Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du angriper Gilberts ensidighet.

Jeg angriper hans propaganda og løgner.

 

At det ikke er resolusjoner mot andre gjør dem ikke illegitime, bare ensidige.

Jo, fordi resolusjonene er vedtatt av diktaturer som finner på hva som helst for å fjerne fokus fra seg selv.

 

Kilde på at hus eksploderer dersom de beskytes med høyeksplosive våpen?

Ja.

 

Med andre ord er alle som sier positive ting om seg selv rotter?

Nei, men Gilbert er det. Han vil blant annet ikke støtte Leger uten grenser fordi de hjelper begge sider i en konflikt, og ikke bare den ene. Han støttet også nedslaktingen av 3000 amerikanere 11. september 2001. Som vi ser er han en dobbeltmoralsk drittsekk hvis eneste mål i livet er å produsere kommunistisk søppelpropaganda.

 

Men du påstår altså ikke at Gilbert lyver om det som faktisk betyr noe?

Jo, han er en løgner og en propagandamaker.

 

Ja, de gjorde nok ikke annet enn å snakke med pressen.

Ikke i følge dem selv.

 

Nei, Prick, fordi du sier det.

Nei, fordi fakta viser det.

 

Det er Israels skyld at Hamas bruker sine egne sivile som skjold?

Her går du inn på et fullstendig irrelevant sidespor, Prick.

Det er ikke irrelevant at Hamas bruker egne sivile som skjold. Det er helt sentralt her.

Lenke til kommentar
Det er ikke irrelevant at Hamas bruker egne sivile som skjold. Det er helt sentralt her.

Nei, det er kun et mantra som blir gjentatt og gjentatt som et forsvar av Israels herjinger. Blir også brukt brukt hver gang Israel "ved en feiltagelse" bomber FN innstallasjoner osv.

Lenke til kommentar
Jeg angriper hans propaganda og løgner.

Du mener at hans beskrivelser av massakren i Gaza er ren løgn og propaganda? At det han prøver og formidle aldri har funnet sted, altså?

Og da må jeg spørre deg: Ser du overhodet på nyheter; og har det miste lille fnugg av innblikk i hva som skjer på Gazastripen for tiden?

 

Oppsummeringen av tankegangen til et par brukere av dette forumet:

"Israelske styrker angriper bare militære Hamas-mål. Ingen grunn til å lage ramaskrik så lenge sivile ikke blir rammet av angrepene".

Omtrent slik avviste noen forumbrukere krisemeldingene fra Gaza. Kanskje ikke like banalt, men noe av den samme tankegangen, og det urovekket meg. Det var nemlig på et slikt grunnlaget noen forumbrukere avviste Gilberts SMS som svært overdrevet, ja, av noen til og med som ren propaganda.

 

Men du, Pricks; du er vel mer opplyst enn som så? :) Jeg håper det. Men i så fall må du ha andre grunner til å kalle Gilberts uttalelser fra Gaza for propaganda, og jeg vil gjerne vite dem.. For jeg er nemlig ikke overbevist enda..

 

Jeg vil også gjerne få vite nøyaktig hvilken del av Gilberts uttalelse som du tolker som løgn og propaganda, Pricks.

 

Og med det kan jeg jo vedlegge til et par dagsferske nyhetssitat:

"Dødstallene i Gaza har nå passert 1000, og i følge UNICEF er 300 av dem barn."

Hvor mange av disse barna som var medlemmer av Hamas, og dermed kan regnes som militære mål, er jo også en ting å tenke på..

"Israel bomber både sentrale sykehus og FNs hovedkvarter."

Å overbevise folk om at Hamas hadde tilholdssted blandt FNs mat - og medinsinforsyninger, kan bli litt av en jobb.

Lenke til kommentar
Og da må jeg spørre deg: Ser du overhodet på nyheter; og har det miste lille fnugg av innblikk i hva som skjer på Gazastripen for tiden?

Det er jo nettopp Mads Gilbert som ER på nyhetene.

 

Dessuten hvis du ser på Dagsrevyen en dag kommer det aldri frem hvem som har filmet det du ser på.

Det kommer jo ikke noen inn gjør det vel?

Lenke til kommentar

Først av alt, mads gilbert har en politisk bakgrunn i rødt. Han er også medlem i foreningen for palestina.

 

Hans politiske ideologi tilsier at han skal støtte palestina, og som politiker er det nettop det han må gjøre, han er også medlem i foreningen FOR palestina, hvordan kan du noen gang bruke en person som så klart støtter en av sidene i en krig som en nyhetsreporter? Og itilleg være ukritiske til faktaene han videreformidler?

 

Se for deg en politiker i frp stå i israel for og fortelle om krigen, som itillegg var medlem av støtteforeningen for israelitter? Ville det vært noen nøytral side av saken som da ble presentert?

 

 

 

Palestinere og områdene rundt palestina mister bare mer og mer av min pålitelighet, først av alt er det en terror organisasjon som leder landet, utenom det så fører de gerilja krig der de menges blant barn og sivile. Og hvorfor tror dere så mange palestinske barn er drept egenli, tilfeldig? Nei! Hamas beordrer kvinner og barn opp på toppen av israelske bombemål!

 

Se hva dette kriminelle pakket gjør i norge da? Under en demonstrasjon FOR FRED, så klarer desse karene og ødelegge freden og roen vi har i norge? En demonstrasjon ingen i norge har sett maken till i nyere tid!

Vi gir dem alt, penger, støtter landet deres med mye penger, vi har en regjering som offentlig tar side i en krig, hva mer forventer de? Vi ga dem alt! Og se hvordan de reagerer, er dere sikre på at det er slik vi vill ha det i norge i fremtiden?

 

Nei, mads gilbert er en hykler og en bedrager, ingenting annet enn en falsk lege med et mål, propaganda!

Lenke til kommentar
Se for deg en politiker i frp stå i israel for og fortelle om krigen, som itillegg var medlem av støtteforeningen for israelitter? Ville det vært noen nøytral side av saken som da ble presentert?

Nei, det ville ikke vært nøytralt, men heller ikke galt, så lenge vedkommende var åpen om sin overbevisning. Om noe skulle vi hatt flere FRP'ere der nede, så vi fikk flere kilder til informasjon.

 

Nei, mads gilbert er en hykler og en bedrager, ingenting annet enn en falsk lege med et mål, propaganda!

Gilbert har aldri lagt skjul på sine meninger eller sin tilhørighet, så han kan vanskelig kalles en hykler. Om han er en bedrager får folk selvsagt tro hva de vil om. Men det er typisk at folks syn på Gilbert sammenfaller med deres syn på partene i konflikten. Han demoniseres over alle støvleskaft av Israels tilhengere, og renvaskes (antagelig også lovlig langt oppover leggen) av palestinernes.

 

Jeg ser personlig ingen grunn til å tro at han er en "falsk" lege som ikke tar sin legegjerning alvorlig. At han i tillegg har en politisk agenda er hans fulle rett, så lenge ikke hans oppdragsgiver har noe imot det. Og det har de ikke gitt uttrykk for, tvert om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
propaganda!

Den største propaganda-maskinen er israelsk stats-finansiert propaganda. De har egne avd. i Mossad som har satt i system produksjon av bortforklaringer, "avsløringer", og media-løgner.

Hvor har du fått vite det?

 

Og TWFA: Det er jo ikke noe morsomt å diskutere når du er så saklig og forsonende...

Lenke til kommentar
Det er ikke irrelevant at Hamas bruker egne sivile som skjold. Det er helt sentralt her.
Nei, det er kun et mantra som blir gjentatt og gjentatt som et forsvar av Israels herjinger.

Så når Hamas sender opp raketter fra en barnehage eller fra taket til et sykehus så skal man ikke nevne det, men bare si at Israel skrupulløst bombet et "sivilt mål" når de prøver å stoppe oppskytningen? Blir ikke dette en veldig mangelfull beskrivelse av hva som skjer i konflikten? Når Hamas skyter raketter opp fra et sted gjør de det til et militært mål.

 

Når propagandist Mads Gilbert sier målene ikke har noen militær verdi så viser han at han er stokk dum eller at han lyger med overlegg. Jeg tror ikke han er stokk dum.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Og TWFA: Det er jo ikke noe morsomt å diskutere når du er så saklig og forsonende...

Beklager...! :D

 

Geir :)

 

Så når Hamas sender opp raketter fra en barnehage eller fra taket til et sykehus så skal man ikke nevne det, men bare si at Israel skrupulløst bombet et "sivilt mål" når de prøver å stoppe oppskytningen? Blir ikke dette en veldig mangelfull beskrivelse av hva som skjer i konflikten? Når Hamas skyter raketter opp fra et sted gjør de det til et militært mål.

Dette hadde vi unngått dersom Israel hadde sluppet inn pressen fra starten av.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

ozi3333: jeg er definitivt lite forsonende, om du finner det bedre.

 

Hele angrepet på Mads Gilbert er et så åpenbart angrep på frie ytringer at det er meget spesielt at man ser de samme menneskene "sjokkert" omtale angrep på ytringsfriheten i Oslos gater. Verbale pøbler går altså i frontalangrep på Gilbert - rent på person - for å tie eller diskreditere både hans beskrivelser og meninger. Det er ikke hva som sies som er viktig - det er hvem som sier det. Gilbert er Marxist, skrekk og gru. Gilbert mener sivilie tap i vesten ikke burde anses som verre enn sivile tap begått av vestlige styrker. Gilbert er en av disse som blir opprørt av å måtte amputere barn i krigssoner. Gilbert er en slik person som ikke får utpreget sympati for et land som sprenger sivilie i filler - og som han er med på å lappe sammen.

 

Det er nesten underholdende at man ser personer som mener klimaet for det utbrukte begrepet "politiske ukorrekte meninger" er altfor skralt her i landet, gå så til de grader til personangrep på en person som nettopp innehar politisk ukorrekte meninger. Gilbert gjør en viktig humanitær innsats, men blir diskreditert fordi hans meninger ikke passer inn i enkeltes virkelighetsverden. Vi ser nå konturene av respekten selverklærte politisk ukorrekte har for virkelige politisk ukorrekte personer. Det er altså ikke retten til å inneha ukorrekte meninger uten å bli møtt med personangrep som de selverklært politisk ukorrekte kjemper for. De kjemper for å karve ut en eksklusiv plass i offentligheten for sine meninger.

 

Dette kommer klarest til syne der enkelte ikke har nøyd seg med å kjefte Gilbert til taushet eller ved diskreditering av hans person. Omtrent samtidig som ungdommer knuste ruter i Oslo tok lederen av landets største opposisjonsparti til orde for sensur av Gilbert, en person hun ikke anså som politisk korrekt nok for å kunne delta i hennes oppfatning av det offentlige rom.

 

«I en situasjon der vi har en rimelig ensidig dekning hvor legen Mads Gilbert, som er medlem av partiet Rødt, usensurert i alle medier kan gi sin historiebeskrivelse av det som skjer. Og at den er politisk farget er det ingen tvil om, og det reagerer jeg på...»

 

- Siv Jensen, Kveldsnytt 06.01.2009

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/449784

 

Anders Hegers kommentar

«Nøkkelordet er «usensurert». Hvis Jensen (som i teorien faktisk kan tenkes å inneha en sentral plass i statsadministrasjon om noen år) skal slippe unna med den ordbruken er det en uhyrlighet. Det er ille nok at Norges ledende opposisjonspolitiker klarer å gi en fremstilling som om det er Gaza som har okkupert Israel. Verre er det at hun – når man først skal kommentere pressedekningen – klarer å lukke øynene for den egentlige skandalen, nemlig at Israel har stengt verdenspressen ute, så slakteriet kan foregå ukommentert. Men aller mest motbydelig er ropet på sensur mot den som med fare for sitt liv faktisk gjør noe for å lindre smerten og sette ord på hendelsene.

 

Jensens lengsel etter å kneble Gilbert er noe av det mest motbydelige en norsk politiker har spyttet ut av seg på mange år. Hun er nøyaktig like seriøs som sine flaskekastende motstandere, hun ruller i samme gjørme som dem. »

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article390977.ece?

 

 

Og på noen annen måte er det ikke mulig å tolke heksejakten mot Gilbert. I steder for å diskutere hva han sier - både beskrivelser av krigen og meninger - har man vært mer interessert i å diskutere Mads Gilbert som person, med det formål å diskvalifisere ham fra offentlig debatt, med Siv Jensens ord, sørge for å få ham sensurert.

 

Her er jeg og Heger på linje, det er motbydelig.

Lenke til kommentar

Du er ikke så mye bedre du Cybbe når du kommer med så jævlig lange og bra kommentarer det er vanskelig å svare på. Du knebler nesten diskusjonen her.

 

Men jeg mener seriøst problemet her er at Gilbert har fått alt for mye spalteplass med sin pro-palestina-oppfatning og at pro-israel folk har fått for lite.

Lenke til kommentar

Med tanke på at poenget til de som har gått til angrep på Gilbert nettopp har vært å kneble ham, eksplisitt eller implisitt, så ser jeg ironien.

 

Jeg forstår ikke at noen klarer å vri det til at problemet med mediedekningen på Gaza-stripen er at Gilbert får lov til å ytre seg, og ikke det at et nærmest samlet internasjonalt pressekorps nektes adgang.

Lenke til kommentar

De får da spalteplass. Siv Jensen har blitt hørt, selv om pøbelstrekene vridde fokus over på noe annet. Forskjellige andre politikere som anser seg som Israel-venner har sluppet til. Ulike pro-israelske personer har fått delta i debattsidene i landets aviser. Mona Levin har klart å få dagens mediebilde til å dreie seg om hvorvidt en grand old man i norsk politikk, Kåre Willoch, er antisemitt elller ikke (noe hun også klarte for 2 år siden, men da med Jostein Gaarder som angrepsobjekt). Israelske myndighetspersoner blir intervjuet. Israelske ofre blir intervjuet. Pro-israelske stemmer blir fremført i Norge. Men de er definitivt ikke i flertall, og at mediene skal prøve å danne et kunstig balanse av norsk stemmehav er jeg ikke tilhenger av.

 

Og når Gilbert er en av de få vestlige personene som rapporterer fra Gaza-stripen ser jeg ikke hvorfor mediene skal kritiseres for å bruke ham. Det er også en person som stiller med 100% åpne kort om sine sympatier og politiske standpunkter.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...