arnold_layne Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vel, hvis målet er at objektivene skal treffe bakken med samme energi kan man bruke følgende enkle formel: H1 = (H2*M2)/M1 hvor H1 = høyde objektiv 1 (ukjent) H2 = høyde objektiv 2 M1 = masse objektiv 1 M2 = masse objektiv 2 Jeg ser da bort fra geometri og luftmotstand Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Spennende at vi tar myten i egne hender altså, ser frem til resultater:) Noen som har erfaringer med B+W sine filter, stemmer det at disse skal være av god kvalitet? Scandinavianphoto fører nemlig dette merket til det som ser ut til å være en god pris, så jeg gikk til innkjøp av none til to objektiver rundt jul. Jeg har dog inget sammenligningsgrunnlag. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 H1 = (H2*M2)/M1 Jeg fikk blod på tann, så jeg har funnet ut at Canon 18-55 veier 190 gram og Canon 55-200 veier 310 gram. Hvis dere slipper telezoomen fra 0.5 meter, må da normalzoomen slippes fra 0,82 meter for å treffe bakken med tilsvarende energi. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 H1 = (H2*M2)/M1 Jeg fikk blod på tann, så jeg har funnet ut at Canon 18-55 veier 190 gram og Canon 55-200 veier 310 gram. Hvis dere slipper telezoomen fra 0.5 meter, må da normalzoomen slippes fra 0,82 meter for å treffe bakken med tilsvarende energi. Flott, da slipper jeg å ta med kjøkkenvekta. Det holder med et målebånd (og en kalkulator). Tom Lenke til kommentar
fulmar Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ser ut til at panelet som har meldt sin interesse rundt denne testen er høyst kompetente til å ta den til beste "Mythbusters" ånd Irriterende at jeg ikke har anledning til å overvære den på nært hold. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Dette hadde vært interessant å være tilstede på. Ikke for å se testen som sådan, men for å studere disse voksne guttene med kalkulator og målestokk, vekslende mellom dyp konsentrasjon og intens diskusjon. Jo da, det er et fint plott for en Monty Python-sketch dette her. For jeg regner med at det blir mer slik, enn Mythbusters :!: . Ikke fordi jeg betviler vitenskapsmennenes akademiske grunnlag for å utføre en slik test, men nettopp fordi jeg vet den er der. Voksne menns lek og vitenskap kan fort bli en absurd opplevelse. I alle fall hvis noen bringer en lerke, og det er jo nok drikkfeldige i dette miljøet... Endret 14. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
fulmar Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Blandingen av Monty Python og Mythbusters burde gi en fornøyelig aften. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dette høres morro ut, men som kulturell pietist (er fra Haugalandet..) gjør det meg vondt at dere skal ødelegge objektiver Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dette høres morro ut, men som kulturell pietist (er fra Haugalandet..) gjør det meg vondt at dere skal ødelegge objektiver Ingen fare så lenge UV-filteret er på Lenke til kommentar
T34 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ingen fare så lenge UV-filteret er på Hvor mye er du villig til å vedde på det? Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg gjentar mitt tidligere spørsmål; hvordan plasserer B+W seg på rangeringen sammenlignet Med Hoya og andre filter-produsenter? Mvh, Caliber Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg gjentar mitt tidligere spørsmål; hvordan plasserer B+W seg på rangeringen sammenlignet Med Hoya og andre filter-produsenter? Mvh, Caliber Vil tippe at ingen vet dette helt godt. Denne tråden har nå snart 100 innlegg, og ingen har linket til en test av filtre, eneste som har blitt gjort en en rask test mellom Massa og Hoya (sitt dårlige filter). Videre skal det vel testes hva de er verdt i forhold til beskyttelse. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hmm, ok. OT: hvor fornøyd er du med 17-85 objektivet ditt Mixy? Vurderer det samme som en god walkaround. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg gjentar mitt tidligere spørsmål; hvordan plasserer B+W seg på rangeringen sammenlignet Med Hoya og andre filter-produsenter? Mvh, Caliber På toppen. B+W skal være blandt av de beste filterene som finnes. Tom Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Takk for svar tomsi42, det var betryggende siden jeg så langt sitter på tre stk. B+W filtre. Mvh, Caliber Lenke til kommentar
Equanox Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 hva med å gjøre tråden til en sticky når evt testen blir lagt ut? Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ken and Christine, MaxxuM og lightrules har testet UV- og polafiltre. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 (endret) Det som irriterer meg litt, er at vi ikke får testet solblenderens fortreffelighet. Er det ingen i Osloområdet som har en solblender til ett av de to objektivene? Om det var 52mm filtergjenger på telezoomen, så kan vi til nød bruke solblenderen fra 105/2.5'en min... Bherserk: Interessante tester, som i stor grad kommer opp med de samme resultatene som her, men ingen har testet påstanden om at UV-filter beskytter... Håper vi klarer det i morgen, på tross av all sneen. Endret 16. januar 2009 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Det er 52mm gjenger på telezoomen. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 ...ok. Da kan min til nød gjøre jobben, men som du vet, så er den "litt" sliten, etter å ha vært i bakken noen hundre ganger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå