Gå til innhold

Noen som har erfaring med Sony 300 VS Canon450D?

Anbefalte innlegg

A300 er A200 med live view, og da 450D har live view med kun teoretisk verdi, så burde A200 sammenliknes med 450D.

Har prøvd 450D, og Live View virket helt flint på det kameraet jeg brukte, men vi har muligens forskjellige bruksområder. Jeg bruker Live View når kameraet står på stativ og jeg vil unngå rystelser fra speilet. Men Sony har absolutt et poeng med den virdbare skjermen.

Selv bruker jeg "mirror lock-up" funksjonen når jeg vil unngå rystelser fra speilet og det anbefaler jeg at alle gjør :thumbup:

Live view bruker jeg veldig sjelden. Men av og til ved macro forografering når jeg har kameraet på stativ og vendt nedover så har jeg brukt live view. Til den typen bruk, en sjelden gang, så fungerer det helt greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du påpekte Sony A300's akilleshæl. Hva mener du er Canon EOS450D's og Nikon D80's akilleshæler - om du kan uttale deg?

takk for svar :)

Jeg kan egentlig ikke uttale meg om det. D80 kjenner jeg ikke til at har noen akilleshæl, og når det gjelder 450D så er det det sedvanlige argumentet om størrelse. Men det gjelder jo ikke for alle, og selv så hadde jeg nok klart å leve med det.

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg "mirror lock-up" funksjonen når jeg vil unngå rystelser fra speilet og det anbefaler jeg at alle gjør :thumbup:

Live view er vel enkleste måte å få Mirror Lockup på 450D. Dessuten får man 100% dekning på kjøpet, og synes ofte det er lettere å bruke Live View (enn optiks søker) på stativ, men så bruker jeg stort sett stativ når jeg har god tid.

Endret av se#
Lenke til kommentar
...

Live view er vel enkleste måte å få Mirror Lockup på 450D.

...

Sony A200 og A3x0 har ikke MLU. A100, A700, og A900 har MLU.

Nok en gang, så er det brukerens behov som teller. MLU er for de fleste mer unyttig en live view. Flere brukere har sammenliknet A100 med MLU mot A200 og A3x0 uten MLU, og finner ikke helt den store forskjellen.

Å benytte Live view for enkelt å få tilgang til MLU viser jo med all tydelighet at Canon mener dette er ett use case som kan sterkt nedprioriteres. Avanserte brukere kritiserer typisk Canon for dette, men Canon leverer i hvertfall denne egenskapen enda.

450D krever stativ og statisk motiv for at live view skal ha noen hensikt. Du må også ha svært god tid. Ikke vanlig kost å høre noen anbefale å kjøpe ett billigere kamera for å ha råd til ett godt stativ. Hyggelig å høre at folk fremdeles benytter stativ, men vi er ikke akkurat i flertall.

Frode

Lenke til kommentar
Har Sony A200 og A3x0 Selvutløser med 2s forsinkelse ? Hvis ja, slår den opp speilet med en gang?

Hvis ja på beggge, så er det ingen grunn til å savne MLU.

Tom

Det du beskriver er jo mirror lock-up og det har ikke de to modellene...

Mirror lock-up kan jo enten fungere slik du beskriver det ovenfor eller ved at man trykker to ganger på utløseren, første gang så slås speilet opp og neste gang så tas bildet.

Lenke til kommentar
Sony A200 og A3x0 har selvutløser med 2 sek og 10 sek

Men slår den opp speilet med en gang eller velger den å vente til den tar bildet? Det er det som er viktig her.

Olympus har valgt en smart løsning, der man kan sette at kamera skal vente x antall sekunder, etter at speilet er vippet opp, før bildet tas. Og jeg kan da stille inn hva x skal være.

Tom

Lenke til kommentar
Sony A200 og A3x0 har selvutløser med 2 sek og 10 sek

Men slår den opp speilet med en gang eller velger den å vente til den tar bildet? Det er det som er viktig her.

Olympus har valgt en smart løsning, der man kan sette at kamera skal vente x antall sekunder, etter at speilet er vippet opp, før bildet tas. Og jeg kan da stille inn hva x skal være.

Tom

The A300, like the A200 and A350 does not have mirror lock up. This mode normally allows for generally blur free images in certain shutter speed ranges, typically from 1 second to about 1/15th of a second or so. When using telephoto lenses it will be apparent that the mirror action will cause very minor blurring in fine details. Using Super Steady Shot does help a little, but it is not a cure for Mirror lock up so just be aware of this when shooting at or around these shutter speeds.

http://www.alphamountworld.com/reviews/son...review?page=0,8

som svar til deg,alt skjer i det bildet tas, ikke når du trykker ned utløser

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
The A300, like the A200 and A350 does not have mirror lock up. This mode normally allows for generally blur free images in certain shutter speed ranges, typically from 1 second to about 1/15th of a second or so. When using telephoto lenses it will be apparent that the mirror action will cause very minor blurring in fine details. Using Super Steady Shot does help a little, but it is not a cure for Mirror lock up so just be aware of this when shooting at or around these shutter speeds.

Da vet du hva du skal be Sony fikse i neste utgave :) I tillegg til skikkelig søker i A3x0 erstatterne.

Tom

Lenke til kommentar

Da vet du hva du skal be Sony fikse i neste utgave :) I tillegg til skikkelig søker i A3x0 erstatterne.

Tom

Hehe, ja hadde de fått til det så hadde det vært fint ;) Jeg får skaffe meg en A700 ved siden av i mellomtiden nå som prisene faller :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...