Gå til innhold

Noen som har erfaring med Sony 300 VS Canon450D?

Anbefalte innlegg

Du hevder også at A300 er like bra, om ikke bedre enn 450D, men jeg vil

gjerne se flere enn EN test der A300 kommer like bra eller best ut av disse to.

En enkelt test er for lite grunnlag.

Sjekk litt rundt, det er nok av folk, steder og blader som har sammenlignet A300 med andre kameraer, bl.a 450D, og det er ikke så ekstremt ofte som du tror - at nettop A300 står i spissen.

Sjekk her oversikt over stort sett alle tester og brukererfaringer fra mange kilder:

http://www.retrevo.com/s/digital+camera#r=2

Sony A300 på 3 plass over absolutt alle digitale speilrefleks, Canon 450 D på 34.plass ..............

Hvorfor i alle dager står kameraet mitt(30D) på første plass på denne listen?

Det er et bra kamera for all del, men det er da hauger av andre kamera som er bedre nå til dags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Objektiver på sikt: Jeg er ivrig makrofotograf så det blir første ekstralinse. I og med at Sony har stabilisator i huset, vil det bli billigere å kjøpe objektiv med Sony vs Canon.

Jeg oppfatter både A300 og 450D som bra kameraer. Holder vel en liten knapp på 450D i utgangspunktet, men hvis makro er viktig ville jeg definitivt valgt A300. Sonys vippbare skjerm er er veldig nyttig for å komme til i litt vanskelige posisjoner.

Lenke til kommentar
Hvor i denne tråden har jeg skrevet/hevdet at Sonys optikk er dårligere enn Canon/Nikon? :)

Det jeg skrev var at jeg mente gammel optikk for min del ikke ble brukt på nyere digitale SLR, da jeg foretrekker nyere objektiver og løsninger fremfor de eldre.

Sorry, med dere var to som hevdet Canons overlegenhet. Mitt lange innlegg var et svar på de totale meninger som kom frem i tråden. Hadde jeg klippet inn sitater for hvert standpunkt jeg hevder så hadde blitt en artikkel, ikke en post.

Super8 hevder en evig sannhet når han beskriver den manuell Nikkor-optikken som stort sett overlegen all moderne optikk. Du kan bare ta en tur til Antonio Stasis butikk i Bergen og føle på dem selv, eller møte enhver som har slikt. Da blir du garantert overbevist, for slarkete fokusringer og plast er totalt fraværende. De er også bedre optisk i de fleste tilfeller, for det var forbeholdt de som brukte store summer å kjøpe Nikkor-optikk på den tiden. Det var faktisk knalldyrt, så budsjettet for produksjonen var mye høyere.

Et meget godt eksempel på at dagens optikk ikke er bedre enn 20 år gammel er Canon EF 50mm f/1,8 II. Det er klart dårligere, både optisk og mekanisk, enn Canon EF 50mm f/1,8 uten II suffiks. Det er fordi de valgte å gjøre objektivet billigere enn den gamle versjonen, og da måtte de gå på kompromiss på flere områder.

Når det gjeldet CZ, så har Super8 helt rett. Men jeg har aldri påstått noe annet. De produseres i Japan av Sony, men konstrueres i Tyskland Av Zeiss. De er ikke i helt samme høye klasse som den som produseres i Tyskland til Hasselblad og deres egen Ikon målsøker. Men den holder likevel samme høye klasse som Nikon og Canons beste optikk, så min påstand står ved lag.

Så jeg og Super8 er helt på linje i alt han skriver, og det er noe du bør bite deg merke i. Han har jobbet som selger i en av landets mest seriøse fotobutikker i en årrekke, og jeg tror han har sett mange flere objektiver enn noen av Canonfanboysen her kommer til å se i hele sitt liv. Han bør vite bedre enn dere når det gjelder kvantum av brukbar optikk. Eneste virkelig forskjell er at Sony og Nikon har noen sære objektiver som koster skjorta, og som nesten ingen trenger. Og det samme har Minolta laget, så alt som står i Canonfanboy-innleggene faller på en steingrunn av urimelighet.

Les historien og sett dere inn i det dere hevder, før dere legger dere ut med folk som har lenger erfaring enn de årene dere har levd.

Lenke til kommentar

Det er et bra kamera for all del, men det er da hauger av andre kamera som er bedre nå til dags.

På den samme listen kommer Powershot G10 høyere enn både 1D Mark III og D700. Det sier litt om seriøsiteten til både listen og de som velger å referere til den.

Lenke til kommentar

På den samme listen kommer Powershot G10 høyere enn både 1D Mark III og D700. Det sier litt om seriøsiteten til både listen og de som velger å referere til den.

Det er tydligvis ikke størrelsen det kommer an på :!:

Lenke til kommentar

Det er tydligvis ikke størrelsen det kommer an på :!:

Har selv Canon 1000D, kjøpt med kitlinse 18-55IS. Mener dette er ett bedre kjøp enn 450D, da prisen på 450D er så tett opp imot Canon 40D. 40D er ett mye bedre kamera, kanskje ikke på bildekvalitet, der 450D og 40D har vist i tester å være ganske like. Men 40D er ett semiprofft kamera i en klasse over. Så mitt valg hadde vært Canon 1000D med 18-55 IS til nkr 3450,- eller en 40D til i underkant av 6 lapper på Japan Foto eller Fotovideo.

Har også en Sony A100 som jeg liker meget godt. Dette kameraet ble kjøpt hos komplett.no i høst, da de solgte ut restlageret. Kamera og en Sony DT18-20mm kostet da nkr 2990,-. Er som sagt meget godt fornøyd, og har kjøpt en del grom optikk til dette, bla. Tamron 17-50, Tamron 90mm, og Minolta 70-210 Beercan. Den innebyge stabilisatoren gir meg stabilisering på alle objektiver, og virker veldig bra. Ikke problem å ta skarpe håndholdte bilder..Neste blir en Sony A700, når prisen faller.....

Lenke til kommentar
Jeg skal gå til innkjøp av kamera og har vurdert tre modeller:

Canon 450D

Sony 300

(Sony 350,havner litt utenfor pga pris.)

Når jeg leser diverse tester i blader og på nett,så er Sony 300 like bra/bedre kamera enn Canon 450D.

Sony har bildestabilistator i kamerahuset, bedre live view med vippbar skjer,lavere pris og bedre batterikapasitet. Ett minus er mer plastinntrykk enn Canon.

Noen erfaringer fra en Sony eier?

Hei!

Jeg byttet inn mitt Sony A300 for to dager siden mot et Canon EOS450D KIT.

Min enkle grunn var at jeg ble altfor skuffet over Live-View skjermens kvalitet. Ved dunkel/lav belysning er den ubrukelig som søker. Den var ganske OK ved nok belysning som f.eks ute i dagslys. Når det gjelder bildekvalitet på Sony A300 så tror jeg ikke det er store forskjeller mellom noen av kameraene i budjsett-klassen. Det går her mer på hvilket kamera som har lengst batterilevetid, grep (komfort), hvor raskt kameraet er til å ta bilder, og om det har bildestabilisator. Jeg hadde nok Sony A300 i en altfor kort stund til å si at jeg har "erfaring" nok til å verken anbefale eller ikke anbefale kameraet. Hadde jeg gått ut av "auto-modus" og lekt meg mer med de andre valgene, så hadde jeg nok ytet kameraet mer rettferdighet. Elkjøp anbefaler Sony A300 veldig for tiden, men om det er det selgerene har fått beskjed på mandagsmøtet om å prioritere denne måneden, er jeg usikker på ;)

OBS: Jeg klagde spesielt på at jeg fikk skygge fra objektivet på bildene jeg tok med A300. Men da jeg sa dette til selgeren, etter jeg hadde levert inn A300 i innleverinigsskranken, spurte selgeren meg om jeg hadde tatt av den ytterste "ringen" på enden avobjektivet :blush:

Vel, det hadde kanskje hjulpet det, men jeg visste rett og slett ikke at den "ringen" gikk an å ta av. Jeg har også hørt at A300 er et ypperlig kamera for de som driver med makrofotografering da A300 har vippbar live-view skjerm.

Jeg har nå hatt Canon EOS450D i 2 dager nå, og er faktisk mer fornøyd p.t enn jeg var med A300 på samme tidspunkt. Hva som blir det rette kameraet for deg har jeg ikke nok kompetanse og erfaring til å rettlede deg til. Du får kanskje høre mer på de folka her på forumet som har en del mer fartstid.

Håper du finner ut av det. Det kjekke med at jeg kjøper det meste av elektronikk på Elkjøp er fordi der har jeg lov til å prøve produktene i 30 dager. Er jeg ikke fornøyd med produktet av en eller annen grunn, så er det bare å bytte produktet i et annet, evt. få pengene tilbake. Nice policy, synes jeg :)

Lykke til !

Lenke til kommentar

Min enkle grunn var at jeg ble altfor skuffet over Live-View skjermens kvalitet. Ved dunkel/lav belysning er den ubrukelig som søker. Den var ganske OK ved nok belysning som f.eks ute i dagslys.

Dette var en noe merkelig argumentasjon for å bytte fra Sony A300 til Canon EOS450, spesiellt fordi Sony sin liveview funksjon er mye mye mye bedre enn EOS450 sin. Hva skal du bytte til når du oppdager det? :tease:

Forøvrig så er det lov å bruke "øyet" på Sony A300 også......

(Sorry kunne ikke dy meg - selv om jeg selv også foretrekker EOS450 fremfor A300. Men det har ingen ting med liveview funksjonen å gjøre)

Lenke til kommentar
Dette var en noe merkelig argumentasjon for å bytte fra Sony A300 til Canon EOS450, spesiellt fordi Sony sin liveview funksjon er mye mye mye bedre enn EOS450 sin. Hva skal du bytte til når du oppdager det? :tease:

Han er klar over at liveview er dårligere på 450D"se tidligere innlegg",poenget er at han ikke er fornøyd med skjermen på A300,så da er fordelen den hadde borte,og når han er nødt til og bruke søkeren så blir de andre fabrikatene like aktuelle igjen.

Lenke til kommentar

Det handler kanskje om at han har funnet ut at liveview ikke er noe for ham likevel, fordi det er for dårlig innendørs. Han blir da selvfølgelig en kandidat til å velge en modell med større og lysere optisk søker. For det er A300s akilleshæl. Til de som føler nytte i liveview er selvfølgelig en større optisk søker verdt å ofre.

Lenke til kommentar

Når du ser på tester som TV2 hjelper deg o.l, så bør man være litt skeptisk. Vil ikke si at et kamera som scorer høyt der er et kamera jeg legger ekstra merke til.

Dette fordi min egen preferanse ( og veldig mange andre som er etter et speilrefleks ) er noe helt annet enn det som blir testet.

Det de finner fram til er rett og slett et helt greit kamera til en rimelig penge for mannen i gata.

Lenke til kommentar

Min enkle grunn var at jeg ble altfor skuffet over Live-View skjermens kvalitet. Ved dunkel/lav belysning er den ubrukelig som søker. Den var ganske OK ved nok belysning som f.eks ute i dagslys.

(Sorry kunne ikke dy meg - selv om jeg selv også foretrekker EOS450 fremfor A300. Men det har ingen ting med liveview funksjonen å gjøre)

Hirr hirr :)

Det var egentlig ikke kund den argumentasjonen som alene gjorde at jeg byttet. Jeg byttet ikke til Canon EOS 450D for at jeg trodde at live-view skjermen var bedre på dette kameraet enn A300. Jeg byttet fordi jeg ville se om EOS450D var et bedre kamera for meg. Live-view teknologien får jeg heller håpe på blir forbedret dramatisk til jeg skal kjøpe neste speilrefleks. At EOS450D har live-skjerm kan jeg godt ha vært foruten, for den bruker jeg ikke. Nå blir det bare "øyet" som blir søker :)

Og ja, selvfølgelig kunne jeg brukt øyet på A300, noe jeg også begynte med ganske kjapt etter at jeg oppdaget at live-view skjermen var så dårlig som den var - tross at den kanskje er den beste av alle. Det sier litt om hvor kort de er kommet i den prosessen med å utvikle en live-view skjerm for speilrefeleks som folk kan bruke som de gjør på kompaktkameraer.

Men igjen - for å presisere. Det var ikke kun pga av skuffelsen på kvaliteten på live-view skjermen til A300, at jeg byttet til Canon EOS450D.

Hepp ! :)

Lenke til kommentar

Han er klar over at liveview er dårligere på 450D"se tidligere innlegg",poenget er at han ikke er fornøyd med skjermen på A300,så da er fordelen den hadde borte,og når han er nødt til og bruke søkeren så blir de andre fabrikatene like aktuelle igjen.

Det stemmer, Nautica. Andre merker ble aktuelle da live-view skjermen ikke levde opp til forventningene. Om jeg beholder EOS450D vil tiden vise. Jeg er keen på å teste NIKON D80 også før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Det handler kanskje om at han har funnet ut at liveview ikke er noe for ham likevel, fordi det er for dårlig innendørs. Han blir da selvfølgelig en kandidat til å velge en modell med større og lysere optisk søker. For det er A300s akilleshæl. Til de som føler nytte i liveview er selvfølgelig en større optisk søker verdt å ofre.

Igjen - korrekt. Det var for meg knekkende likegyldig at Canon EOS450D hadde live-view da jeg byttet Sony A300 inn mot dette kameraet. Håpet er at 450D er et "bedre" kamera for meg. Så langt er jeg veldig fornøyd med 450D. Jeg skal bruke lengre tid på å teste dette kameraet og lære meg å utnytte det til det ytterste. Jeg har dog lyst å prøve Nikon D80 også før jeg bestemmer meg helt hvilket kamera som får meg som eier.

Du påpekte Sony A300's akilleshæl. Hva mener du er Canon EOS450D's og Nikon D80's akilleshæler - om du kan uttale deg?

takk for svar :)

Lenke til kommentar
...

Sony har høyest score på bildekvalitet,funksjoner og pris. Er ett prosentpoeng under Canon på brukervennlighet.

Er dette reelt??

Gjør deg selv en tjeneste å se hvorfor kamerane får de karakterene de får.

Minolta og Sony G-optikk, eller CZ er svært lite relevant for de fleste som kjøper en A300. De som har begrenset lommebok vil typisk ende opp med tilnærmet lik optikk, uansett om de kjøper Sony eller Canon. De fleste ender opp med en 17-50mm, en sigma 30mm, en 50mm osv.

Brukervennlighet er mye en smaksak. Dette har mye med vane å gjøre, og de fleste kan venne seg til både Sony og Canon. Hva som passer best for deg må du nesten finne ut selv.

Når det gjelder bildekvalitet, så er det mange som ikke kan fordra hvordan Canon gjengir farger og detaljer. Andre elsker Canon sin stil. Sony har typisk mer mettede farger, og mange synes disse sitter bedre. Personlig synes jeg Canon er bedre på å gjengi perspektiv eller 3D, men jeg synes Canon gjengir glatte overflater litt underlig. Dette gjelder selv om man benytter råformat og samme linse.

Hvis du ikke fatter bæret av hva jeg akkurat skrev, så har 450D bedre bildekvalitet. Hvis du forstod det jeg skrev, så forstår du at bildestøy er en liten del av likninga, og at det er din smak som avgjør hva som er best. Ikke en test i Norge, Tyskland, eller Namibia.

A300 er A200 med live view, og da 450D har live view med kun teoretisk verdi, så burde A200 sammenliknes med 450D. Du kjøper kun A300 hvis du har store planer om å bruke live view aktivt, noe de færreste A300 eiere ser ut til å gjøre. Å kun bruke A300 sin optiske søker vil for de fleste begrense gleden ved å ta bilder.

Frode

Lenke til kommentar
A300 er A200 med live view, og da 450D har live view med kun teoretisk verdi, så burde A200 sammenliknes med 450D.

Har prøvd 450D, og Live View virket helt flint på det kameraet jeg brukte, men vi har muligens forskjellige bruksområder. Jeg bruker Live View når kameraet står på stativ og jeg vil unngå rystelser fra speilet. Men Sony har absolutt et poeng med den virdbare skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...