Erik B. Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Hei. Jeg holder etterhvert på å bli sprø, for det trådløse nettverket i ubuntu får jeg overhodet ikke til å fungere. Jeg har sikkert lest alle tråder på alle forum med personer som har liknede problemer, men de har ikke hjulpet meg. For å si det først som sist, så har jeg foreløpig ingen erfaring med Linux, men det skal det bli en forskjell på nå. Jeg kjører Ubuntu 8.04LTS. Problemet er: Det hender at jeg en sjelden gang får inn 2 trådløse nettverk; mitt, og naboens. Signalstyrken vises, men når jeg skal koble til, blir jeg bare bedt om å skrive inn passord, selvom det er riktig, (og ja, jeg velger riktig kryptering, som er WEP 64/128-bit hex). Jeg har etterhvert kommet innpå tanken at det sannsynligvis er noe galt med driverne til det trådløse nettverket, og jeg har lastet ned "Windows wireless drivers" programmet, som jeg ser man kan bruke for å installere driver-filer som egentlig er beregnet for Windows. Problemet er at jeg finner bare drivere i .exe format, mens programmet krever at det er i .inf format eller noe. Når jeg kjører lspci, får jeg opp at det trådløse nettverkskortet mitt er: Broadcom Corporation BCM4312 802.11a/b/g (Og ja, jeg har sjekket under system - hardware om driveren er installert, en driver som heter Broadpark STA Wireless drivers er installert.) Jeg er som sagt helt fersk, men har lyst til å komme litt i gang med linux! Kan så klart godt være at det ikke er drivere det er snakk om. Jeg har husket å krysse vekk krysset i for trådløst nettverk i Network manager. Takk for alle svar! Endret 4. januar 2009 av Erik B. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) http://www.broadcom.com/docs/linux_sta/hyb...10_27_12.tar.gz får du nett med kabel ? Endret 4. januar 2009 av Danielsm Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Takk for svar! Jeg får nett med kabel ja. Kunne du forklart hvordan jeg går fram med filen? Er som sagt helt ny, så alt er helt nytt^^ Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Har du oppdatert systemet? Har du forsøkt 8.10? Har du rapportert buggen? Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Har oppdatert ja, før jeg oppdaterte skjedde det ingenting, men etter oppdateringen får jeg (av og til) inn signal. Har ikke rapportert noe, da jeg ikke vet om det er en bug, eller meg som gjør noe galt ^^ Ps. Er det meningen man skal få opp liste over alle tilgjengelige nettverk når man går til "Rediger trådløse nettverk"? Har prøvd å kjøre iwlist eth1 scanning da får jeg meldingen: eth1 Interface doesn't support scanning. EDIT: for å prøve med 8.10 må jeg vel slette, og installere på nytt igjen? Vet ikke om jeg gidder det dersom det finnes en mulighet for å fikse det i denne versjonen, (det burde jo det?) Takk for hjelp så langt. Endret 4. januar 2009 av Erik B. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Har oppdatert ja, før jeg oppdaterte skjedde det ingenting, men etter oppdateringen får jeg (av og til) inn signal. Har ikke rapportert noe, da jeg ikke vet om det er en bug, eller meg som gjør noe galt ^^ Nettverksnøkkelen din er altså en hexadesimal kode (består av tall 0-9 og bokstaver A-F ?). Hvis ja, kan jeg ikke se at du gjør noe galt, og det er dermed å regne for å være en bug. eth1 Interface doesn't support scanning. ethX er mest sannsynligvis ikke et trådløst interface. Det heter mest sannsynligvis wlan0 eller lignende (kan finne det ut med iwconfig). EDIT: for å prøve med 8.10 må jeg vel slette, og installere på nytt igjen? Vet ikke om jeg gidder det dersom det finnes en mulighet for å fikse det i denne versjonen, (det burde jo det?) Du kan jo forsøke live-cd'en? Men alt kan fikses, bare man vet hvordan. EDIT: en rekke folk rapporterer dette til å fungere http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=7...ghlight=BCM4312 Endret 4. januar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
1915 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) i ubuntu 8.10 er det opdatert og fikset slik at det er flere wlan som funker på pcer med broadcom. og det tar bare 20 min å installere ubuntu. Endret 4. januar 2009 av Danielsm Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Post output fra følgende i terminal: uname -a sudo lshw -C network Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er også mulig at endringer i 8.10 som potensielt fikser problemet ditt ligger i backports. Dette er et ekstra repo du kan aktivere inne på "System -> Administration -> Software Sources" (eller noe slikt). Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Du kan jo oppdatere fra 8.04 til 8.10 ved å bruke oppdateringsverktøyet kan du ikke? :S no re-install or re-format necessary... Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2009 Har nå oppdatert til Ubuntu 8.10, men forsatt ingen forskjell. Nort_wawe: Testet ut linken, men den hjalp ikke den heller. Post output fra følgende i terminal: erik@erik-laptop:~$ uname -a Linux erik-laptop 2.6.27-9-generic #1 SMP Thu Nov 20 21:57:00 UTC 2008 i686 GNU/Linux erik@erik-laptop:~$ sudo lshw -C network *-network description: Ethernet interface product: NetLink BCM5787M Gigabit Ethernet PCI Express vendor: Broadcom Corporation physical id: 0 bus info: pci@0000:10:00.0 logical name: eth0 version: 02 serial: 00:1a:4b:58:4b:1d size: 100MB/s capacity: 1GB/s width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm vpd msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=tg3 driverversion=3.94 duplex=full ip=192.168.178.26 latency=0 link=yes module=tg3 multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s *-network description: Wireless interface product: BCM4312 802.11a/b/g vendor: Broadcom Corporation physical id: 0 bus info: pci@0000:30:00.0 logical name: eth1 version: 02 serial: 00:1a:73:5f:c6:88 width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless configuration: broadcast=yes driver=wl latency=0 module=wl multicast=yes wireless=IEEE 802.11abg *-network DISABLED description: Ethernet interface physical id: 1 logical name: pan0 serial: 82:29:51:61:f3:14 capabilities: ethernet physical configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A link=yes multicast=yes erik@erik-laptop:~$ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå