Gå til innhold

WLAN: Hjelp til å installere riktige drivere(?)

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder etterhvert på å bli sprø, for det trådløse nettverket i ubuntu får jeg overhodet ikke til å fungere. Jeg har sikkert lest alle tråder på alle forum med personer som har liknede problemer, men de har ikke hjulpet meg. For å si det først som sist, så har jeg foreløpig ingen erfaring med Linux, men det skal det bli en forskjell på nå.

Jeg kjører Ubuntu 8.04LTS.

Problemet er:

Det hender at jeg en sjelden gang får inn 2 trådløse nettverk; mitt, og naboens. Signalstyrken vises, men når jeg skal koble til, blir jeg bare bedt om å skrive inn passord, selvom det er riktig, (og ja, jeg velger riktig kryptering, som er WEP 64/128-bit hex).

Jeg har etterhvert kommet innpå tanken at det sannsynligvis er noe galt med driverne til det trådløse nettverket, og jeg har lastet ned "Windows wireless drivers" programmet, som jeg ser man kan bruke for å installere driver-filer som egentlig er beregnet for Windows.

Problemet er at jeg finner bare drivere i .exe format, mens programmet krever at det er i .inf format eller noe.

Når jeg kjører lspci, får jeg opp at det trådløse nettverkskortet mitt er:

Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g

(Og ja, jeg har sjekket under system - hardware om driveren er installert, en driver som heter Broadpark STA Wireless drivers er installert.)

Jeg er som sagt helt fersk, men har lyst til å komme litt i gang med linux! Kan så klart godt være at det ikke er drivere det er snakk om. Jeg har husket å krysse vekk krysset i for trådløst nettverk i Network manager.

Takk for alle svar!

Endret av Erik B.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppdatert ja, før jeg oppdaterte skjedde det ingenting, men etter oppdateringen får jeg (av og til) inn signal. Har ikke rapportert noe, da jeg ikke vet om det er en bug, eller meg som gjør noe galt ^^

Ps. Er det meningen man skal få opp liste over alle tilgjengelige nettverk når man går til "Rediger trådløse nettverk"?

Har prøvd å kjøre

iwlist eth1 scanning

da får jeg meldingen:

eth1 Interface doesn't support scanning.

EDIT: for å prøve med 8.10 må jeg vel slette, og installere på nytt igjen? Vet ikke om jeg gidder det dersom det finnes en mulighet for å fikse det i denne versjonen, (det burde jo det?)

Takk for hjelp så langt.

Endret av Erik B.
Lenke til kommentar
Har oppdatert ja, før jeg oppdaterte skjedde det ingenting, men etter oppdateringen får jeg (av og til) inn signal. Har ikke rapportert noe, da jeg ikke vet om det er en bug, eller meg som gjør noe galt ^^

Nettverksnøkkelen din er altså en hexadesimal kode (består av tall 0-9 og bokstaver A-F ?). Hvis ja, kan jeg ikke se at du gjør noe galt, og det er dermed å regne for å være en bug.

eth1 Interface doesn't support scanning.

ethX er mest sannsynligvis ikke et trådløst interface. Det heter mest sannsynligvis wlan0 eller lignende (kan finne det ut med iwconfig).

EDIT: for å prøve med 8.10 må jeg vel slette, og installere på nytt igjen? Vet ikke om jeg gidder det dersom det finnes en mulighet for å fikse det i denne versjonen, (det burde jo det?)

Du kan jo forsøke live-cd'en? Men alt kan fikses, bare man vet hvordan.

EDIT: en rekke folk rapporterer dette til å fungere

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=7...ghlight=BCM4312

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Har nå oppdatert til Ubuntu 8.10, men forsatt ingen forskjell.

Nort_wawe: Testet ut linken, men den hjalp ikke den heller.

Post output fra følgende i terminal:

erik@erik-laptop:~$ uname -a
Linux erik-laptop 2.6.27-9-generic #1 SMP Thu Nov 20 21:57:00 UTC 2008 i686 GNU/Linux
erik@erik-laptop:~$ sudo lshw -C network
 *-network               
      description: Ethernet interface
      product: NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express
      vendor: Broadcom Corporation
      physical id: 0
      bus info: pci@0000:10:00.0
      logical name: eth0
      version: 02
      serial: 00:1a:4b:58:4b:1d
      size: 100MB/s
      capacity: 1GB/s
      width: 64 bits
      clock: 33MHz
      capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
      configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.94 duplex=full ip=192.168.178.26 latency=0 link=yes module=tg3 multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
 *-network
      description: Wireless interface
      product: BCM4312 802.11a/b/g
      vendor: Broadcom Corporation
      physical id: 0
      bus info: pci@0000:30:00.0
      logical name: eth1
      version: 02
      serial: 00:1a:73:5f:c6:88
      width: 64 bits
      clock: 33MHz
      capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
      configuration: broadcast=yes driver=wl latency=0 module=wl multicast=yes wireless=IEEE 802.11abg
 *-network DISABLED
      description: Ethernet interface
      physical id: 1
      logical name: pan0
      serial: 82:29:51:61:f3:14
      capabilities: ethernet physical
      configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A link=yes multicast=yes
erik@erik-laptop:~$ 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...