Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
VIL IKKE DENNE JOURNALISTEN TROLIG RAPPORTERE POSITIVT FOR ISRAEL?

Mer balansert enn Hamas propaganda.

 

Israel har fri presse. De har både folk som er "for og imot" krigen.

 

Hamas har en presse og deres budaskap er: Drep jødene.

Det ville fortsatt ikke vært balansert. Ville JP sende sin mest objektive mann, eller sin mest Israelvennlige mann? Svaret på det spørsmålet tror jeg vi begge vet.

 

Hamas har en presse og deres budaskap er: Drep jødene.

hvilket grunnlag har du for å komme med en slik uttalelse?

Partiprogrammet deres..

Han snakker ikke om delen om å 'drepe jøder', som forøvrig er forklart svært inngående i den andre tråden.

 

Han snakker om påstanden om EN presse.

Lenke til kommentar
VIL IKKE DENNE JOURNALISTEN TROLIG RAPPORTERE POSITIVT FOR ISRAEL?

Mer balansert enn Hamas propaganda.

 

Israel har fri presse. De har både folk som er "for og imot" krigen.

 

Hamas har en presse og deres budaskap er: Drep jødene.

Det ville fortsatt ikke vært balansert. Ville JP sende sin mest objektive mann, eller sin mest Israelvennlige mann? Svaret på det spørsmålet tror jeg vi begge vet.

JP vil sende ingen mann, er svaret. :wee:

De har vett i huet, JP sender ikke journalister til døden.

 

Han snakker om påstanden om EN presse.

Enkelt: Hvor er kritikken?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Se en side av saken?

Han er der som lege, ikke som diplomat som det ble nevnt over.

 

Dersom han hadde oppholdt seg i Israel og noe lignende hadde skjedd ville nok sms'en kommet da og.

 

Mannens tilhørighet politisk kommer ikke i veien for hans faglighet. Han er tross alt leger, og leger har gitt en ed.

 

Mads Gilbert boikottet i 2006 TV-aksjonen til inntekt for Leger Uten Grenser fordi han var "dypt uenig i at Leger uten grenser jobber på begge sidene av en krig uten å ta stilling til den".

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.1183466

Endret av vifi
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Hamas har en presse og deres budaskap er: Drep jødene.

hvilket grunnlag har du for å komme med en slik uttalelse?

http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Aqsa_TV

 

Se filmen hos Youtube

 

Dette er et eksempel på et barneprogram - så kan du gjette jo på om programmene rettet mot voksne er mer forsonende og Hamas-kritisk anlagt...

 

Det var det Kåre Willoch også sa da han deltok i en debatt på studentersamfundet i Trondheim. Er man nøytrale, har man tatt okkupantens side.

Ah, Willoch.

 

"Hans Wilhelm Steinfeld spurte om Obamas administrasjon kunne utrette noe (i Midtøsten), hvorpå Willoch svarte at det trodde han slett ikke.

 

-Hans stabssjef er jo jøde."

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Vel, Willoch er realpolitiker. Det vil vise seg om det har noe å si, men det kan ikke utelukkes. Dersom vi snakket om hardere krav mot for eksempel Saudi-Arabia og Obama hadde en arabisk stabssjef ville nok enkelte partipolitikere i Norge kunne funnet på å argumentere med det. Jeg nevner ikke parti, det er nok ikke vanskelig å tenke selv.

Lenke til kommentar
Mads Gilbert boikottet i 2006 TV-aksjonen til inntekt for Leger Uten Grenser fordi han var "dypt uenig i at Leger uten grenser jobber på begge sidene av en krig uten å ta stilling til den".

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.1183466

Etter å ha lest litt bakgrunnsinfo om denne mannen kan jeg vel bare konstantere med at hans tiltro i saken har sunket til nærmere null....

Han arbeider tydeligvis ikke som en ren lege, men under politiske føringer. :thumbdown:

Lenke til kommentar
[...] eller er hans opphold mer legitimt når det er finansiert av den norske stat?

 

helt fantastisk at han er der som lege, det trenger de helt sikkert på Gaza for tiden. Også helt greit at han sender opprørte/sjokkerte meldinger til hvem han måtte ønske. Det som kanskje ikke er så greit er at alle/de fleste norske nyhetsmedier bryker disse meldingene som de gjør. Gilbert står med "blod til knærne mens bombene faller", så noen objektiv analyse derfra er ikke å forvente. Norske journalister i norske kontorer og med varm kaffe i koppen, derimot, bør vi kunne vente at setter ting litt mer i perspektiv.

 

Er det bilder av kjøtt, beinpiper og blod som er det grusomme er det da nok av trafikkulykker å rapportre fra hver eneste uke, uten att vi får se det. Men det er jo klart at "småbarn og gravide slaktet - se bildene" selger mer enn en lang og tørr avhandling om de faktiske forhold og mulige løsninger.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke dette maset om at man skal være objektiv og nøytral. I en slik situasjon er dette både umulig og uinteressant.

 

Så det plager deg ikke nevneverdig at en fyr som bruker sin posisjon som lege for alt det er verdt og roper ulv om 100 døde sivile palestinere samtidig avfeier 3000 døde sivile amerikanere som "legitimt"?

 

Det eneste som er verre enn moralistene iblandt oss er de selektive moralistene og hyklerne som støtter dem.

 

Denne "Mads Gilbert" skulle vært teipa fast til et surfebrett på Guantanamo, og ikke løpt rundt og tasta "OMGZ" SMS'er og lekt frelser på Gaza.

 

For min del er det viktig å ha et nyansert blikk på konflikten. Å være åpen for å se begge siders syn.

 

Nettopp. Jeg føler at jeg igjen og igjen må gi full støtte til Israel på grunn av den ekstreme ubalansen som eksisterer i folkeopinionen, når jeg i virkeligheten mener at dette angrepet på Gaza er en ekstrem overreaksjon. Alikevel gir internasjonal rett faktisk Israel lov, og det samme gjør FN systemet osv. men venstreradikalistene og de selektive moralistene godtar bare slike ting når systemet som er satt opp fungerer i deres favør.

 

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...