Gå til innhold

Øke pant på flasker og bokser?

Anbefalte innlegg

Å øke panten til 5 kr per flaske virker helt meningsløst. Si at man skal på fest da. Synes det ville være litt surt å kaste 30 kroner rett i dass. Jeg panter forresten det jeg har selv så panten funker for min del. Teoretisk sett hvis panten koster 5,- kr pr. flaske blir det heller importpils på meg fremover:P

Se positivt på det. Det ville blitt flere fester. Jeg har i alle fall opplevd bord fulle med flasker, tenk da hvis disse var verdt fem kroner. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indeed! Hvem vil vel ikke ha fest når det står igjen en tusenlapp etter festen er over? :D

Synes det er en god idé å øke panten. 5kr blir altfor mye i forhold til prisen på en halvlitersflaske, da blir det litt hemma å ta med drikke til andre folk. Men den må gjerne dobles!

Lenke til kommentar

For alle som misliker det at dette vil føre til prisaukning. prisaukningen skjer BARE om du gjer det minste miljøvennlege og kvitter deg med flasken istedenfor å gjenvinne den. Miljøsvina får svi og det er bare bra :)

Lenke til kommentar

det kan ikkje være sånn at vi kontinuerlig skal lage NYE flasker og boksar. det seier seg sjølv at då ender vi opp med ein DEL flasker.

megakonsumet som eksisterer, kanskje serleg i den vestlige verden no i dag, kan på ingen måte fortsette i framtiden.

Edit:

Skjønner du ikkje dette er du dum, driter du i det er du enda dummere.

Endret av Tygg3n
Lenke til kommentar
Hvem bryr seg om hva kapitalistsvin taper på mottakene? Selger de flasker og bokser så får de faenmeg ta imot dem også etterpå.

Helt enig! For det er jo pantemottakene som sender ut brus o.l ut til butikkene..

/Sarcasm off

En mer opplyst verden hadde jammen vært fint.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Å sette opp panten er bare unødvendig!

Det viser seg at gjennomsnittlig kommer 95% av alle flasker inn igjen, og i noen områder er det omtrent 97% av alle flaker som kommer inn. Omtrent alle flasker som kommer tilbake til bryggeriet, resirkuleres;

-Flaskene i hardplast vaskes, og blir brukt på nytt.

-Boksene i aluminium smeltes, og brukes om igjen.

-Flasken i mykplast smeltes, og brukes om igjen.

Jeg mener at vi heller burde lage et samarbeid med Sverige og Danmark, om felles materialer i flaskene, for at det skal kunne bli et felles pantemerke eller noe liknende, men her kommer det et dilemma:

Hvis det blir et felles pantemerke, hva skal "Panteverdien være" og hvordan skal man takle valuta forskjeller??

Én løsning er å registrere flaskene om hvilket land den er kjøpt i, og så omregne fra svenske-->norske, svenske-->danske, danske-->norske, eller omvendt. Det virker jo enkelt, men pantemaskinen må jo kunne regne om valuta, og finne ut hvor flasken kommer fra. dette vil jo føre til en mer avansert/dyrere maskin. Jeg tror ikke at Tomra hadde hatt noen problemer med å lage en men, spørsmålet er om de faktisk kan tjene penger på det.

Lenke til kommentar

Toeblast, det var en gang en mann som sa at "sarkasme er den uklokes siste løsning". Du forstår at du bare blir tatt som useriøs når du kommer med slike spydige utsagn?

Én løsning er å registrere flaskene om hvilket land den er kjøpt i, og så omregne fra svenske-->norske, svenske-->danske, danske-->norske, eller omvendt. Det virker jo enkelt, men pantemaskinen må jo kunne regne om valuta, og finne ut hvor flasken kommer fra. dette vil jo føre til en mer avansert/dyrere maskin. Jeg tror ikke at Tomra hadde hatt noen problemer med å lage en men, spørsmålet er om de faktisk kan tjene penger på det.

En svensk krone tilsvarer 89 øre og en dansk krone tilsvarer 128 øre akkurat nå. En pantemaskin må gi tilbake hele kroner.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva som krever mest energi egentlig. Er en "dårligere" plast i engangsflasker, og de er mye tynnere. Krever derfor mindre energi å lage dem enn hardplast-flaskene, og man taper mindre plast om de ikke pantes.

Noen som vet mer om hvordan de forskjellige typene flasker ligger an miljømessig? Gjerne bland inn aluminiumsbokser også.

Lenke til kommentar
Ønsker slutt på bruken av gjenvinningsflasker (myke plastflasker med pantemerke)... Isteden for å vaskes og brukes på nytt, smeltes de hver gang de er brukt, dette må da bruke mye energi??

Hmm. Slike myker flasker blir så vidt jeg husker ikke til nye flasker, men brukes for å lage blant annet fleece (slik som blir til jakker og slikt).

Gjennbruksflasker er vell også noe av det som er minst fornuftig. Det går med svært mye energi og vann til rens og sjekking av de flaskene. Dessuten er det vell ikke så forferdelig mange ganger de kan brukes på ny, før de må gjennom samme prosess som mykplasten.

Av alle alternativene er det vell aluminium som er best? Aluminium kan jo gjenvinnes i det vide og brede, om igjen og om igjen, og til alt mulig slags rare produkter. Plast derimot taper seg fort, og kan vell bare gjennvinnes noen få ganger, før den må gjøres om til et produkt som har sin slutt på dynga.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Historiske pantepriser

1972 kr. 0,30 kr. 0,60

1974 kr. 0,50 kr. 1,00

1980 kr. 0,75 kr. 1,50

1984 kr. 0,80 kr. 1,60

1986 kr. 1,00 kr. 2,00

1993 kr. 1,00 kr. 2,50

Hvis overstående tabell stemmer er det jo på høy tid med en ny prisøkning. Slik jeg ser det skylles prisøkningen at den reelle verdien på kronen er synkende og at man da må opprettholde en pantepris som står i stil med dette. De som klager over en økning bør jo innse at det til en viss grad er slik at jo høyere pantepris, jo høyere andel flasker vil bli pantet. Selv var jeg nettopp i Spania hvor de ikke finnes noen returordning for aluminium- eller plastbeholdere, og der går selvsagt 100% av alle flasker og bokser på dynga! Det sier seg selv at senker man panteverdien vil flere folk slarve med å pante og prosentandelen pantede beholdere vil synke. Selv er jeg positiv til en økning som står i stil med den historiske prisøkningen, men gjerne enda mer for plast for å tvinge prosentene opp til nivået man ser på aluminium, som ligger på hele 92%.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Morsom diskusjon.

Synes fest-aspektet spesielt kan bli litt interessant. Tenk om man kan begynne å tenke - "0,- på konto og 5 dager til studielån? Jaja, må vel invitere til fest da". Vips, gratis fest og et pent overskudd. Vinn-vinn-vinn!

Ja det blir vertfall nok av fester hehe!

Lenke til kommentar

Så 99% pant og dobbelt alkohol forbruk. All blir vel fornøyd :)

Men så vil jeg ikke akkurat si at jeg synes panten burde økes kraftig. Kanskje til 1.50kr / 3kr, men ikke noe mer enn det. Dette fordi produktene blir ganske mye dyrere om vi skulle had f.eks 5kr i pant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...