Gå til innhold

Filtre, typer, nytteverdi og kvalitet?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er ganske fersk innen filterbruk. Lurer generelt på hva som skiller de? Altså UV-filter og ND filter er jo enkle, men hvilken nytteverdi har andre filter? Og hvor mye hjelp er de generelt?

 

En åpenbar fordel er jo at du kan beskytte objektivets-frontlinse mot riper.

 

Jeg lurer også på kvalitetsforskjeller på disse. Merker man forskjell på om man kjøper et 300 kroners Hoya UV filter her i Norge i butikk kontra et UV filter fra f.eks Massa som du får fraktet hjem til deg for 35 kroner?

 

Finnes det noen ulemper ved filtre?

 

Takker for svar! Tar gjerne også bare en link til et sted dette har blitt forklart før, men jeg kunne ikke finne noen særlig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noen ulemper ved filtre?

Ja. Det eneste du oppnår med et UV-filter f.eks. er en slankere lommebok og potensielt dårligere billedkvalitet (reflekser). Bruk heller et objektivdeksel til å beskytte frontlinsa.

 

Sirkulært polariseringsfilter har i alle fall en effekt, og kan fjerne refekser fra motivet samt gi en dypere blåfarge på himmelen hvis du har sola i riktig vinkel.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe noen filtere fra Massa for å teste. For den prisen er det iallefall verdt det :)

 

Som en har sagt her tidligere ang. polariseringsfilter; du merker mer forskjell mellom Ingen filter og filter, enn du gjør mellom et billig og et dyrt filter.

Endret av Equanox
Lenke til kommentar

Ingen som ser mitt argument med at det i alle fall er en fordel med tanke på beskyttelse? Jeg vet i alle fall at når jeg er i selskaper etc der kamera kan bli brukt ujevnt, har jeg aldri linsedekselet på, for at det skal gå raskere å ta bilder. Da er det jo en fordel med filter, Massa eller ikke :p

 

Jeg fikk akkurat 2 massa filter i posten, hvor god nytte de gjør vet jeg ikke, men det er i alle fall beskyttelse mot riper. Hvordan kan man best teste effekten av UV filter? Må jo være ute i sola?

Lenke til kommentar

Hvis det er negative effekter du skal teste, så kan det være en ide å komme seg ut i solen. Husk å sjekke for fargeforskyvninger når du er i gang.

 

Skal du sjekke om UV filteret virker som UV filter, så er det ingen vits. Ettersom det allerede er et fungerende UV filter foran sensoren. Og dagens linsecoatinger som brukes i objektivene filtrerer også vekk UV.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ingen som ser mitt argument med at det i alle fall er en fordel med tanke på beskyttelse? Jeg vet i alle fall at når jeg er i selskaper etc der kamera kan bli brukt ujevnt, har jeg aldri linsedekselet på, for at det skal gå raskere å ta bilder. Da er det jo en fordel med filter, Massa eller ikke :p

 

Jeg fikk akkurat 2 massa filter i posten, hvor god nytte de gjør vet jeg ikke, men det er i alle fall beskyttelse mot riper. Hvordan kan man best teste effekten av UV filter? Må jo være ute i sola?

Tenker det samme jeg også, blir en del ujevn bruk i diverse forsamliger, og da er det greit å ikke ha på linsedekselet hele tiden.

UV filter fra Massa kan da ikke gjøre at bildekvaliteten går ned noe synlig?

 

Men uansett, Mixy; fortell hvordan testen av Massa filterene går, så kanskje jeg setter en bestilling til objektivene mine og :)

Lenke til kommentar
Hvis det er negative effekter du skal teste, så kan det være en ide å komme seg ut i solen. Husk å sjekke for fargeforskyvninger når du er i gang.

 

Skal du sjekke om UV filteret virker som UV filter, så er det ingen vits. Ettersom det allerede er et fungerende UV filter foran sensoren. Og dagens linsecoatinger som brukes i objektivene filtrerer også vekk UV.

 

Tom

 

 

Med andre ord er UV filter for å filtrere bort UV lys bortkastet? Uansett Hoya eller Massa :p

Lenke til kommentar
Er det normalt med en antydning av gulskjær i UV-filter. Trodde det var helt klart glass i disse, men så at det var en antydning av gult i glasset. Er dette normalt? Er et hoya super HMC...

 

A strong UV filter, such as a Haze-2A or UV17, cuts off some visible light in the violet part of the spectrum, and so has a pale yellow color; these strong filters are more effective at cutting haze,
Lenke til kommentar
Er det normalt med en antydning av gulskjær i UV-filter. Trodde det var helt klart glass i disse, men så at det var en antydning av gult i glasset. Er dette normalt? Er et hoya super HMC...

 

Hoya har det på en del av sine UV filtre (såkalt Haze filter). Det skal, i følge reklamen, kunne gi bedre farger i enkelte situasjoner.

 

Så det er meningen det skal være slik ja.

Lenke til kommentar
kjøp skikkelig kvalitet og ikke halvjalla filter, det er bare boss.

 

Og det underbygger du med at det er det du har, og du vil gjerne at ditt filter vil beholde verdien?

Det er hva alle andre med viten om emne har sagt. Dette gjelder spesielt Uv filter og polariseringsfilter.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske fersk innen filterbruk. Lurer generelt på hva som skiller de? Altså UV-filter og ND filter er jo enkle, men hvilken nytteverdi har andre filter? Og hvor mye hjelp er de generelt?

Andre filtre kunne være svært nyttige når man brukte film, da man f.eks brukte rødfilter når man brukte sorthvitt-film eller det var vanskeligere å gjøre graderinger i etterbehandling.

 

Det kan tenkes at fargefiltre kan være nyttig om visse motiver har en tendens til å blåse ut én av fargekanalene og man ønsker et jevnere histogram for maksimalt detaljnivå i hver kanal, men det blir mest av teoretisk interesse.

 

Polariseringsfilter er som et gitter som filtrerer bort en del av lyset. Om du tenker at lyset kommer direkte mot øyet ditt er noen av lysbølgene liggende og noen stående: -|-| Polafilteret slipper f.eks kun gjennom --. Lys som reflekteres fra glatte flater som vindusglass kan typisk være |, og når du filtrerer det bort ser du motivet bak vindusglasset. Det er en effekt du ikke kan få til i etterbehandling.

 

ND filter er hendig for å f.eks få slørete vann i masse lys eller lignende, graderte ND-filtre kan f.eks brukes for solnedganger.

 

UV-filter kan brukes som objektivbeskyttelse, men det gir reflekser og har ingen visuell nytteverdi.

 

Prisforskjellen går på glasskvalitet og overflatebehandling. Gode overflatebehandlinger gir vesentlig mindre reflekser enn billig/manglende overflatebehandling. Når det er virkelig dårlig eller veldig høy kontrast eller motlys kan du se speilinger av motivet rundt midten av bildet. Andre ganger blir bare alt uskarpt og grøtete med dårlig fargegjengivning fordi lyset virrer rundt i objektivet.

 

Kanskje du kan bruke Massa-filtrene som underlag for ølglass?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...