Gjest Synsforstyrrelser Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei. Jeg har hatt et lite problem så langt jeg kan huske. Jeg har ikke undret på det før nå, men i går kveld når jeg la meg tenkte jeg at det kanskje var unormalt. Ved videre ettertanke må det vel være unormalt? Problemet er at det alltid er små, lyse prikker overalt. Den slags du får etter å ha sett på et sterkt lys lenge og så blunker kraftig, bare at det er mange flere av dem og de er der konstant. Nå hindrer det synet mitt. Jeg har problemer med å se fordi annenhver "piksel" blir erstattet med en lys prikk. Det mest sannsynlige er at det er grunnet mye sitting foran skjerm. Jeg har hatt øynene på en skjerm de siste 10 årene av livet mitt, gjennomsnittlig over 5 timer om dagen skulle jeg tro. Men skal ikke dette gå bort når det er en stund siden du satt foran skjermen? Det gjør det ikke på meg. Men jeg har lagt merke til at det blir mye sterkere ved inntak av cannabis. En gang mista jeg balansen og falt om, alt jeg så var slike små prikker. Det varte i noen sekunder. Kan det tyde på at det har med hjernen og ikke synet? Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hei. Jeg har hatt et lite problem så langt jeg kan huske. Jeg har ikke undret på det før nå, men i går kveld når jeg la meg tenkte jeg at det kanskje var unormalt. Ved videre ettertanke må det vel være unormalt? Problemet er at det alltid er små, lyse prikker overalt. Den slags du får etter å ha sett på et sterkt lys lenge og så blunker kraftig, bare at det er mange flere av dem og de er der konstant. Nå hindrer det synet mitt. Jeg har problemer med å se fordi annenhver "piksel" blir erstattet med en lys prikk. Gå til en optiker og få han til å sjekke synet ditt. Det mest sannsynlige er at det er grunnet mye sitting foran skjerm. Jeg har hatt øynene på en skjerm de siste 10 årene av livet mitt, gjennomsnittlig over 5 timer om dagen skulle jeg tro. Men skal ikke dette gå bort når det er en stund siden du satt foran skjermen? Det gjør det ikke på meg. Men jeg har lagt merke til at det blir mye sterkere ved inntak av cannabis. En gang mista jeg balansen og falt om, alt jeg så var slike små prikker. Det varte i noen sekunder. Kan det tyde på at det har med hjernen og ikke synet? Slutt å forsøple kroppen din med dritt. Ta ansvar over din egen helse og voks opp! Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 No veit ikkje eg kor mye du søv, men det høyres ut som om du treng meir søvn i tilleg til at du brukar alt for mykje tid foran datamaskina. Du burde la augene dine få ein pause ein gong i blandt, ta deg ein tur ut å finn på noko som ikkje har høve for skjermtitting. Og opphald deg meir i mørke omgivelsar, augene dine har faktisk behov for å "sove" dei òg. Lenke til kommentar
xersess Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Eg ser også små lysende, blinkende prikker overalt, viss eg konsentrerer meg om dei. Det plager ikkje meg akkurat, men det kan jo sjølvsagt være at du ser dei tydligare enn meg. Lenke til kommentar
Gjest Synsforstyrrelser Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Det jeg lurte på var om mye skjermtitting kunne føre til permamente øyeskader, og noe jeg kunne lese om dette. Og om det bare er midlertidig, hvor lang tid det tar før det går over. Jeg finner nok veien til optikeren, skal dit om en måneds tid eller noe slikt uansett. Eneste grunnen til at jeg uroet meg var at når jeg røyket hasj ble det veldig tydelig. Jeg har hørt at det kan ha noe sammenheng med schizofreni, og ble derfor urolig. Jeg bruker hasj som smertedempende fordi jeg har brukt altfor mye paralgin forte. Jeg har nylig lagt meg til gode søvnvaner. Føler meg mye bedre på alle måter, så det kan anbefales sterkt. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg har opplevd disse "prikkene" selv men de forsvinner som regel etter 10-15 minutter. Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg ser også disse prikkene hele tiden, men irriterer meg ikke spess over det. Det som jeg merker det mest på er når jeg skal lese ting som er litt på avstand, at jeg må se forbi prikkene for å se det klart liksom.. Må følge med i tråden her. Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Du bør ta en tur til legen for sikkerhetsskyld. Om det er så kraftig kan du ikke ignorere det. Å sitte mye på data og røyke canabis gjør nok ikke situasjonen stort bedre. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Bare så det er sagt, så er det flere typer "lysende prikker". Har man man lavt blodtrykk/mangel på blod til hjernen opplever man ofte prikkende "ringer" i mørket. Dette er ikke farlig og forsvinner av seg selv etter kort tid, men det er lurt å sette seg ned evt. legge seg ned. Man kan også se hvite "prikker" når det er mørkt, dette tyder på at man har øyenskade og/eller arr på øyet. Da bør man oppsøke optiker/lege. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 har du prøvd noen andre stoffer enn cannabis? min fetter fikk noe lignende etter lettere bruk av tyngre stoffer. synet hans var endret i en lang stund etter at han sluttet med cannabis og annen dop. husker ikke nøyaktig hva han sa, men det var som om bilder gled inn i hverandre, og at han så lys der det egentlig ikke var lys. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Hvis jeg har vært i et mørkt rom lenge eller noe, og går ut i lyset kan jeg også se slike prikker. Eller hvis jeg stirrer på sola. Dette er nok ikke de farlige prikkene... Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Når du nevner det ser jeg faktisk også lyse prikker hele tiden.. men tenker bare ikke på det. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 (endret) En gang mista jeg balansen og falt om, alt jeg så var slike små prikker. Det varte i noen sekunder. Kan det tyde på at det har med hjernen og ikke synet? Kan tyde på lavt blodtrykk. Hmm. kanskje du har jernmangel. Viss problemet vedvarer, gå til lege. Btw. Cannabis påvirker blodtrykket, så derfor vil de nok bli værre når du har røykt. Endret 7. januar 2009 av WaterMarked Lenke til kommentar
ltl_elf Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) denne tråden var litt god å finne. jeg har hatt disse prikkene nå i over et år, sammenhengende. Har alltid hatt slike prikker men de har bare latt seg vise når det er mørkt. Nå er de der hele tiden. Jeg sitter ikke for mye ved datamaskin men leser derimot masse. Jeg sover nok og spiser nok og tar alle de vitaminene jeg skal ha. Har også sjekket ut det som kan sjekkes da jeg var litt utrolig for disse prikkene, men både bilder og blodprøver er helt fine. Så, det er altså ingen hjernefeil (iallefall ikke hos meg) og den generelle formen er helt fin. Så jeg vil igrunn tro det rettogslett er normalt, iallefall nå som jeg fant andre som opplever akkurat det samme. Angående en tidligere besvarelse med prikker som blir borte etter 10-15 min, kan nok det være noe annet. Jeg har migrene med aura, og før et migreneanfall kommer det det først prikk-lignende synsforstyrrelser som varer i 10-20min. Selv om prikker ikke er helt rett, for meg det er mer som lys som spaltes gjennom massevis av vanndråper. Aura uten påfølgende migrene kalles bare øye-migrene. Det er dessuten ingen likehet mellom de prikkene jeg har daglig og auraen ved migreneanfall. Det var og en veldig god forklaring; pixler som skiftet hvit/svart annenhver gang! det er akkurat sånn det ser ut her og=) Endret 8. januar 2009 av ltl_elf Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Ville ikke tro det skal være den direkte begrunnelsen, med tanke på det sitter mange her i landet som sitter hele arbeidsdagen sin på dataen, uansett om du kanskje spiller og er mer engasjert. Så vet jeg at dette kan spille sammen med søvn, om du er sulten/ditt kosthold gen. Det lureste for deg er jo og oppsøke en optiker. Er tross alt optikeren som ser problemet i øynene dine. Kanskje må du begynne med briller? Lenke til kommentar
Gjest Guest_Vegard_* Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg har NØYAKTIG det samme som deg ELF, men jeg sitter litt mye foran dataen da . Lenke til kommentar
Krollo Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Til trådstarter: Siden du nevner at du har brukt hasj, og med de symptomene du nevner så vil jeg tro du har HPPD. Er det slike lyse prikker du ser? Trykk her Nå er ikke jeg lege, men ta en titt på det og snakk med fastlegen din! Lenke til kommentar
Bata Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 HPPD er ekstremt sjeldent og opptrer gjerne ved tyngre bruk av psykedelia.. Altså ikke cannabis, men du får tro hva du vil. Lenke til kommentar
Gjest anncha Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 jeg har hatt disse prikkene på øynene hele livet, så det er ivertfall ikke tv skjermer det har noe med å gjøre. det er heller ikke "lavt blodtrykk type prikker" heller for de ser annerledes ut. :!: jeg har vært hos øyelege fler ganger, så det er ikke noe i veien med øynene i det heletatt. dop har det heller ikke noe med. Veit ikke hva det er, men jeg har en teori om at det kan være noe med nervene i hjerne/øye. tror ikke det er noe farlig siden jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, og kjenner andre som har hatt det heile livet. litt irriterende er det da Lenke til kommentar
Bruker-158599 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 jeg har hatt disse prikkene på øynene hele livet, så det er ivertfall ikke tv skjermer det har noe med å gjøre.det er heller ikke "lavt blodtrykk type prikker" heller for de ser annerledes ut. :!: jeg har vært hos øyelege fler ganger, så det er ikke noe i veien med øynene i det heletatt. dop har det heller ikke noe med. Veit ikke hva det er, men jeg har en teori om at det kan være noe med nervene i hjerne/øye. tror ikke det er noe farlig siden jeg har hatt det så lenge jeg kan huske, og kjenner andre som har hatt det heile livet. litt irriterende er det da Ser også prikkene og øynene mine fungerer fint Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå