Gå til innhold

Hvor skal jeg dra i militæret?

vegge

Anbefalte innlegg

Jeg er en av dem som faktisk VIL inn i militæret. Var usikker på sesjonen, så jeg satte infanteriet som 1. prioritet og kystjeger som 2. prioritet.

Tok en telefon i dag for å forsikre meg å komme inn i juli (så jeg kan begynne mine studier neste skoleår) Fikk da opplyst at jeg skulle inn i heimevernet i 6 måneder..! Wh00t? Sende en så militærmotivert og treningsvillig kar som meg i heimevernet? Hva søren er det de tenker med?

Anyways, tok en telefon og kan for så vidt velge og vrake - i alle fall hvis det er ledig plass. Jeg er på jakt etter noe litt fysisk utfordrende, og vil gjerne ha synspunkter på mine alternativ under. Har dere andre anbefalinger, tips som kan være relevant for meg, så please speak out. Det er snakk om hele mitt neste år! Mon tro om PC-en må selges.. :roll:

1. Garnisonen i Sør-Varanger (grensevakt Russland)

Går stort sett ut på å vokte grensa til Russland. Relativt krevende. Kaldt!? Snøscootere, ski, 6-hjuls motorsykkel, radarer, termiske kikkerter, avansert samband og alt som følger med.. Les mer på linken.

2. Kystjegerkommandoen (KJK)

Vet ikke så mye om denne, så hadde satt pris på hvis noen andre har erfaringer her. Havner i alle fall lenger sør. Relativt krevende dette også.

3. Noen annet dere vil anbefale?

Jeg er ikke interessert i et mest mulig avslappende år. Har ikke tenkt meg på båt eller på flyplass. Right?

Mulig jeg tar kontakt snart, så hadde satt stor pris på svar. Om det ikke hjelper for mine valg, så er det jo alltid artig å høre erfaringer fra folk som faktisk har vært i militæret selv. Å lese brosjyrer er ikke alltid like givende.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for grensejeger og gsv...er der nå og har det veldig fint. Det første halvåret kan være endel hat til tider...men det siste halvåret er bare digg (der jeg er nå)...du får stor frihet og selvstendighet og har lite befal rundt deg.. bare sørg for å fullføre det første halvåret ellers kan du havne på/i leiren..og tror ikke det er særlig fett..

Lenke til kommentar

Ja, det kan godt være jeg joiner GSV. Men vær så snill og fortell litt mer. Her sitter jeg foran PC-en helt sør i Norge. Er det ikke vanvittig kaldt helt nord på grensa mot Russland om vinteren? Er det muligheter for å ta med PC? Internettmuligheter? Har man overhodet nok fritid til slikt? Er det fri etter 1600, eller jobber man i perioder.. (sånn som oljearbeidere i Nordsjøen..)

Føl fri til å fortelle mer. Jeg setter i alle fall stor pris på det. Interessant å høre andres erfaringer også! :)

Lenke til kommentar
Ja, det kan godt være jeg joiner GSV. Men vær så snill og fortell litt mer. Her sitter jeg foran PC-en helt sør i Norge. Er det ikke vanvittig kaldt helt nord på grensa mot Russland om vinteren? Er det muligheter for å ta med PC? Internettmuligheter? Har man overhodet nok fritid til slikt? Er det fri etter 1600, eller jobber man i perioder.. (sånn som oljearbeidere i Nordsjøen..)

Kaldt? JA..vi har nettopp opplevd den kaldeste januar måneden på 80år... -48`C på det kaldeste!!

PC kan du ta med, men da bare bærbar..tror stasjoner blir litt upraktisk...

1.halvår er det mye trening/opplæring og da kan det bli en del sene kvelder...ihvertfall i begynnelsen.

Siste halvåret jobber man i perioder...enten på oppdrag/patruljering, sitter i op-tårn eller er på stasjonen/trening/"fri"...

I tillegg har man jo muligheten til å bli grenader et halvt år til, og man er godt betalt...200-300k på et halvt år er ikke gale :)

Lenke til kommentar

Har også en kamerat som er på GSV i tastende øyeblikk ...

han anbefaler dette på det varmeste, herjer og koser seg på snøscootere osv. ..

Men første halv året er visstnok et forbanna slit ...

men siste halvåret er visstnok bare hyttetur, hvis man slippes ut på grensen. Der har man PS2, ALT av satelittkanaler og hele pakka. Tilog med mobil forhold noen steder. Så pass på å komme deg på grensa ..

Jeg fikk innkallelse til GSV for bare noen dager siden, jeg ble innkalt i august, men det passer ikke så jeg må få ordnet slik at jeg kommer inn i januar istedet. Så det blir nok bra .. :) :)

Lenke til kommentar

Ja, vurderte en stund å søke på fallskjermjeger. I fjor begynte de vel med 400 personer - bare 20 kommer gjennom..

Jeg var uansett ikke motivert nok. Fallskjerm har jeg heller ikke noen stor lidenskap for og jeg har vel heller ikke behov for den hardeste tjenesten som finnes.

Kystjeger vet jeg som sagt litt lite om. Tror vel egentlig det er relativt nytt - noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar

Var på G.S.V tilbake i 90, var i leiren og det var et glimrende. Bare til å holde seg unna "haterene" så vil du få en glimrende tjeneste. Jeg var på mannskapsmessa så vi hadde alltid noe god mat på rommet til enhver tid. Vi delte kasserne med sentralen (alltid gratis tlf 8) depofolket og, så visst en mistet noe klær så bli det raskt ordnet, og gutta på flyplassen/terminalen fikset flytur hjem, hvis en en fikk ekstra perm da :D . Vet ikke om det er slike "vennetjenester" ennå, men det var et glimmrende år + vi fikk en kjempesommer med nesten 30+ og sol som stod opp kl 0300 på morgenen. Det var tider det. (sorte bossekker teipet fast på vinduene) :wink:

Lenke til kommentar

havegg, nå skal jeg fortelle deg hvordan millitæret i norge er lagt opp...

"Millitæret i Norge kjører et program de kaller MMO, som står for, millitært mer oversiktlig. Det vil si at hvis du sier "jeg har vannskrekk, er klaustrofobisk og har homofobi", ja da er det nesten 100% sikkert at du havner på en ubåt."

Det jeg vil fram til havegg, er at det du søker deg til, har veldig lite å si, (hvis onkelen din ikke er kongen eller noe). Du havner der du havner, og det må en som oftest godta...

Et eks) Jeg søkte meg til alta som grensejeger, gjett hvor jeg havna! Vel, jeg skal i Garden. Jeg ville bli grensejeger, pga, kjeder meg fort, artig å løpe rundt i skogen, +++", garden byr på veldig veldig veldig lite av dette.

Så hvis du skjønner, du må bare godta hvor du havner...

ps) Hvis du vil bli kystjeger, må du ha TÆL!!! Dessuten burde du ha 9 på

det meste, og A i helse... Det er hardt, 200 inn, 2 stk ut!

Lykke til,

Lenke til kommentar

sveinj:

Det du sier der er bare piss.

Trur du virkelig at det norske militæret gidder å finne ut av hva du vil, slik at de kan bruke ett år på gjøre ting akkurat motsatt av det du ønsker?

Hvem trur du at du er???

Stort sett ingen problemer å få det akkurat slik du ønsker. Forutsatt at du har de rette kvalifikasjonene, og motivasjon. Kan selvfølgelig være at det er andre som kommer foran... Men du være sikker på at de velger de som de føler, ut ifra de opplysningene de har, er best skikket til "jobben".

Selv om du blir sendt avgårde til et sted, eller avdeling, som du ikke ønsker å være, så er det ikke noe problem. Når du kommer dit, er det bare å ta det opp med troppssjef. Og om du har nok papirer og/eller argumenter, så hjelper han deg til å komme på rett plass. Om så det er på andre siden av landet. Det tjener både han og du på. Så det skal gå greit. Men gjør deg en tjeneste... Gjør det på en ordentlig måte, og ikke oppfør deg som en drittunge. Da kommer du ganske langt.

Lenke til kommentar

jaha?

Jeg kan faktisk si at det er en større sjangse for at du havner et sted du ikke har søkt deg til, enn et sted du ikke har søkt deg til.

Hvis du sier "Jeg vil ikke i marinen", så er det like stor sjange at du haver der som i en annen stilling.

Så hvordan kan du si at det jeg sier er piss, jeg gjorde det greit på sesjonen, han sa at det var stor sjange for at jeg kom til å komme dit jeg ville. Dette er ikke et faktum... Jeg kommer til å bli skopusser et år, og det eneste du har og si at det er piss... Dra til helvette.

Lenke til kommentar

Heh..

I følge Vernepliktsverket fikk 36 % sitt første ønske oppfylt i 1995. I 1999 hadde dette tallet steget til over 50 %. Om dette stemmer, og ellers hvordan det er i dag, vites ikke, men skulle da tro de prøver å få folk dit de ønsker. Av og til kan man derimot bli litt i tvil..

Har ikke 9 på den teoretiske biten, men ellers er det meste i orden. Uansett ser det for øyeblikket ut som om jeg ringer militærfyren og sier han kan sende meg til GSV. Time will show.. Keep posting! :)

Lenke til kommentar
Uansett ser det for øyeblikket ut som om jeg ringer militærfyren og sier han kan sende meg til GSV.

Det er jævlig fint i Kirkenes og omegn. Er du gla i natur, får du det fint der om sommeren/høsten. Og gled deg til vinteren, når du kan kjøre snøscooter.

Innbyggerene der er stort sett veldig gjestmilde, men det fins noen lokale bajaser også.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...