Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Ok, jeg vet dette er dårlig nettikette, og jeg beklager, men kan man virkelig mene at det er Hamas sin skyld at Israel dreper sivile, uansett hvor mye de måtte oppholde seg i samme bygninger som sivile?
Hvis du har et bedre forslag til hvordan man kan stoppe Hamas fra å med menneskelig skjold å sende enda flere tusen raketter mot rent sivile mål (det er det ingen som tviler på) i Israel så vil jeg gjerne høre det.

 

Den dagen Hamas stopper angrepene så vil Israel også stoppe bombingen av stedene Hamas skyter ut raketter fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, jeg vet dette er dårlig nettikette, og jeg beklager, men kan man virkelig mene at det er Hamas sin skyld at Israel dreper sivile, uansett hvor mye de måtte oppholde seg i samme bygninger som sivile?
Hvis du har et bedre forslag til hvordan man kan stoppe Hamas fra å med menneskelig skjold å sende enda flere tusen raketter mot rent sivile mål (det er det ingen som tviler på) i Israel så vil jeg gjerne høre det.

 

Den dagen Hamas stopper angrepene så vil Israel også stoppe bombingen av stedene Hamas skyter ut raketter fra.

 

En god start hadde vært å respektere det palestinske folket's suverenitet, ikke se på de som barn som ikke klarer å styre seg selv, ikke se på palestinsk territorium som up for grabs, og faktisk sette seg ned å forhandle seriøst der begge parter er villige til å inngå kompromisser for å få til en stabil tostatsløsning. Hamas MÅ stoppe alle raketter og andre former for aksjoner mot sivile mål, Israel MÅ trekke seg ut av Gaza og vestbredden, og det må bli en løsning på settlerproblemet. En halv million nybyggere på internasjonalt annerkjent palestinsk territorie.

 

Det høres kanskje ut som et klisje men begge parter MÅ annerkjenne den andre parten, og begynne å behandle hverandre med litt mer verdighet. Konservative elementer i Israel må mykes opp, og samme må Hamas. Jøder med kast dem på havet filosofi er ikke bedre enn hamas som kjemper for ødeleggelse av staten israel. Begge deler er like idiotisk og mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Israels president sier ihvertfall at målet med krigen er å ramme hele befolkningen:

Vår hensikt var å rette et hardt slag mot folket i Gaza, slik at de vil miste lysten til fortsatt å skyte mot oss. Det er det hele. (sitat Shimon Peres).

 

Kilde: Aftenposten

 

Hvis det viser seg at dette ikke var en feilsnakkelse, bør han miste fredsprisen.

 

Helt enig. Nå er det jo tilfelle at hverken Peres eller Arafat noen gang gjorde noe nevneverdig for fred, ihvertfall ikke nok til å tilfredstille de kriteriene som burde hvert tilfredsstilt for en så prestisjetung pris. Fredsprisen ble nok i dette tilfellet brukt mer som et politisk virkemiddel og incentive enn en faktisk premiering av fredsarbeid.

Lenke til kommentar
Hei, vet ikke om dette er blitt tatt opp.

 

http://www.scoopthis.org/2009/01/pro-hamas...civilian-death/

 

Videoen av de når de spiller inn snutten ligger ute på youtube.com

 

Helt patetisk og nok et eksempel på propaganda. Syntes Kåre Willoch sier det bra. Han vil ikke legge flere stein i byrden de menneskene som taler Israel sin sak må ha. Deres byrde er allerede stor når de ser et land de elsker gjøre så mye umenneskelige og demoniske handlinger.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle da Egypt gidde å holde grensene igjen?

Fordi Mubarak er svært redd for operativ kontakt og samarbeid mellom Hamas og hans egne islamister.

Så hvorfor skal Israel holde åpen grensene mot et land de er i krig med, når Egypt som IKKE er i krig med landet til og med holder grensene stengt?

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle da Egypt gidde å holde grensene igjen?

Fordi Mubarak er svært redd for operativ kontakt og samarbeid mellom Hamas og hans egne islamister.

Så hvorfor skal Israel holde åpen grensene mot et land de er i krig med, når Egypt som IKKE er i krig med landet til og med holder grensene stengt?

Gaza er ikke et land. Det er en del av en selvstyrt palestinsk stat. Ikke slik å forstå at vi snakker om en suveren stat, de palestinske selvstyremyndighetene opererer etter israelsk forgodtbefinnende.

 

En grunn til at Israel kanskje burde oppføre seg nogenlunde annerledes enn Egypt er at Mubarak de facto er en diktatur, mens Ehud Olmert er en demokratisk valgt leder.

 

Mubarak er primært redd for det demokratiet som ga Hamas makten.

Lenke til kommentar
Vet du hva, først trodde jeg du var en idiot for å trekke inn den sammenligningen, men den har faktisk en viss verdi.

 

"Jorden er flat" er en påstand som burde kreve samme menge dokumentasjon som "Hamas bruker barnehager til å skyte opp raketter."

En liten søk i youtube...

Israel har demostrert flere ganger at Hamas bruker SIVILE steder til å skyt opp raketter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...