NoWaX Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hehe, synes du ikke burde dra i militæret jeg. Gjør som meg bli tjeneste udyktig Altså du sier du vil ha det fysisk tungt, men det jeg har leser eller hørt er at det er bare ultra slapt etter rekrutt tiden, så jeg tror faktisk du vil heller få mye mer blod smak i munnen ved å være hjemme og trene pluss jobbe på siden. Så det ene året i militæret vil bli bortkastet. Meg pasifist? -Nei, gi meg et våpen å send meg gjærne til Irak. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 15. april 2003 Forfatter Del Skrevet 15. april 2003 Saken er at jeg VIL i militæret. Akkurat hvor tungt det blir er ikke så viktig. Trenger et tenkeår og ser fram til nye opplevelser.. Problemet mitt nå er at militærfolkene ikke tar den f****** telefonen. Så jeg håper jeg fortsatt kan komme inn i GSV (eller noe annet som ikke heter heimevernet) etter påsken. Ugh.. :-? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Saken er at jeg VIL i militæret. Akkurat hvor tungt det blir er ikke så viktig. Trenger et tenkeår og ser fram til nye opplevelser.. Stå på havegg... Med god holdning og vilje, så får du det nok som du vil. Kan hende du ikke treffer på den rette personen med en gang. Men om du virkelig vil et sted, så går det nok greit til slutt. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Elektronisk Krigføringskompani på Setermoen, er et bra valg. Om du ikke har noe på rullebladet da. Spesielt om du er ute etter mere utfordringer enn bare fysisk. Jeg var i Elektronisk Krigføringskompani. Slakkere tjeneste tror jeg du skal lete lenge etter... hvertfall fysisk. Men meget interessant for en som er datainteressert. 8) Lenke til kommentar
Battone Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Eneste jeg kan si er at jeg var skikkelig motivert til å dra inn i militæret... Jeg dro inn i Telemarksbataljonen og trudde dette var kult, men hallo, makan til dusteting... Befalet på sesjonen anbefalte meg til å søke fallskjermjeger, men jeg ville ha action i utlandet.. 8) Jeg var 6 mnd i tele.Bat og det ødela hele lysten min på en militær karriere.. Inkompetente befal, marsjering dag ut og dag inn, dårlig utstyr.. Ingenting var hva dem lovte.. Ikke ville jeg skrive kontrakt heller, lønna var jo helt rævva... Så jeg fikk premien min, 6 mnd i panserbat på setermoen, Stormesk.3... Jeg ble totalnekter og skjøt ikke ett skudd de mnd.. Siste rittmesteren sa på oppstilling var at han var glad for å bli kvitt meg, han hadde ikke møtt noen som ødela moralen slik som meg Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Var for endel år tilbake på Porsangmoen. For geværkompaniene der var det hvertfall ikke mye slæpp-off etter endt rekruttperiode. Var rimelig tøff tjeneste og bra for dem som liker å være ute i skogen hver dag for å "gutse" . Har skjedd endel forandringer der nå, såvidt jeg vet er hele bataljonen der nå omgjort til egen jegerbataljon. Er ikke sikker på om det utføres førstgangstjeneste der men dersom du skulle komme dit får du nok kjørt deg bra Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 Jeg har faktisk bodd mine første 6 år i sørvaranger... Mange gode minner derifra, men det var jo ikke akkurat millitæret jeg var i da... Det er ikke så kalt som alle skal ha det til... På sommeren er det ofte tropenetter.... På vinteren kan det bli litt kjølig til tider, men ha på deg masse klær / sitt inne /vær i aktivitet, så går det godt. Jeg stemmer for GSV Lenke til kommentar
Lars Johan Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Gå for grensejeger og gsv...er der nå og har det veldig fint. Det første halvåret kan være endel hat til tider...men det siste halvåret er bare digg (der jeg er nå)...du får stor frihet og selvstendighet og har lite befal rundt deg.. bare sørg for å fullføre det første halvåret ellers kan du havne på/i leiren..og tror ikke det er særlig fett.. Enig! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Jeg var 10 måneder i Vakt & Sikring på en hovedflystasjon, eller som svenskene kaller det, Basejeger Anyway, var utrolig morsomt, dreiv mest med hundepatruljer, søk i bygg med hund, pågripelse, osv. Dessuten var vi igjennom det hardeste kurset luftforsvaret har å tilby (d.v.s. ca samme som det slakkeste kurset hæren har å tilby) +vakttjeneste (dritkjedelig) Morsomt med storming av bygg, strid på basen osv. utstyrt med mp5 9mm, og 12g Winchester Pumphagle..... Har hatt et skikkelig morsomt år med andre ord Lenke til kommentar
TRS Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Saken er at jeg VIL i militæret. Akkurat hvor tungt det blir er ikke så viktig. Trenger et tenkeår og ser fram til nye opplevelser.. Med den innstillingen så har du allerede sikret deg en bedre førstegangs tjeneste. OM en ikke er motivert så suger alt. (Jeg har ikke vert i militæret enda selv da hehe , men blir 18 til sommer'n så det er vel ikke lenge til sesjon?) Hvor gammel er en normalt ved sesjon? Uansett stå på man! Og ALLE ja ALLE har godt av den første gangs tjenesten uansett hva de vil drive med den tiden.......folk kan bare prøve og si noe annet..... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Apropo det med alder og sesjon ja; -er selv 19 år (23.01.84), men har fortsatt ikke vært inne til sesjon. Faktum er at jeg ikke har hørt noesomhelst ifra dem siden jeg fikk den standardlappen om at jeg "er registrert i vernepliktsregisteret". Dette begynner å bli mildt sagt en god stund siden. :-? Lurer nesten på om de har glemt meg :-? Kunne faktisk ha tenkt meg å komme inn fra høsten av, for å få et tenkeår. Føler selv at jeg er meget godt motivert for et skikkelig aktivt jobbbeår i millitæret, før jeg går vidre med studiene mine. Gjerne i GSV eller noe annet sterkt fysisk krevende. (Elektronisk Krigføringskompani på Setermoen<-noen som kan fortelle mer om dette?). Men mulighetene mine til å komme inn på sesjon og fortsatt komme inn fra høsten av, ser ikke helt gode ut siden man enda ikke har vært kallt inn eller hvert inne på sesjon somsagt... Fristen for å søke plass spesifikt i millitæravdelingene gikk vel ut den 15 april også vel... Råd og tips mottas med takk. Lenke til kommentar
TFK Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 På sesjon velger du hvilken gren du vil inn i ( hæren,marinen.luftforsvaret, heimvernet). Vil du bli kystjeger(veldig fysisk krevende, du må ikke være redd for kulde og kaldt vann, gjerne i kombinasjon ) så velger du marinen. Hæren for å bli grensevokter. Det er mens du er på rekrutten at du velger deg videre. GSV har etter det jeg har sett gjennom velferdsavis derfra dårlig internett linje, enkel isdn linje fordelt på 10-15 pc'r (er ikke sikker på antallet) Masse mygg er det også der =) Men er du glad i natur så er det ett greit valg, jeg tror det er lett å komme dit og. Og du kommer oftes inn på det du vil bare du er bestemt nok, maser, spør og virker engasjert/motivert nok. Lykke til. Hilsen en Flysoldat som dimmer i august =) Lenke til kommentar
vegge Skrevet 21. april 2003 Forfatter Del Skrevet 21. april 2003 På sesjon velger du hvilken gren du vil inn i ( hæren,marinen.luftforsvaret, heimvernet). Det er mens du er på rekrutten at du velger deg videre. Ehh.. da jeg var inne på sesjon før jul, så hadde vi åtte valgmuligheter. Husker ikke alt, men det endte opp med at jeg hadde infanteriet som 1. prioritet - og kystjeger som 2. prioritet. Men hva hjelper vel det når de sender meg i heimevernet? GSV har etter det jeg har sett gjennom velferdsavis derfra dårlig internett linje, enkel isdn linje fordelt på 10-15 pc'r (er ikke sikker på antallet)Masse mygg er det også der =) Hmm.. noen flere som kan bekrefte de dårlige mulighetene for Internett på GSV? Ellers er det vel mygg de fleste steder i Norge.. i hvert fall her på Sørlandet. Mulig de russiske myggene er mer voldelige og kommer i større flokker, men ja eh.. Skal ta en telefon til militærfolkene i morgen. Da burde de nok være til stede - påskeferien er jo snart slutt. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Internett linjen på selve GSV er dårlig ja..dualisdn på gudene vet hvor mange pcer. Men er litt bedre ute på grensestasjonene. Der er det dualisdn delt på et par pcer..og man klarer seg nå med det. Når det gjelder mygg så har jeg ennå ikke opplevd dem, men de kommer nok snart. Heldigvis varer ikke "myggplagen" så lenge (er snakk om en kort måned tror jeg).... Kystjeger er nok greit det og, men tror ikke det er like bra.. (har et par kompiser der som hater litt) Lenke til kommentar
vegge Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 Du havner der du havner, og det må en som oftest godta... Vel, jeg godtok det IKKE! :smile: Fikk i dag kontakt med "GSV-ansvarlig" eller hva de folkene egentlig er.. Sånn i utgangspunktet var det vel ikke plass til flere i GSV, men han skjønte vel etter hvert at jeg hadde et sterkt ønske om å komme inn dit. Innkallelsen til GSV kommer derfor snart. Skal inn i juli en gang.. Ellers er det jo ingen krise om man kommer inn i august. Han sa man kunne dimme inntil 6 uker før studiene begynte. Og de fleste universitet/høyskoler begynner vel ikke før i september? Anyways, det var godt å få gjort dette. Tviler ikke på at det kan finnes like gode (og bedre) måter å utføre førstegangstjenesten på, men jeg slipper i alle fal heimevernet. Jeg vet ikke så mye om militæret, så dere må fortsette å poste tips, erfaringer og alt som kan være relevant! Informasjon om GSV er selvsagt spesielt interessant - da dette blir mitt tilholdssted neste år. Måtte Internett- og hardwareguden være med meg..! Ellers forresten - kanskje jeg bare har godt av et år uten PC, forumet her osv.!? Whiii.. Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Hva gjør man egentlig i heimeværnet siden du absolutt ikke vil dit? Lenke til kommentar
vegge Skrevet 22. april 2003 Forfatter Del Skrevet 22. april 2003 Ehh.. jeg vet egentlig ikke så mye om heimevernet, men det har liksom aldri vært noe alternativ for meg. Jeg ønsket noe annet. Men de plasserte meg jo egentlig i heimevernet i 6 måneder. Etterpå hadde det vel blitt rep-øvelser ganske ofte. Da ville jeg heller ha et skikkelig år en annen plass. Men det er bare meg - kan sikkert være artig i heimevernet også. Eller hva sier folkene som har peiling? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 HV kan være gøy da, hvis du kommer i rett avd (HV016). Men det er jo ikke aktuellt før etter at du er ferdig med førsteganstjenesten da... Ellers vil du vil ha mye action, er jo f.eks artillerijeger eller som fjern-op noe å ta med. Men de går LANGT med mye utstyr på ryggen (60-80 kg). Jeg for min del digget e-tjenesten da (altså den grønne delen, ikke data/kontor og sånt), mye fysisk der og. Og kystjeger er sinnsykt krevende, bare hakket under fallskjerm (og marinej. øverst). Eller du kan bli idrettsassistent Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Lurer nesten på om de har glemt meg :-? Kunne faktisk ha tenkt meg å komme inn fra høsten av, for å få et tenkeår. Føler selv at jeg er meget godt motivert for et skikkelig aktivt jobbbeår i millitæret, før jeg går vidre med studiene mine. Gjerne i GSV eller noe annet sterkt fysisk krevende. (Elektronisk Krigføringskompani på Setermoen<-noen som kan fortelle mer om dette?). Det hjelper fælt om du tar kontakt selv. De er nok vant til at folk "gir faen", så de hjelper deg garantert om du ønsker det selv. EK-kompaniet på Setermoen driver med lytting og jamming av eteren, for det meste. Har beltevogner med noe av det mest avanserte utstyret i norge. På en Nato-øvelse slo EK-komp ut hele sambandet til Amerikanerene. Det eneste de hørte var P4 Kan tru de ble forbanna. De som ikke visste bedre kalte EK-komp for "Nintendo-kompaniet". Stå på. Det er ingen i værnepliktsforvaltningen som vet hvem du er. Så det blir din oppgave å få dem til å skjønne når og hvor du vil. Ta litt initiativ, så går ting greit. (Bare se hva Havegg fikk til...) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Vel, der var mailen sendt. Satse på at jeg får et raskt svar tilbake med de svarene jeg håper på å få. Håper det fixer seg, slik at jeg ikke glemmes lengere :wink: , og at de oppdager at det faktisk er en her som faktisk vil inn til millitærtjeneste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg