Gå til innhold

Offshore TIP eller Elektro? Hvordan vgs linje burde jeg velge?

hmm89

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hva som er lurest og velge av vgs før og komme seg ut på plattform og så videre kunne ta høyere utdanning. Er utrolig glad i alt mulig tekniske ting så både TIP og elektro passer meg fint. Så hva har man mest muligheter med?

Har ikke lyst og bli elektriker, men alt annet passer fint. Har litt tanker på ROV operatør, men hvordan er det eventuelt med videreutdanning og jobbmuligheter på land senere? Har litt lyst og jobbe som for eksempel brønnborrer, men frister kanskje mer med en jobb der man får brukt hode mye, og en jobb der man slipper og jobbe på dekk hele tiden i alt slakts drittvær man opplever ute.

Planen er og ta GS påbygging mens jeg jobber som lærling, før er jo 2 uker på og 3/4 uker av. Så har vel muligheten og ta påbygging på vgs?

Gruer meg bare til og sette beina på vgs. Er 20 år gammel når jeg blir og starte, så viktig og velge noe som motiverer meg mye, og håper på en litt voksen klasse :p

Har gått TIP en gang før uten og bestå i alle nødvendige fag så vet jo hva det går ut på og regner med og få gode karakterer, men er redd jeg får for fort lei siden jeg har gjort dette før.

Jeg elsker matte, fysikk osv. Og kunne bruke hode er veldig viktig før meg. Men er også viktig og kunne jobbe fysisk også.

Håper noen kan ta seg tid og hjelpe meg litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere muligheter å komme til plattform. Det jeg kan mest av er hvis du går VG1 på TIP. Da kan man søke på bergen maritime skole hvor en venn av meg går. Dette er visst nok en krevende linje med lange dager, men absolutt verdt det når man kommer ut i arbeid og tjener bra med penger. Du kan også gå videre for å utdanne deg til ingeniør.

Eller så kan du gå det jeg går KP, Kjemi Prosess. Dette går ut på at du skal sitte i kontrollrom og styre prosessen ute på en plattform eller fabrikk. Dette er mye teori, men er ikke så vanskelig som det høres ut som. Men hvis du skal på plattform via Kjemi Prosess må du gjøre det bra på skolen, det er enormt stor konkurranse hvis du skal bli prosessoperatør på plattform. På land så er det nesten sikkert at man får jobb etter skolen, fordi de trenger mye folk i prosessindustrien, og det er skiftarbeid. Og det er jo alltids mulighet for å bli ingeniør.

Så den letteste måten til å komme ut på en plattform er å gå på skole i Bergen eller Stavanger, jeg tror det bare er der det er rene offshore skoler.

Endret av krissttian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...