Gå til innhold

Krigen i Gaza - SMS fra Mads Gilbert


Anbefalte innlegg

Så får de lære seg at hvis en kaster stein på en gjeng nervøse soldater så går det gale.

Det er faktisk ikke relevant, om jeg ikke husker feil ble det skutt svært mange unge, steinkastende mennesker under den andre intifadaen. I alle fall mange nok til å utelukke at det var snakk om enkeltsituasjoner, det må ha vært en form for policy bak det å åpne ild på steinkastende ungdom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er faktisk ikke relevant, om jeg ikke husker feil ble det skutt svært mange unge, steinkastende mennesker under den andre intifadaen. I alle fall mange nok til å utelukke at det var snakk om enkeltsituasjoner, det må ha vært en form for policy bak det å åpne ild på steinkastende ungdom.

Forsvare seg? Steiner er harde og gjør faktisk skade om du blir truffet av en som er blitt kastet. Og kaster en hel gjeng stein etter soldatene kan jeg skjønne at de åpner ild for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Så får de lære seg at hvis en kaster stein på en gjeng nervøse soldater så går det gale.

Det er faktisk ikke relevant, om jeg ikke husker feil ble det skutt svært mange unge, steinkastende mennesker under den andre intifadaen. I alle fall mange nok til å utelukke at det var snakk om enkeltsituasjoner, det må ha vært en form for policy bak det å åpne ild på steinkastende ungdom.

Her er jeg uenig med deg. Soldater må få lov til å forsvare seg selv mot palestinske steinkastere.

Lenke til kommentar

Steiner er harde og kan skade ett menneske svært alvorlig. Men de er ikke dødelige på flere hundre meter.

 

Jeg minnes en uttalelse fra den israelske regjeringen på det tidspunkt.

 

Det ble spurt hvorfor de ikke benyttet vannkanoner, og svaret var enkelt og greit "vi har vannmangel i Israel".

 

Og siden steiner er farlige burde altså opprørspoliti på generelt grunnlag skyte på folk som kaster steiner?

Lenke til kommentar
Så langt - og det var det jeg faktisk sa - har det dreiet seg om ytringer.

Nei. Det dreier seg å yte sin politiske agenda: Propaganda first, life second.

Det er en påstand. Gilbert har som eneste kilde til informasjon sikkert fått vært ledig sekund fylt opp med telefoner fra verdenspressen. Det beviser ikke at han ikke setter folks liv først.

Ensidighet fører til fornektelser. Det gjelder deg og Geir. :wee:

"Vi snakker med pressen hele tiden, istedet for å operere."

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12779043

Jeg har allerede svart på det samme tidligere, i denne posten: Link. Så da får det være mitt svar til deg også, så langt.

 

Om du mener jeg er ensidig, får du heller argumentere for det. I den grad det er on topic...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Du klipper og limer fra en kontroversiell "right wing" side i USA og bruker dette som sikkert bevis for at det bedrives terroraktivitet mot Israel fra en FN skole. Du må da skjønne at dette skader troverdigheten din. http://en.wikipedia.org/wiki/Little_Green_Footballs

De "små grønne fotballene" har en opplagt bias. Men som jeg har sagt så har motpartens kilder, for eksempel Gilbert og Fosse, det også. Det er sakens natur, spesielt så lenge verdenspressen ikke slipper til.

 

Og ja, Pricks er (mildt sagt) kritisk til Gilbert som kilde, og du må selvsagt kunne være kritisk til hans. Kildekritikk er en god ting. Jo flere kilder jo bedre, men i denne saken må vi ta til takke med de vi har, og heller bruke ekstra sterke briller når vi leser dem...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opplagt at Fosse snakker for dem begge når han sier at de snakker med pressen istedet for å operere. Men det har ingen benektet. At jeg i det hele tatt bemerket at det var Fosse sitt utsagn var fordi posten jeg svarte på hevdet at det var Gilbert selv som hadde "innrømmet" det.

 

Det betyr bare at vi ikke noen informasjon utover det vi allerede vet, nemlig at G&F bruker mye av tiden sin på pressen, og at de ønsker at de heller kunne bruke den på sin legegjerning. Hverken mitt opprinnelige utsagn eller mitt svar blir noe mindre gyldig av den grunn.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Greit nok. Jeg er som kjent tilhenger av avslutte når man ikke har noe nytt å komme med.

Og jeg er en kjent tilhenger av å ikke diskutere med folk som brånekter alt. ;)

 

Ellers har jeg i grunnen ikke noe sterkt behov for å "gå løs på" folk uansett. Det er "bare" et internettforum dette, ingen grunn til at diskusjonen her skal bli mere blodig enn krigen vi diskuterer...

Helt enig..

Men du er dessverre ikke moderator lengre.. ;)

Lenke til kommentar
Og jeg er en kjent tilhenger av å ikke diskutere med folk som brånekter alt. ;)

Jeg håper den ikke var rettet mot meg, siden jeg har brukt tid på å støtte deg i din analyse av Gilberts 9/11-utsagn og klart gitt uttrykk for at jeg mener at Gilbert og Fosse har en agenda, i likhet med kilder på motsatt side.

 

Men du er dessverre ikke moderator lengre.. ;)

Hvor mye betaler du for at jeg skal bli det igjen... :innocent::D

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...