Laffe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) De kistene mennesker som utfører denne type "verving" finner du ofte i sekulære sekter og har dermed ikke samme tilknytning til den kristelige tro, da disse ofte lager sin egne kodeks og regions retning. Så er litt uenig i den sammenligningen. Finner mange av dem hvis du går i kirken også. Bare til å spør litt rundt det, så får du se hva de sier. "Jeg er ateist, men vil jeg bli bedre person om jeg går over til kristendommen" Ingen av de jeg spørte sa "Nei, du blir ikke bedre person om du gjør det.. MEN du vil" blabla. Det beviser bare på at de ser ned og mister respekten for deg.. Endret 6. februar 2009 av laffe Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Her tar du nok feil Geir. Jeg har forsøkt å lese meg frem til noe nazistisk på Vigrid sin side men finner det ikke. Husk at "Nazisme" kun er en forkortelse for "Nationalsozialismus" som igjen betyr Nasjonal Sosialisme. Veldig enkelt, Nasjonalisme kombinert med Sosialisme.De er derrimot rasistiske. Man behøver forsåvidt ikke forfekte nazistisk teori for å være nazist. De fleste nynazister er ikke så teoretisk anlagt. Det er nok at man støtter nazistene og har dem som forbilder. Men Tvedt gjør begge deler. Han beundrer det tredje riket og Hitler og mener Norge burde ta lærdom av dem i både politkk og handling. Riktig nok har Vigrid en norrøn vri på dette, men som Tvedt sier: "Hitler er Odins sønn". Jeg skulle gjerne dokumentert min påstand grundigere, men Vigrids sider synes å være nede for tiden. (Eller har de fått ny web-adresse?) Er du ute etter nasjonalsosialistisk teori i Vigrid-innpakning bør du lese artikkelen der han sammenligner NSDAP ned Arbeiderpartiet i Norge og fremhever at egentlig er de like, bortsett fra at AP "driver en forrædersk politikk som fører til diskriminering og etnisk utryddelse av sitt eget folk". (Se sitat nedenfor.) Som sagt blir det vanskelig å komme med oppdatert dokumentasjon. Men noen sitater har jeg: Mange av oss har opplevd å bli kalt for nazist i løpet av de siste årene. De fleste har vel reagert med å svare noe slik som: "Å nei da, jeg er bare nasjonalist, jeg; og det er jo noe helt annet." Vet du hva jeg svarer? "Det får nå være som det vil hva jeg er, men du skal uansett ha takk for komplimenten." Ja, for det er faktisk en kompliment. Eller er du av en annen oppfatning? La oss se på det sammen. Nasjonalsosialismen (Nazismen) er en politisk bevegelse fra mellomkrigstiden i Tyskland, men med røtter som går atskillig lenger tilbake. For ikke å fortape oss helt, går vi inn i historien i september 1919 da en 30 år gammel tysk frontsoldat med flere utmerkelser for tapperhet i kamp deltar i et møte i det nystartede Nasjonal Sosialistiske Tyske Arbeider Parti. Som dere ser er partinavnet nærmest identisk med det norske AP som egentlig heter: Det Norske Arbeider Parti og som regner seg selv som Sosialistisk. Men dessverre ikke nasjonalt. Noe som i dag betyr døden for det norske folk. Dere vil også se at likheten i praktisk sosialpolitikk er slående lik på de fleste områder. Bortsett fra der hvor AP i dag driver en forrædersk politikk som fører til diskriminering og etnisk utryddelse av sitt eget folk. Total etnisk utryddelse. NSDAP kjempet seg etter hvert fram til å bli en drivende kraft for den moralske gjenreisningen i Tyskland etter at marxistenes morderbander og deres til dels jødiske ledere og oppviglere hadde gjort sitt beste for å ødelegge landet. Men det ble født en ny religion i asken av det tredje Riket; Nazismen hvor frelseren Adolf Hitler ga sitt liv for å frelse dem som tror på ham og arbeider for en bedre verden i balanse med naturen. Hvis noen fortjente Nobels Fredspris, var det Adolf Hitler. De såkalte tyske raselovene fra 1935, også kalt Nürnberglovene, var helt nødvendige for å stoppe den systematiske ødeleggelsen av den tyske nasjon. Vi kunne trengt noe lignende i alle hvite land i dag. Jeg har ingen problemer med å stå ved min påstand... Geir Jeg ser hva du mener, og det er dette hva folk flest tror. Men det Vigrid støtter er Hitlerisme. Og jeg er helt uenig i det som står på wikipedia og omtaler det som Nasjonal Sosialisme. Det er helt feil. Det er Nasjonalisme pluss Sosialisme. Og hverken Nasjonalisme eller Sosialisme inkluderer et autoritært styre som inneholder rase teorier og annet tull. Du kan heller ikke si at Mussolinis meninger eller Stalin for den saks skyld representerer de ideologiene de brukte under krigen.(Fascisme og Kommunisme). Nasjonal Sosialisme KAN brukes på den måten Hitler gjorde. MEN det betyr ikke at Nazisme nødvendigvis inneholder rase teorier! Du kan kombinere Nasjonalisme med alt. Til og med Nasjonal Kapitalisme. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Nå er det slik at nazisme er blitt begrepet brukt om Hitlers nasjonalsosialisme som inbefatter raseteorier. Dermed støtter de nazisme, nasjonalsosialisme er ett langt bredere begrep. Stalin representerer forsåvidt sin ideologi, som blir definert som stalinisme, ikke kommunisme. Mussolini sitt regime er ett primeksempel på fascisme. Endret 6. februar 2009 av Rampage Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vell, det er jo feil?! Å omtale Hitler sitt styre i helhet som Nasjonal Sosialisme er på trynet og det vet dere like godt som meg. Mussolini så ned på negre og misslikte de sterkt. Dette er ikke noe som er innom Fascisme da de ikke tror på raseteorier. Men ellers stemmer det godt. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vi omtaler Hitler sitt styre som nazistisk, det er en form for nasjonalsosialisme med sterk vekt på raseteori. Nasjonalsosialime er ett svært bredt begrep. Ved å bruke begrepet nazisme har man innskrenket det til Hitler sin totalitære styresform. Mussolini mente faktisk at Hitler sine raseteorier var uvitenskapelige og latterlig og gjorde sitt for å motarbeide dette. Derimot fikk mange slavere som han regnte som fiender svært dårlig behandling i de italienske konsentrasjonsleirene. Jødene ble behandlet bra til sammenligning. Den dårlige behandlingen var langt mer av politiske grunner enn etnisitet. Ergo, Mussolinis fascisme trodde ikke på raseteoriene. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Ja men det blir jo litt teit å si Nazisme når det er en forkortelsen for Nasjonal Sosialisme! Er jo bedre å si Hitlerisme. Okei, så det stemmer ikke at Mussolini så ned på svarte? Da er jeg feillært i skolen i såfall Endret 6. februar 2009 av Sandsvei Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Nazisme er ikke en forkortelse for nasjonalsosialisme, men det er en variant av nasjonalsosialisme. Nazisme definerer Hitler sitt regime. Hvorvidt han så ned på svarte vet jeg ikke noe om, men han var uenig i raseteoriene. At han så ned på andre folk (slaverne f. eks) kan jeg ikke si noe om. Men han mente ihvertfall at det var uvitenskapelig og direkte latterlig. At han så ned på svarte kan vel ha noe med de håpløse korstogene hans nedover i de britiske koloniene der nede. Som gikk, mildt sagt svært dårlig, som alle andre militære operasjoner han lanserte. Altså, kan godt være han så ned på andre folkeslag, men styresformen hans anerkjente ikke raseteoriene til Hitler. Endret 6. februar 2009 av Rampage Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Så Nazisme er kun en definisjon? Har jeg blitt totalt feillært ENDA en gang? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nazisme er ett begrep, som definerer Hitler sin totalitære styresform. Har du lært noe annet, så vil jeg karakterisere det som feil. Litt som at man lærer på ungdomskolen/vgs at kommunisme er definert via de trekkene stalins regime hadde, noe som også er feil. Men er en forenkling, fordi det blir for omfattende å lære noe annet. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Vigrid medlemmer feirer den 31. desember ikke bare nyttårsaften, men óg profeten Tore Tvedts bursdag Endret 16. februar 2009 av AvieN Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Uff, en skam at det er en organisasjon. Endret 6. juni 2009 av keepsmiling Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Når det gjelder innvandring, kriminalitet begått av innvandrere, flyktninger så kan jeg på god vei forstå dem. Når det gjelder deres lære forøvrig synes jeg den er spinnvill. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Nazisme er ett begrep, som definerer Hitler sin totalitære styresform. Har du lært noe annet, så vil jeg karakterisere det som feil. Litt som at man lærer på ungdomskolen/vgs at kommunisme er definert via de trekkene stalins regime hadde, noe som også er feil. Men er en forenkling, fordi det blir for omfattende å lære noe annet. Forsåvidt. Blir nok heller riktig å kalle de en fascistisk organisasjon ovenfor en nasjonalsosialistisk. Nå er ikke jeg helekspert på Vigrid, men nasjonalsosialisme er en ganske spesifikk definisjon hvor utrolig mange biter faktisk må falle på plass for at man skal kunne bruke det begrepet. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Nazisme er ett begrep, som definerer Hitler sin totalitære styresform. Har du lært noe annet, så vil jeg karakterisere det som feil. Litt som at man lærer på ungdomskolen/vgs at kommunisme er definert via de trekkene stalins regime hadde, noe som også er feil. Men er en forenkling, fordi det blir for omfattende å lære noe annet. Forsåvidt. Blir nok heller riktig å kalle de en fascistisk organisasjon ovenfor en nasjonalsosialistisk. Nå er ikke jeg helekspert på Vigrid, men nasjonalsosialisme er en ganske spesifikk definisjon hvor utrolig mange biter faktisk må falle på plass for at man skal kunne bruke det begrepet. Det blir da ikke helt riktig. Nasjonalsosialisme trenger ikke nødvendigvis innebære raseteori og i dette tilfellet er ikke nazisme lik nasjonalsosialisme. Her snakker vi om nazistisk eugenetikk og raseteori, som er sentralpunktene i ideologien nazismen. Det er det som er hele forskjellen på nazismen og en form for totalitær fascisme. Det blir med andre ord galt å kalle de for en fascistisk organisasjon, da det utelater hele aspektet de faktisk er kjent for, rasismen sin. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Nazisme er ikke en forkortelse for nasjonalsosialisme, men det er en variant av nasjonalsosialisme. Nazisme definerer Hitler sitt regime. Hvorvidt han så ned på svarte vet jeg ikke noe om, men han var uenig i raseteoriene. At han så ned på andre folk (slaverne f. eks) kan jeg ikke si noe om. Men han mente ihvertfall at det var uvitenskapelig og direkte latterlig. At han så ned på svarte kan vel ha noe med de håpløse korstogene hans nedover i de britiske koloniene der nede. Som gikk, mildt sagt svært dårlig, som alle andre militære operasjoner han lanserte. Altså, kan godt være han så ned på andre folkeslag, men styresformen hans anerkjente ikke raseteoriene til Hitler. Nå skal det jo nevnes at Hitler tok over DAP (Deutsche Arbeiderpartei) en gang på 20-tallet, og at partiet med tiden endret navn til NSDAP (National Sozialistische Deutsche Arbeiderpartei). Nazisme er ikke - så vidt meg bekjent, correct me if I'm wrong - et uttrykk som stammer fra samtidens tyske språk, men heller en forkortelse fra våre angelsaksiske venner i Storbritannia (som har slitt med uttale av andre språk i all tid, for eksempel "Genever" som ble til "Gin"). Nazisme er dog ikke en feil terminologi siden det er et almennt akseptert begrep, på samme måte som vi i dag oppfatter "computer" som normal terminologi for en datamaskin. Opprinnelig var en "computer" en mann som noterte med blyant i tabeller. Jeg vil ikke si at det er feil å si at nazisme er en variant av nasjonalsosialisme, men det er kanskje litt unøyaktig. En kan gjerne tenke seg andre former for nasjonalsosialisme, men problemet med det er at det finnes ganske få former for nasjonalsosialisme som ikke kan linkes til det vi normalt kaller nazisme. I alle fall ikke så vidt meg bekjent - igjen, correct me if I'm wrong. Når det kommer til Mussolinis fascisme er det nok noe unøyaktig å påstå at Mussolini hadde nevneverdig i mot mørkhudede mennesker, jøder og slavere. I alle fall ikke i større grad enn den jevne brite, franskmann, amerikaner og spanjol (for ikke å snakke om russere!). 20- og 30-tallet var en historisk epoke der europeere og amerikanere virkelig hadde ganske mange fordommer overfor fargede, jøder og andre etniske grupper. Fascisme har i prinsipp veldig lite med rase å gjøre. Fascisme er kun et politisk system der individets rettigheter tilsidesettes til fordel for flertallet. Totalitære regimer er også et normalt trekk ved fascisme. Det er viktig å se forskjellen på fascisme og nasjonalsosialisme. Mens nasjonalsosialisme, eller nazisme om du vil, er fascisme, er ikke fascisme nødvendigvis nazisme. Litt som at et kvadrat er et rektangel, mens et rektangel ikke nødvendigvis må være et kvadrat. Lenke til kommentar
geebs Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hrm, hadde fått det for meg at fascisme innebærte en raseideologi, altså et slags overlegenhetskompleks. Det gjaldt jo for både tyskerne, italienerne og japenerne, selv om det var til noen varierende grader. Var også av den oppfatning at nazisme kun var en forkortelse for nasjonalsosialisme, altså ikke en undervariant av nasjonalsosialisme igjen. Nå må jeg ta på meg tights og kappe for å leke Captain Obvious her, men hva blir så den korrekte definisjonen på ideologien til en organisasjon som Vigrid? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvem vet? De er nasjonalister, og en kan kanskje si at de i ymse former ønsker former for fascisme, men det er vanskelig å sette dem i bås. For å si det slik var det unøyaktig å si at alle på den ytterste venstresiden i Norge var kommunister, om vi skulle befinne oss på 70-tallet. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Nynazist ≠ Nazist Aint that hard to understand.. Ta en random tysk, norsk eller annen Nazi sympatør fra Hitler tiden og se om du finner likhetstrekk med tullingene som løper rundt i Vigrid eller lignende organisasjoner. For ordens skyld kan vi jo bruke Knut Hamsun og frontkjemperne som eksempel. Å plassere disse i samme gruppering som Tvedt og fyren med den sensurerte tissen fra den tåpelige youtube filmen skal godt gjøres mener nå jeg. Men tilbake til saken. Norge trenger Vigrid! At det er åpenhet rundt slike grupper kan kun føre gode ting med seg. Minner folk på hva slags "sprø" ideer vi har rundt oss og når det i tillegg assosieres med nazismen som vi alle har blitt oppdratt til å mene er fyfy så har man en winwin situasjon. Fjern Vigrid og lignende grupper og la det være stillhet rundt temaet i noen tiår. Før man vet ordet av det vil det dukke opp nye og større grupper og når man i tillegg slenger på holdningene mot innvandrere som dominerer i store deler av landet så er blir det jammen duket for fest. Gjør det i tillegg forbudt så er puzzlespillet komplett. Men om det å fjerne Vigrid betyr at jeg slipper å se på usaklige youtube filmer laget av venstre radikale romsdalinger, ja da kan man stille og rolig slenge hele gjengen i fengsel. Btw, var det noen andre som fant det litt artig at romsdalingen løsning på medias dekning av Vigrid var å promotere samme gjeng via youtube? Er man først mottakelig for budskapet denne gjengen kommer med så spiller det liten rolle hvor negativ vinklingen er. Han frister jo med fester med dop og lek med kniver. Hvilken fjortenåring med life issues ville ikke vært fristet? Han sparker seg selv i skrittet. Lenke til kommentar
investor Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Helt greit så lenge de holder seg innen Norsk lov. Lenke til kommentar
Eivar Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 vigrid redda livet mitt ass! fant ikke helt meninga med tilværelsen, men den dukka opp med vigrid jødene ass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå