schester Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) bilde eg tok idag, eit dråpe bilde tatt canon 40d, er brukt konditorfarge, har redigert litt i PS brukt Brighness/contrast og COlorbalance, kritikk gief () Endret 4. januar 2009 av schester Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg syns det så bedre ut i thumbnailversjonen. Virket veldig uskarpt når jeg forstørret opp. Dråper kan være tøffe, men da syns jeg at bildet bør være litt skarpere enn dette. Hvordan har du tatt dette bildet? EXIF? Lenke til kommentar
schester Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg syns det så bedre ut i thumbnailversjonen. Virket veldig uskarpt når jeg forstørret opp. Dråper kan være tøffe, men da syns jeg at bildet bør være litt skarpere enn dette. Hvordan har du tatt dette bildet? EXIF? ISO: 500 Blendar:5.6 Lukker:250 brukt blitz, eg sterva litt me fokusen, men nå må vi ta i perspektiv at dette er en fil på 50 kb og det ordentlige bilde er på 5 mb =) Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Greit bilete, men klarar ikkje å unngå å henge meg opp i det faktum at du har komprimert det alt for mykje. Kva med å legge ut ein versjon som faktisk er klar og skarp? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Prøv å ikke bruk så mye ISO, jo mindre du virkelig må. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Er nok JPG-komprimeringa som i all hovedsak er problemet her, ikkje ISO-hastigheten - sjølv om du absolutt har eit poeng Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Er nok JPG-komprimeringa som i all hovedsak er problemet her, ikkje ISO-hastigheten - sjølv om du absolutt har eit poeng Mhm. La bare merke til EXIF. Dette bilde burde egentlig legges inn på "Hjelp meg" eller noe sånt. I Bildekritikk kommer det ikke mye ut av dette, når det er så uklart og dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
schester Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Er nok JPG-komprimeringa som i all hovedsak er problemet her, ikkje ISO-hastigheten - sjølv om du absolutt har eit poeng Mhm. La bare merke til EXIF. Dette bilde burde egentlig legges inn på "Hjelp meg" eller noe sånt. I Bildekritikk kommer det ikke mye ut av dette, når det er så uklart og dårlig kvalitet. jea Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvis man ikke ser på dette som et typisk dråpebilde, men mer et kunstnerisk bilde så synes jeg faktisk at det røffe preget den høye ISO-settingen ga resulterte i en fin drømmeeffekt. Et av de bedre såkalt dråpebilde jeg har sett på lenge. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hadde det berre vore eit røfft preg frå høg ISO, så. Som sagt så er dette i all hovedsak eit overkomprimert bilete, som har blitt totaløydelagt på grunn av det. Sjølve biletet er ikkje så verst, men kvaliteten må fiksast på. 60kb på eit så stort bilete er ca 1/10 av kva som burde ha vore Lenke til kommentar
schester Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) QOUTE ARVE SYSTAD :Sjølve biletet er ikkje så verst, men kvaliteten må fiksast på. 60kb på eit så stort bilete er ca 1/10 av kva som burde ha vore men viss eg lasta opp bilde som er på noken mb, så kjem det ein post om at bilde e for stort og at eg ikkje følgjer reglane Endret 4. januar 2009 av schester Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har skrevet en guide om hvordan du bør skalere ned bildet slik at det blir bra og følger rettningslinjene til bildekritikken. Rettningslinjene til bildekitikken finner du her. Tom Lenke til kommentar
schester Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 denne er på 1,4 mb, har eit større eit og men må finne det igjen, ligg på datan ein plass Lenke til kommentar
emero Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 ser ut som du har tatt et 161,8x107,7 pixel bilde og skalert opp Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Hmm, altså etter min mening burde en jo ihvertfall vite hvor en har originalfila/max størrelse ferdigredigert-fila om en virkelig er 'fornøyd' med et bilde. Det gir et litt dårlig inntrykk, men sånn ellers, jeg skulle så gjerne likt og sett en ordentlig versjon av det. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Såså. Det er bare fotografen som er lettere retardert. Bare vent til han finner frem den originale bildefilen, og presterer å få til en ordentlig komprimering. Når det skjer, skal jeg prøve å vurdere bildet òg Lenke til kommentar
emero Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 nå nå nå... la oss ikke være frekke. hold deg til å kommentere bildet, og ikke fotografen, er du snill. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Flott bilde, bare synd med kvaliteten. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Sjå der ja. Langt betre. No er det kun ISO-støyen som er der. Den får du riktignok ikkje gjort noko med, men synest den gir eit litt eiget preg på biletet. Stilig bilete alt i alt, synest eg Lenke til kommentar
schester Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Såså. Det er bare fotografen som er lettere retardert. Bare vent til han finner frem den originale bildefilen, og presterer å få til en ordentlig komprimering. Når det skjer, skal jeg prøve å vurdere bildet òg seie du jacob Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå