Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hamas har jo holdt på med dette siden 2003. Sende 9000 raketter over til Israel og sende dem opp så tett inntil sivile mål som mulig for at Israel ikke skal skal tørre å skyte tilbake eller ikke kan gjøre det uten store sivile tap.

 

Når Hamas har hatt en slik strategi er det fullt forståelig at Israel ikke vil slippe inn journalister som Hamas kan bruke som levende skjold.

Lenke til kommentar
2007 var et fint år. :wee::ph34r::thumbup:

Hva så? Benekter du taktiken, eller hendelsen?

Jeg benekter ingenting, jeg finner det bare ikke bevist at dette er nok til å konkludere noe som helst.

Du finner ingenting godt nok som bevis. :wee:

Om de skyter raketter fra en skolegård har neppe noe å si for antall drepte, da det garantert ikke er noen unger som går på skole i disse dager.

Lenke til kommentar
2007 var et fint år. :wee::ph34r::thumbup:

Hva så? Benekter du taktiken, eller hendelsen?

Jeg benekter ingenting, jeg finner det bare ikke bevist at dette er nok til å konkludere noe som helst.

Du finner ingenting godt nok som bevis. :wee:

At det eksisterer bevismateriale som substansierer at en handling har forekommet en gang for ett år siden er ikke bevis for at det var tilfellet et år senere.

 

Ut fra slike forutsetninger kan jeg i prinsipp vise til en video av israelske soldater som knekker armene til palestinske ungdommer med steiner, og mene at dette er sedvane for israelske soldater, noe jeg faktisk har vanskelig for å tro, men ut fra dine kriterier er det tilnærmet vanntett bevist at israelske soldater på jevn basis knekker armene til palestinsk ungdom med steiner.

Lenke til kommentar
Jeg benekter ingenting, jeg finner det bare ikke bevist at dette er nok til å konkludere noe som helst.

Da synes jeg du skulle snike deg inn i Gaza som journalist for å vise at Hamas ikke vil bruke deg som levende skjold.

Jeg forstår at Vaio ler av det du sier.

 

Du tar ting fra løse luften, det skal du i alle fall ha.

 

Men jeg har faktisk veldig lyst til å dra ned dit. Jeg er litt for uredd, og har hele tiden lyst til å oppleve større eller mindre konflikter, om det måtte være demonstrasjoner i Oslo eller bombing i Gaza eller Kongo. Jeg er journalist, og jeg er fotojournalist, og vil gjerne fortelle historier til folk. Jeg vil være øyne og ører for de som ikke kan se eller høre fordi de selv ikke er der.

 

Men det er engang slik at det er et par hindringer for dette.

 

1. Jeg er ung, og alt for uerfaren til å begi meg inn i en krigssone.

2. Jeg er ikke tilknyttet noe mediehus som kunne tenke seg å sende meg ned dit, noe som er en forutsetning.

3. Jeg har ikke råd til å dra alene, dersom det i det hele tatt skulle være aktuelt.

4. Israel nekter journalister å ta seg inn i Gaza.

 

:)

Lenke til kommentar
Da synes jeg du skulle snike deg inn i Gaza som journalist for å vise at Hamas ikke vil bruke deg som levende skjold.
Jeg forstår at Vaio ler av det du sier.

 

Du tar ting fra løse luften, det skal du i alle fall ha.

Jeg tar ingenting fra løse luften, jeg bare har for vane å be folk vise at de virkelig tror på det de sier her. Svært få tør det.

Lenke til kommentar
Da synes jeg du skulle snike deg inn i Gaza som journalist for å vise at Hamas ikke vil bruke deg som levende skjold.

 

De siste dagene har det blitt sluppet inn en del journalister fra Egypt. Jeg skrev om det på denne tråden for ca et døgn siden. Her ser jeg at også CNN har noen inne :

 

"Editor's note: The Israeli government is not allowing independent media access through Israel to Gaza. CNN Senior International Correspondent Ben Wedeman crossed into Gaza from Egypt.

 

RAFAH, Gaza (CNN) -- Bloodshed, fear, privation and anger were all clearly visible in Gaza as we finally managed to enter the territory. Unsurprisingly, there were also displays of fist-shaking defiance, but what I had not expected was the high morale."

 

http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast/01...gaza/index.html

 

Det betyr vel at robertaas ikke kan dra kronargumentet sitt lenger...

Endret av Kubin
Lenke til kommentar
Så hvorfor skal Israel holde åpen grensene mot et land de er i krig med, når Egypt som IKKE er i krig med landet til og med holder grensene stengt?

 

"Det er en internasjonel avtale mellom Israel, EU, Egypt, USA, FN som sier klart hva Egypt skal og kan gjøre. Det er ikke bare så enkelt at de kan åpne sine grenser og ta ansvaret fra Israel. (...)"

 

Hilsen Ola Skuterud

 

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1780

 

"At first, many thought that this brought an end to Israel's control of the border crossing between Gaza and Egypt, known as Rafah Crossing, which is now the only border crossing in the Gaza Strip that is not subject direct Israeli control. However, as time passed, it became clear that Israel retained the power to open and close the crossing at will, and since Hamas´s takeover of the Palestinian security forces in Gaza, in June 2007, it has been almost permanently closed."

 

http://www.btselem.org/english/Gaza_Strip/Rafah_Crossing.asp

Lenke til kommentar

Slik eg har forstått den nylige GAZA konfilikten så har det vert ein våpenvile på 180 dager, 120 dager av denne våpenvilen har Israel hold grensene stengt. Også under denne "Våpenhvilen" så har 6-11 hamas aktivister blitt drept av Israelske Soldater/spesial styrker, det er mulegheit for at fleire av dei var hamas ledere. ALT dette skjedde før den nylege bombingen med raketer fra hamas.

 

Det å si at desse raketene er dreper på lik linje med Israel sine raketer/våpen er tullball siden 14 Israleske personer er drept siden innvaderingen av GAZA, 2 stykker var sivile. Vil og si at store deler av hamas faktisk er seriøse politikkarar selv om dei kanskje har ekstremistiske meiningar så er dei valgt av eit sliten og trøtt folk som sikert bare ønsker at bombingen skal slutte.Så langt er 500 palestinarar drept i GAZA husker ikkje kor mange skadde.

 

All denne informasjonen fekk eg av ein foreleser så eg kan ikkje validere informasjonen.

Endret av mictoman
Lenke til kommentar

Igår aksepterte Israel våpenhvile. Men Hamas gav faen i sine medborgere og sa NEI til våpenhvile, pga at de ikke var fornøyd med "avtalen". Våpenhvile er vel per definsjon en stopp i krigshandlinger, for så å FORTSETTE fredsforhandlinger uten at det hagler granater. Det at Hamas sier nei, er for meg en REN krigshandling, og de får 0 sympati om de blir bombet sønder og sammen. (PS. Jeg ser selvfølgelig forskjell på militære Hamas styrker og sivile. De sivile er, i utgangspunktet, uskyldige, inntil det motsatte er bevist.)

 

Også, hva skjer i Norge ? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtoste...hp?artid=546205

Vi har hatt demonstrasjoner i fleng, med voldelig utfall mot politiet, og hærverk for millioner. I den artikkelen over her sier folk som støtter palestina, "Jeg gir f... i hvor mye skade det blir", når han skal ut og demonstrere. VEL, SOM NORSK STATSBORGER SÅ GIR IKKE JEG FAEN I HVA SOM SKJER HER I LANDET !!!

 

Jeg foreslår følgende: Samtlige kostnader forbundet med enhver form for demonstrasjon eller Blitz "event", som fører til negative kostnader, blir TRUKKET FRA i den humanitære hjelpen til Palestina. Det er palestina sympatisører som gjør dette herværket, og det er bare rett og rimelig at det får konsekvenser. Blir politi eller offentlige tjenestemenn skadet, så trekk tilbake legestyrker fra Gaza for å hjelpe dem. Det er direkte urettferdig, at lille Norge med 4.5 millioner mennesker, som allerede er SÅ profilert i redusering av denne krigen, skal bli internt belastet med sympatisører og opprørere, som tror det at å ødelegge hovedstaden i landet som hjelpet, er det lureste de kan gjøre.

 

At de er frustrerte pga krigen er jo forståelig. Men på både kort og lang sikt, virker det jo mot sin hensikt og ødelegge ting. Så langt historien viser opp igjen tidene, så har det vel ALDRI vært ett hensiktsmessig middel og bruke hærværk og voldshandlinger for å oppnå sine mål.

De som bruker hærværk og voldshandlinger er faktisk ikke ett eneste grann bedre enn den angripende part.

 

Ett annet MEGET GODT forslag, til de som driver med opprør, hærværk og voldshandlinger her i landet, er å pakke de fint inn, og laste de opp i neste hjelpesending nedover mot Gaza. De er tydeligvis så blodtørstige at de burde gjøre en GOD JOBB i krigen der nede. Men jeg tror nok, at om det ble stillt ett fly til disposisjon, og militæret stillte med utstyr, slik at alt lå til rette for at vandalene kunne få hjelpe til i krigen, så hadde nok pipa fått en annen låt. det er en ting å springe idiot og knuse ruter på Karl Johan, og tro du er faens til helt, og virkelig hjelper Palestina, men en helt annen ting om de faktisk må tre fram i lyset og vise hva de tror på. Feige jævler av tannløse hunder som de er.

 

Personlig, så håper jeg krigen varer til de er FERDIG. Palestina vs Israel kommer aldri til å kunne eksistere i fred og ro som f.eks Norge vs Sverige gjør nå. Og derfor er det bare greit at de blir ferdig. Hvem som vinner kunne igrunn ikke brydd meg mindre. Fra mitt syn er det samme folkene på begge sider av grensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...