Gå til innhold

Hybel ved UiA?

Anbefalte innlegg

Hei. Visste ikke hvor denne tråden skulle postes, så regner med at den blir flyttet snart.

Jeg skal studere ved Universitetet i Agder (grimstad (maskiningeniør)) men trenger da hybel i nærområde, slik at jeg kan gå eller eventuelt ta buss til skolen.

Noen sider disse hybelen er lagt ut på? har lett lenge, men finner ikke noe spesielt... og så billig sp mulig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UiA er 'spredt' mellom Kristiansand og Grimstad ja, men ingeniøravdelingen holder stort sett til i Grimstad, se her Som du ser, gjelder dette også maskiningeniør.

Du kan desverre ikke bestille hybel nå dersom du ikke skal begynne før august. Men søk ca i juni tenker jeg, så ordner det seg. Er vanskelig å få studenthybel, men du burde vurdere å kanskje leie fra juli istedet, så er sjansene større for at det er noe ledig, siden mange flytter ut i juni.

Lenke til kommentar

Tekniske fag samt sykepleie ligger i grimstad område. Du burde være tidlig ute å lete etter leilighet siden Grimstad ikke er særlig stort. Skulle det ikke løse seg så ligger skolen særdeles godt til med tanke på bussforbindelse, så det er aldri noe problem å komme seg dit. Man kan også pendle mellom Kr.sand og Grimstad om man ønsker å nyte "storby" livet, men det tar dog snaue 45 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg studerer selv ved UiA Grimstad for øyeblikket, og kan komme med noen innspill. Studenthyblene til Samskipnaden i Grimstad er veldig billige, og relativt nærme skolen. desverre er de ikke helt nye, og bærer litt preg av det. Vil du ha billigst mulig bolig er det er ok alternaltiv.

Det andre alternaltivet er det private leiemarkedet, her er det mange muligheter.

-Egen leilighet

-Leie med kjente

-Leie med fremmede

Grimstad er en liten by, og leieprisene er derfor relativt hyggelige selv om det er masse studenter i byen. Kun et lite antall av de private studentleilighetene- og husene annonseres på nett, veldig mye går via kjente og oppslag på skolen. Sender du meg en PM i mai kan jeg alltids henge opp en lapp på skolen for deg.

Et annet alternaltiv som jeg benyttet meg av var å legge ut en ønskes leid annonse i slutten av mai/begynnelsen av juni, når alle studentene er i ferd med å flytte ut. Finn, Tinde osv er muligheter for dette. På denne tiden er etterspørselen lav og tilbudet høyt av leiligheter. Dette krever imidlertid at du er relativt sikker på studieplassen din, eller er villig til å ta risikoen med en leilighet du muligens ikke får bruk for. Men skulle du ende opp med en attraktiv leilighet du ikke trenger, er det alltids nok andre studenter å vidreformidle den til uten allverdens tap.

Bruk de neste månedene til å finne ut om du har noen kjente eller kjentes kjente som studerer eller skal studere i Grimstad. I de aller fleste tilfeller er det bedre å leilighet med folk du kjenner enn folk du ikke kjenner.

Venter du til opptaket er klart i slutten av juli, kan jeg love deg at som i alle andre studentbyer, blir det vanskeligere og dyrere med leilighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...