Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konteksten var dette: «Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere.»

 

Jeg er helt enig med han. Dersom USA har en legitim rett til å drepe sivile, har Irakere en legitim rett til å drepe sivile.

 

Merker du, Vaio, at han aldri sa at USA har en legitim rett til å drepe sivile?

Lenke til kommentar

Konteksten:

- Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere

 

Vaio - legitimerer, forsvarer.. ikke vri om. Som legestudent vet du at du skal forholde deg til fakta. Forklarer er ordet som har blitt brukt, og det burde du ha fått med deg.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Ærlig talt. Hvorfor har du i signaturen din at du er medisinstudent? Eller har du tenkt å kvitte deg med alle meninger når du er ferdig utdannet lege? Videre er det ingen uskrevet regel om at leger ikke skal delta i samfunnsdebatten og politikken. Vi har leger som også er politikere og som til og med sitter på Stortinget. En skal dog vær forsiktig med å ta med seg private holdninger inn i pratisering av eget yrke. Feks da NS-leger planla massedrap på psykisk syke under 2. verdenskrig.

Absolutt enig! Derfor holder jeg meg her på forumet.

En lege/legestudent kan absolutt ha politiske meninger, men vi skal aldri la dette gå utover det vi utøver: Å redde liv! ;)

 

Såvidt jeg husker tok du til orde for tvangssterilisering av sosialklienter (eller var det somaliere?) i en tråd fra i fjord og du har null kredibilitet når du snakker om medisinsk etikk.

???

 

 

Men å kritisere mannen for det arbeidet han gjør er lavmål.

Å spre propaganda er lavmål.

Å nekte CPR-opplæring pga. en politisk overbevisning er lavmål.

 

1. Her blander du de to rollene sammen og jeg har mistanke om at du ikke skjønner helt hva du selv skriver og siterer til. Meningen er at en lege ikke skal ta med sine private holdninger inn i yrket. Hadde Feks Gilbert nektet å opperere på folk som ikke var kommunister hadde dette vært uetisk. Men her er det omvendt han forteller om situasjon som lege. Det er ikke dårlig praksis.

 

Du skjønner tydeligvis ikke at signaturen din, som sier du er medisinstudent, nettopp blander dine politiske synspunkter og din rolle som medisinstudent. Jeg kommer mer tilbake til dette i punkt 2.

 

En annen ting er at du kritiserer en lege for å uttale seg offentlig, mens du gjør akkurat det samme. Bortsett fra at du ikke er lege enda og at Gilbert gjor det under fult navn (noe som er mye redeligere).

 

2. Jeg beklager her. Det var såklart ikke somaliere du mente burde tvangssteriliseres. Det var en 33 år gammel alenemor med ni barn du mente burde tvangssteriliseres.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t=0&start=0

 

Jeg nevnte ovenfor NS-leger som ville tvangssterilisere psykisk lidende mennesker. For å være ærlig trodde jeg at dette var et tilbakelagt stadium i medisinens historie. Det er ekstra skremmende å se at denne holdningen finnes blant medisinstudenter. Om det så bare er deg som har denne holdningen, er det ille. Jeg kan også nevne tvangssterilisering av taterne som et mørkt kapittel i medisinhistorien. Av denne grunn har jeg lit tiltro til deg når du begunner å snakke om etikk.

 

3. Mannen ville altså ikke delta i en PR-jippo?

Lenke til kommentar
Hadde Feks Gilbert nektet å opperere på folk som ikke var kommunister hadde dette vært uetisk. Men her er det omvendt han forteller om situasjon som lege. Det er ikke dårlig praksis.

Han nektet å gir CPR opplæring.

Han spre propaganda

Du skjønner tydeligvis ikke at signaturen din, som sier du er medisinstudent, nettopp blander dine politiske synspunkter og din rolle som medisinstudent.

Jeg blander ikke. Jeg mener at det er greit å har politiske synspunkt, men ikke å yte de.

En annen ting er at du kritiserer en lege for å uttale seg offentlig, mens du gjør akkurat det samme. Bortsett fra at du ikke er lege enda og at Gilbert gjor det under fult navn (noe som er mye redeligere).

Lege kan også være kjeltringer.

2. Jeg beklager her. Det var såklart ikke somaliere du mente burde tvangssteriliseres. Det var en 33 år gammel alenemor med ni barn du mente burde tvangssteriliseres.

En personlig mening, fordi det går ut over BARNENE hennes. Men det forblir "den" tråden.

3. Mannen ville altså ikke delta i en PR-jippo?

Han har forsatt plikt, etter den hippokratiske ed.

 

 

Merker du, Vaio, at han aldri sa at USA har en legitim rett til å drepe sivile?

Jeg er ikke noe BIG fan av Irak krigen. Hva jeg ikke skrev, betyr ikke jeg støtter det.

F.eks du skrev aldri noe om Israelske barn, betyr dette du støtter HAMAs drap på Israelske barn?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Så det er greit for deg å ha en personlig mening, men ikke for Gilbert? Jeg synes du snakket noe om hyklere også istad.

Rampage er du en selektiv leser?

 

Nei, du sier det var en personlig mening fordi det går utover barna hennes. Gilbert er i palestina og støtter palestina fordi det Israel gjør går utover palestinere. Likevel er han ett forferdelig menneske som blander legepraksis og personlige meninger.

 

Tror ikke jeg har sett deg faktisk svare på den konteksten Gilbert snakket om. Du sier du ikke støtter terror, vel, i den konteksten er ikke amerikansk terror legitim, og dermed ikke terror på amerikanere heller legitimt. Så enkelt er det. Du argumenterte jo tross alt på akkurat samme måte som Gilbert tidligere, en som angriper, må forvente å bli angrepet igjen.

Lenke til kommentar
Konteksten:
- Hvis USAs regjering har en legitim rett til å bombe og drepe sivile i Irak, har også de undertrykte en moralsk rett til å angripe USA med de våpen de måtte skape. Døde sivile er det samme enten det er amerikanere, palestinere eller irakere

 

Vaio - legitimerer, forsvarer.. ikke vri om. Som legestudent vet du at du skal forholde deg til fakta. Forklarer er ordet som har blitt brukt, og det burde du ha fått med deg.

Jeg støtter ikke terror uansett om USA angriper sivile eller ei.

Jeg kan heller ikke forstå støtten til terror.

 

Kan du?

 

En manns terrorist er en annen manns frihetskjemper.

 

Forøvrig skrev jeg igjen forklarer terrorangrepet, ikke støtter. Jeg håper inderlig du ser forskjell på forklare og støtte.

 

Jeg begynner å mistenke at du ikke er her for å diskutere, men for å provosere.

Lenke til kommentar
Så det er greit for deg [Vaio] å ha en personlig mening, men ikke for Gilbert? Jeg synes du snakket noe om hyklere også istad.

 

Vaio har så vidt jeg vet ingenting å tjene eller tape på denne debatten. Ei heller utnytter han sin posisjon (hva det nå enn er han gjør her i livet) til å fremme sine egne politiske meninger.

 

Det mest kritikkverdige ved Gilbert er alikevel at han er selektiv i moralen sin. Han skal selvfølgelig få ha sin mening, og til og med ytre den på CBS og Sky News, men da skal jeg faen ta meg gjøre så godt jeg kan for å avsløre hvilken tøffel han er også, og at hans posisjon som lege, healer, frelser, whatever, er totalt underlagt hans egne politiske motivasjoner.

 

Når folk ser disse nyhetene om at "Norwegian doctor in Gaza decries israeli war crimes" så er det faktisk noe som tas svært seriøst og alvorlig hos de fleste her i verden både fordi Norge generelt men også legestanden er svært respektert, og at Norge blir sett som en nøytral forhandlingspartner for begge sider.

 

Gilbert og Fosse er et par politiske ekstremistpøkker med mer tid og energi enn politisk schwung.

 

Faktum er alikevel at dette ikke vil få noen som helst konsekvenser for dem fordi det er akseptert ifra politisk hold.

 

En manns terrorist er en annen manns frihetskjemper.

 

"If fire fighters fight fire, and crime fighters fight crime, what do freedom fighters fight?"

 

Palestinerne har aldri kjempet for frihet, de har kjempet for retten til å danne et eget land i noen andres bakgård. Nå er det dessverre satt presedens med Kosovo og Sør-Ossetia så da forventer jeg at Palestina, Darfur, Montana, Alaska, Bergen og Nord-Norge, blandt mange andre, blir nye FN-beskyttede stater innen de neste årene.

Lenke til kommentar
Så det er greit for deg [Vaio] å ha en personlig mening, men ikke for Gilbert? Jeg synes du snakket noe om hyklere også istad.

 

Vaio har så vidt jeg vet ingenting å tjene eller tape på denne debatten. Ei heller utnytter han sin posisjon (hva det nå enn er han gjør her i livet) til å fremme sine egne politiske meninger.

 

Det har da lite med saken å si, hva han har å tjene på det. Han er likefullt akkurat det samme som han kritiserer Gilbert for.

 

Det mest kritikkverdige ved Gilbert er alikevel at han er selektiv i moralen sin. Han skal selvfølgelig få ha sin mening, og til og med ytre den på CBS og Sky News, men da skal jeg faen ta meg gjøre så godt jeg kan for å avsløre hvilken tøffel han er også, og at hans posisjon som lege, healer, frelser, whatever, er totalt underlagt hans egne politiske motivasjoner.

 

Når folk ser disse nyhetene om at "Norwegian doctor in Gaza decries israeli war crimes" så er det faktisk noe som tas svært seriøst og alvorlig hos de fleste her i verden både fordi Norge generelt men også legestanden er svært respektert, og at Norge blir sett som en nøytral forhandlingspartner for begge sider.

 

Gilbert og Fosse er et par politiske ekstremistpøkker med mer tid og energi enn politisk schwung.

 

Faktum er alikevel at dette ikke vil få noen som helst konsekvenser for dem fordi det er akseptert ifra politisk hold.

 

Og igjen, hvorfor er han selektiv i moralen sin? Jeg spurte deg jo tidligere om hvorfor du kritiserte han for å ikke deltatt fra barnsben av? Han har jo tydeligvis opparbeidet seg relasjoner til Palestina.

 

Jeg må ærlig talt innrømme at det er litt småtragisk, for en sofarytter som sitter på ett forum og kritiserer en lege som er midt i en krigssone for å være en "tøffel" og mene at hans politiske motivasjoner er underlagt hans posisjon som lege. Uten tvil at "hans sak" tjener på at han er der og arbeider og rapporterer idag, men du snakker om en som har bidratt der siden 1970.

 

Ja, det blir sett på som seriøst, og som sagt, det er ingen grunn til å tro at informasjonen han leverer ikke er seriøs. Jeg tror han har sett så mye dritt der nede at selv en internetthelt ikke kan forestille seg det og jeg gjentar atter en gang. Selv om informasjonen er emosjonellt formidlet, betyr det ikke at den ikke er sann.

 

Konsekvenser? Hva slags konsekvenser ville du sett for deg at de skulle fått for innsatsen sin?

 

De har kjempet for å få staten som FN dedikerte til de. Denne staten er halveis okkupert og økonomisk sanksjonert av naboen. Retorikken hjelper ikke.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Kan jo være israelske kluster-bomber også? De slapp et par hundretusen slike i bebodde områder i Sør-Libanon. Diverse organisasjoner sliter ennå med å fjerne faenskapet som hovedsaklig rammer unger som plukker det opp

Det skal vi i alle fall ikke teoretisere for. Og som jeg pleier å gjøre, bruker jeg denne anledningen for å berømme NPA for deres innsats i slike arbeid. Det er lite jeg ubetinget respekterer, men NPAs mine- og bomberyddere gjør en fordømt god innsats.

 

[/digresjon]

 

Som legestudent vet du at du skal forholde deg til fakta.

Vi har ikke noe bevis for at Vaio er legestudent, faktisk så er jeg i tvil.

Det er han/hun sikkert. Men man kan aldri være sikker når det kommer til fullstendig anonyme brukere.

 

Som legestudent vet du at du skal forholde deg til fakta.

Vi har ikke noe bevis for at Vaio er legestudent, faktisk så er jeg i tvil.

Og at du er en psykisk stabil person. ;)

Nei, det er korrekt, vi har ingen bevis for at Mekkus er psykisk ustabil. Men med dine hissige ryer kan det kanskje virke slik. Men det skal svært mye til for å bedømme noen psykisk ustabil, og siden de neppe har internett på lukket avdeling tror jeg vi frastår fra slike kommentarer.

 

Faktisk er det ingen her som kan bevise at jeg, Vaio, Glimti eller Dotten er massedrapsmenn. Og det har mye å gjøre med at det ikke er så veldig sansynlig.

 

Burde ikke en legestudent vite bedre enn å bruke et argument om sykdom for å sverte en meningsmotstander, forresten?

 

Som redaktøren i Nordlys uttalte: "Det er nok ikke tilfeldig at han er på Gaza akkurat nå"

Nei, man må være svært kortsynt for å tro det. Men det er jo ikke akkurat noe galt i å redde liv, uansett hvor det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...