Endret 4. januar 2009 av VBJ Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Etter min mening ville jeg anbefalt å kjøpe EOS1000 med IS objektiv. EOS 1000 vinner faktisk over EOS450D i test som feks dxomark.com"]dxomark.com[/color]Hvis du ikke er svoren Canon tilhenger ville jeg sett på Sony sine modeller Alfa200 og 300. Må jeg bestille testen pr mail ? Endret 4. januar 2009 av Nautica Lenke til kommentar
VBJ Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Obs prøv nå. Har redigert litt ;-) Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Noen spesiell grunn til at du foretrekker(?) sonyene? Lenke til kommentar
Vortex Surfer Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Har ikke prøvd 1000D i det hele tatt, og kun testet 450D minimalt, men så på sammenligningen av kamereaene i linken som Nautica oppga at 1000D ikke har spot-måling. Denne funksjonen er i noen situasjoner med store forskjeller i lysnivå veldig kjekk å ha og kan bety forskjellen mellom et ruinert/kjedelig bilde og et fint/supert bilde (alternativet er manuell og gjøre alle innstillingene på egenhånd). Jeg oppdaget faktisk til min store overraskelse og glede at kompaktkameraet mitt, et Canon Powershot A610, faktisk også har spot-metering, etter at jeg kjøpte det. Kjøpte det mest pga vridbar skjerm, og manuelle innstillingsmuligheter, men spot-meteringen brukes ofte også på dette kameraet. Jeg mener iallefall at spot-måling er verdt noen kroner ekstra kroner - hvis man lærer seg å bruke denne funksjonen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå