Gå til innhold

IT-støttet bedriftsutvikling - Jobbmuligheter ?

End-re

Anbefalte innlegg

I 2008 søkte jeg på IT-støttet bedriftsutvikling ved HiST, men så kom militæret, så jeg fikk utsatt plassen ett år. Og nå nærmer søknadsfristen til høyere utdanning seg, og jeg lurer på om dette er noe å satse på. Jeg synes det høres interesant ut, men er litt skeptisk til jobbmuligheter o.l etter endt studie. Har funnet ganske lite info om dette rundt om kring.

Noen som har gått dette studiet eller har noen formening om dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT og økonomifag er en knallsterk kombinasjon men dersom studiet for svakt for rene økonomi eller IT jobber risikerer du å miste mange muligheter i arbeidsmarkedet. Det er bedre arbeidsmarked for bachelor/ingeniør innen informatikk enn det er for bachelor økonomi i dag. Men det er ingenting i veien for å studere videre innenfor økonomi og informatikk etter en slik linje. Høres ut som en veldig spennende karrierevalg du godt kan lykkes bra med!

Lenke til kommentar

Studiet er heilt greit. Dersom du ikkje er interessert i å studere reine drift, informatikk eller økonomi-studie så er det eit bra alternativ i grunnen. Studentar som var ferdig i vår har fått veldig forskjellege jobbar trur eg. Sidan vi var første kullet som gjekk ut var vi litt skeptiske på kva slags jobbar vi kunne få, om der var eit marked for oss.

Eg veit om nokon som har fått jobb innan for eks. support, butikkselgar, programmering, produksjonleiing og leveranse. So er veldig forskjelleg kva folk endar med.

Om du får deg jobb kjem vel ann på om du aktivt søker etter jobb, kva type jobb du er ute etter og kor i landet du søkar jobb. Studiet går ein god del i bredda, men ikkje spesielt i dybda, ein lærar for det meste det grunnleggane. Så om det er noko du har spesiell interesse for kan du prøve å lese litt meir sjølv og får kanskje større sjanse for å få jobb innan det.

Det å studere vidare innan informatikk og/eller økonomi trur eg vil sikre bedre jobbmuligheitar, men trur det skal gå greit å få seg jobb utan også.

Endret av ellenhar
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Hei,

Jeg var også en av de i det første kullet som gikk ut fra dette studiet, og som sagt lengre opp her er det veldig variert hva folk har endt opp med.

Studiet i seg selv var helt greit, men da jeg gikk led det av mange såkalte barnesykdommer. Som de første som gikk dette studiet noensinne klarte vi å presse igjennom en god del endringer (oppsett av noen fag, sammenslåing av andre osv), og etter hvert tror jeg det har blitt bedre strukturert. Som i alle studier finnes det både interessante og kjedelige emner.

Jobbmuligheter

Folk fra klassen har, som tidligere sagt, endt opp med mye rart. Enkelte innen salg, support, prosjektarbeid og -ledelse, samt konsulentvirksomhet. Merk dere at når jeg sier salg og support, så mener jeg selvfølgelig ikke at de sitter i kassa på Bunnpris, eller tar imot telefonsamtaler fra folk som ikke klarer å slå på datamaskinen om det så hadde stått om livet. Studiet passer fint for salg/markedsføring fordi med den tekniske utdannelsen man får skjønner man hva nerdsa mener, og med annen faglig bakgrunn vet man hvordan man skal kunne forklare dette til kunden/ledelsen.

Lønn

Når det gjelder lønnsnivå så varierer dette selvfølgelig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det laveste jeg har hørt noen av oss begynte på var 310.000,- i året. Det meste jeg har hørt om som startlønn er 420.000,-. Med overtid (og kanskje bonusordninger, jeg husker ikke helt hva som ble sagt (mye pga øl)) vet jeg om et par som sannsynligvis tipper over 500.000,- sitt andre år i en bedrift. Og jeg holder ikke kontakt med så mange, så det er ikke verst. Men dette har selvfølgelig litt med flaks å gjøre også, så ikke regn med slike summer med det samme.

Videre

Videreutdanning, type mastergrad, er også mulig. Og med tanke på at såpass mange i Norge studerer er det kanskje lurt (det har til og med vært en diskusjon om hvorvidt bachelorstudier skal avvikles).

Dersom du velger matematikk og statistikk som valgfag i løpet av studiet, kan du gå videre til Master i Ledelse av Teknologi. Dette masterstudiet ble lagd i samarbeid med IT-støttet bedriftsutvikling, så det passer sikkert fint. Ellers finnes det muligheter nesten over alt, men jeg anbefaler hardt matte/statistikk som valgfag, siden dette åpner for langt flere muligheter. Dere vil også være kvalifisert for mange businesskoler i utlandet.

Jeg

Selv jobber jeg hos et firma i Barcelona, og arbeidsoppgavene består for det meste av saksbehandlig og salg. Ikke akkurat noe som er direkte relevant med tanke på utdannelsen, men til gjengjeld bor jeg i syden.

Lenke til kommentar

tusen hjertelig takk for utfyllende svar!!:)

Var så usikker iom at det var veldig lite info om dette studiet..prøvd å sendt mail til lærere og div..ute svar..

Dessuten har jeg en bachelor fra før..og vil unødig velge feil igjen:)

takker,bukker og nikker:)

By the way.....mens du er her:

Jeg var ikke noe realfag geni på videregående...hadde knapt realfag...Tror du det vil bli vanskelig for meg i enkelte fag?

takk:D

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Det nærmeste du vil komme realfag i dette studiet er programmering. Jeg er usikker på om dette har endret seg nå, men da jeg gikk der hadde vi emner som Programmering i Java, Visual Basic .NET, Kontorautomasjon og Databaser (SQL). Dette er jo på ingen måte rene realfag, men bruker mange av de samme reglene og tankegangene som matematikk. Og som nevnt har du mulighet til å velge nettopp matematikk (og statistikk) utover i studiet.

Men dette er "programmering for nybegynnere", og krever ingen forkunnskaper, så med litt innsats skal du nok klare deg fint. Poenget med disse emnene er ikke at du skal kunne delta i verdensmesterskap i programmering - men heller at du skal se hvilke muligheter og begrensninger som finnes.

Dersom du står på alle eksamenene i et gitt semester vil du forøvrig ha mulighet til å velge et tilleggsfag gratis det påfølgende semesteret. Dette hørte ikke jeg om før et godt stykke uti tiden min der, men det anbefales. Arbeidsmengden er ikke så sinnsyk på dette studiet uansett, så litt ekstra studiepoeng og CV-krydder er ikke dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...