Gå til innhold

BK: Sprint NM

k.n.b

Anbefalte innlegg

Jeg var på Valle Hovin i dag, primært for å se Sprint NM på skøyter. Men siden jeg hadde med kameraet så tok jeg noen bilder. Her er mitt første forsøk på et sportsbilde:

post-166172-1231083806_thumb.jpg

Bakgrunnen er temmelig rotete, men blenderen er vidåpen så jeg klarte ikke å isolere løperne mer fra bakgrunnen med det medbrakte objektivet (jeg skulle tatt med et teleobjektiv).

Løperen i ytre bane er Eivind Lia fra Geithus IL på den avsluttende 1000-meteren.

Edit: Tatt med Nikon D700 og Nikkor 35-70mm f/2.8 @ 70mm, f/2.8, 1/800s.

På bakgrunn av Carnys innlegg har jeg lagd en s/h-versjon, samt en versjon med en kjapp og dårlig klonejobb bare for å illustrere hvordan det blir uten den grønne bilen.

post-166172-1231104428_thumb.jpgpost-166172-1231104483_thumb.jpg

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stort sett så gir jeg aldri kommentarer til sportsfoto, men jeg åpner alltid trådene. Det kan jo slumpe til å være noe fotografisk interessant. Og denne gang traff jeg jackpot. Dette bildet synes jeg er knallbra. Det har en tydelig retning som gir meg en følelse av fart og spenning, så komposisjonen er altså helt ok for meg. Fargene og det ellers rene uttrykket gjør det ikke dårligere, og skarpheten holder i massevis for meg. Det at han i indre bane ikke er i skarphetsområdet gjør det enda bedre, for det gir meg et inntrykk av at han i ytre har kontroll over situasjonen. Men jeg kjenner jo skøytesport godt nok til å vite at det ikke trenger bety noe for det endelige resultatet av løpet.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke komposisjonen i forhold til hva du forsøker å formidle.

Blikket mitt ble dradd opp til den grønne bilen nesten med det samme. Jeg tipper det er pga retningen armen peker samt pilene fra skulderen og ned.

Rødt og grønt er jo komplimentærfarger så kanskje du kan prøve det ut i S/H?

Lenke til kommentar
Blikket mitt ble dradd opp til den grønne bilen nesten med det samme.

Det la jeg ikke merke til selv i det hele tatt, sikkert mye fordi det er så mye annet rart i bakgrunnen. Men jeg har lagt ut et par nye versjoner i en spoiler.

Ellers takker jeg for kritikken fra deg, Tom og PM. Jeg hadde håpet å formidle noe av den fartsfølelsen man opplever når man ser skøytesprint. Vanskelig i et stillbilde, men når man kommer tett på løperne på banen ser man det virkelig. Dette er omtrent umulig å formidle på TV også.

Tom: Fint du merket deg speilbildet, det var selvfølgelig et poeng jeg forsøkte å få med. Jeg har minimalt med peiling på sportsfoto selv, dette er ingen disiplin jeg prioriterer akkurat.

PM: Godt, da fikk i hvertfall noen med seg litt fartsfølelse her. Ellers er din minianalyse av et skøyteløp ganske korrekt. I dette tilfellet kontrollerte imidlertid mannen i ytre løpet fra start til mål.

Lenke til kommentar

Det blir feil for meg alikevel nå av nevnte grunner. Armen blir en slags leder i bildet for meg.

Uansett er det langt mer erfarne fotografer som allerede har sagt de liker det.

Så med mindre du henger deg opp i det samme, spiller det ingen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...