Tygg3n Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 No veit eg ikkje om det er eit tema som er tatt opp før, men eg fant ivertfall ikkje noko. Kva om ein økar panten med noken kroner, kanskje heilt opp i 5 kroner. Dette burde no gjort til at MANGE fleire panta flaskene og vi sparer miljøet mykje? Mange ville kanskje reagert på prisøkningen, men gløymt den raskt når dei fekk igjen ein del penger på panten. Mange vil sjølvsakt kritisere meg for å være sosialist og ville øke priser på alt. skrekk og gru! men igjen, ein får jo uansett igjen pengene. Kva trur du om ideen min? Lenke til kommentar
BlueCreature Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 fem kronar blir for mykje . syns 50øra med økning er nok. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) du vet at norge er de som panter mest flasker i verden? ser ikke behov for å forbedre pantingen... 92 prosent av alle kjøpte bokser og 82 prosent av alle kjøpte flasker med pantemerke blir pantet. I 2007 ble det pantet 270 millioner bokser og 80 millioner flasker med pantemerke. Det ga 4400 tonn aluminium til nye bokser og 3100 tonn plast til nye plastprodukter. Endret 4. januar 2009 av aklla Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg liker ikke ideen fordi den binder opp din kapital. Er det at problem at mange kaster flasker på søppeldynga? Kan umulig være så mange som fyller opp søppeldunkene sine med plastflaske. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvis man skal motta fem kroner for pant på flasker, vil produktet også bli tilsvarende dyrere. Om dette er å foretrekke vet jeg ikke. Selv panter jeg alltid de flaskene jeg har. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg liker ikke ideen fordi den binder opp din kapital. Er det at problem at mange kaster flasker på søppeldynga? Kan umulig være så mange som fyller opp søppeldunkene sine med plastflaske. Det er ikke et stort problem, men mange problem kunne vært unngått hvis flere pantet Gjenvinning av bokser og flasker er svært miljøvennlig i forhold til å lage ny aluminium eller plast. Gjenvinning av aluminium krever 95% mindre energi enn å lage ny aluminium. Gjenvinning av plast er mer miljøvennlig enn å produsere ny plast av olje. 1 kilo plast sparer hele 2 kilo olje. I fjor ble det pantet 270 millioner bokser og 80 millioner flasker med pantemerke. Det ga 4400 tonn aluminium til nye bokser og 3100 tonn plast til nye plastflasker og andre plastprodukter. iflg pant.no Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Er det at problem at mange kaster flasker på søppeldynga? Jo, det er et problem. Kaster man flasker på søppeldynga blir de brent og ikke resirkulert. Derfor er det viktig og pante. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jo, det er et problem. Kaster man flasker på søppeldynga blir de brent og ikke resirkulert. Derfor er det viktig og pante. For å omformulere. Er det mange som kaster flasker på søppeldynga? Ellers, siden trådstarter henviser til at han er sosialist så må han tenke på at det ikke er alle her i Norge som er rike. Til festligheter så kjøper man gjerne inn en del brus, gjerne 2 kasser eller mer. 4kr ekstra i pant x 48 flasker kan være mye penger. Det er også stor forskjell på 12kr vs 16kr og salget vil falle dramatisk. Mindre sukker til befolkningen mao, så kanskje dette er et godt forslag. Vil dog aldri skje. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har ingen tall på dette, men mitt inntrykk er at det er mange som ikke bryr seg og kaster flasker i søppelet. Her kunne staten kommet på banen med finansieringsordninger slik at sluttproduktet til oss forbrukere ikke hadde blitt dyrere. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 er enig, men hadde vel holdt med to kr pr flaske så blir det en femtilapp på kassen med øl Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvis vi skal spare miljøet for noe, så må vi starte med å kutte ut glassflsaker. Transporten av all denne glassen kan umulig være miljøvennlig... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja, bokser også en stor synder. Dessverre smaker brusen mye bedre på glass og bokser Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hva?! Bokser er langt ifra noe synder... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 En krone mer per flaske holder for min del. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Hvis man skal motta fem kroner for pant på flasker, vil produktet også bli tilsvarende dyrere. Om dette er å foretrekke vet jeg ikke. Selv panter jeg alltid de flaskene jeg har. Selvsakt blir dei 5 kroner dyrere, sånn "Pant" fungerer. Flott at det er så mange som panter i Norge, hadde ikkje sett statistikk om det før. Men jo nermere 100% jo beire? Men det er kanskje ein ide i land der det er mykje lavare ivertfall. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Men vil man betale fem kroner mer for brusen sin da? Endret 4. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Man får jo pengene igjen! EDIT: Du omformulerte deg når jeg leste igjennom tråden Endret 4. januar 2009 av Kanuca Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Omformulerte ikke, ordnet skrivefeil. Hvis det vil få flere mennesker til å pante, er dette en god ide. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Men vil man betale fem kroner mer for brusen sin da? om du er så lat at du ikkje gidder å pante ja, panter du får du igjen pengene. pengene du får i pant no dukker ikkje opp på magisk vis Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Man får jo pengene igjen! QFT! Skjønner ikke problemet her. Ingen taper eller vinner på det hvis alle panter alle flaskene som man kjøper. På denne måten får de som lever av panteflasker, feks uteliggere, mer penger, og alle tjener på det iogmed at ikke flasker blir bare kastet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå