Gå til innhold

BK: To "i farta-portretter" :)

_nomad

Anbefalte innlegg

Dette er min første post i bildekritikken(for så vidt også på akam-forumet), så jeg håper jeg har gjort alt riktig i henhold til regler og statutter :)

Laster her opp to portretter som ble tatt litt sånn i farta da jeg hadde kamera rundt halsen, og egentlig knipset litt av alt og alle. Jeg la vel egentlig ikke særlig merke til noen av bildene før jeg så dem på pc etterpå, og fant ut at jeg likte dem godt :)

Er klar over at spesielt bilde nr. 1 bærer preg av at det er gjort litt "fort og gæli" mtp crop. Syns dette er synd selv, og har prøvd mange forskjellige utsnitt for å prøve å "redde" bildet, kanskje noen her har forslag?

Som sagt er jeg ny her på forumet, og egentlig ganske fersk på foto, så har bare lyst på litt tilbakemeldinger :)

Er også på flickr, men der har brukerne en tendens til å være sparsomme på kommentarer, annet enn av typen "Wow!", "Cool shot!" osv..

post-175628-1231040295_thumb.jpg

Eksponeringstid: 1/200s

f/5.6

ISO 100

Brennvidde: 70mm

post-175628-1231040321_thumb.jpg

Eksponeringstid: 1/13s

f/4.5

ISO 1600

Brennvidde: 34mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og det er jo en glimrende debut. Det siste bildet er så bra at jeg laster det ned til min minnemappe over de beste bildene fra Akam. Det er andre dag i dag. Tyder det på at dette blir en god dag? Det har et sus at femti og sekstitallets amerikanske fotokunst. Og det er faktisk en bølge som jeg liker nesten like godt som fransk mellomkrigstid. Mange ønsker sikkert å klone bort det rotet til høyre i bildet, men slik hører med i den genren. Det er litt burlesk, og jeg synes (i frykt for å fornærme modellen) at det ser ut som et bilde fra livet på skyggesiden av samfunnet.

Det første er det lite å si om. Det er et helt greit portrett, men har ikke noen kvaliteter som jeg spesielt setter pris på. Til det blir det litt for ordinært, men absolutt godkjent som et bilde av personen. Men siden jeg ikke kjenner vedkommende, så har det liten verdi for meg.

Velkommen til BK. Jeg håper å se litt mer av det skitne uttrykket du formidler med det siste bildet fra deg i fremtiden. Kanskje du lærer å beherske litt større utsnitt, for det er vanskelig å gjøre noe spennende med tette utsnitt av ukjente personer.

Lenke til kommentar

Takk for strålende tilbakemeldinger, det hadde jeg ikke ventet :)

Det er nok sant som du sier om bilde 1 PMnormal, man må kanskje kjenne personen, om det skal bli noe mer enn et snapshot av et ansikt.

Har knotet mest med nattfotografi før, men portrettfotografi virker utrolig interessant.

Det å prøve å lære hvordan å bruke lys på best mulig vis, og kanskje også overkomme frykten for å ta med kameraet ut i byen og tørre å ta bilder av mennesker jeg ikke kjenner :)

Lenke til kommentar

Prøvde ikke å formidle at de suger, men de var liksom ikke verdt mer enn det blikket de fikk for min del. Bildene bærer tross alt preg av, som du sier, å være snapshots "tatt i farta".

Det hender jeg likevel kikker litt gjennom hva min "personlighets-spaltning" Mr. Normal lirer ut av seg av bunnløse og dype tanker når jeg kjeder meg, og denne gangen ble jeg litt skremt ...

Jeg respekterer at du er "freidig" nok til å spør, så jeg skal ta meg tid til å "nødslakte" det første;

Til noen gidder å kaste bort tiden på å bevise det motsatte for meg, så blir ingen portretter fine med umodifisert kamerablitz. Det går på alt fra knappenålsrefleksjonen i pupillen, størrelsen og fargene på pupillene, de få eller mange fettrefleksene fra huden - som ofte gjør at de ser ut som om de kommer rett fra trening ...

Ikke det at jeg sier bildet hadde blitt bedre uten å ha blitz, for lys må man som regel ha - nok av. Det er derfor folk ender opp med kamerablitzen, som eneste alternativ - en nødløsning jeg ytterst skjelden benytter. Det blir liksom aldri noe lekkert ut av så brutal og begrenset lyssetting.

Kontrastene i bildet får forøvrig øynene til å virre rundt, og hovedfokus (i vilkårlig rekkefølge) blir det hvite feltet oppe til høyre, på høyre side av ansiktet og på kragen som dekker munnen - noe den absolutt ikke burde gjøre uansett.

Blikkontakten er forsåvidt god (nok), men den overskygges litt av det noe tilgjorte smilet. Ellers må jeg gi deg kudos for å tilsynelatende ha en fin holdning som jeg tror og håper vil bringe deg videre - i positiv retning.

Se gjerne på å skaffe deg en blitz som kan holdes i hånden i første omgang, og en liten portabel softboks (f.eks. Lastolite EzyBox Hotshoe), om du vil fortsette å leke med portretter/bilder med litt kunstig lys.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det første bildet kan jeg nok være enig i mye av det du skriver; det at du valgte å ikke kommentere bilde nr. 2, får jeg vel tolke som at du ikke hadde noe å utsette på det. ;) Smaken er som baken, antar jeg. :)

Har snust litt rundt på strobist osv, og har lyst til å kjøpe litt lysutstyr,

men det virker som det er vanskelig å finne ekstra blitz, stativer, adaptre, avfyringsmekanismer, paraplyer/reflektorer(jfr strobists forslag), uten at det koster lamgt mer enn det jeg betalte for både kamerahus og glass..

Endret av _nomad
Lenke til kommentar
Når det gjelder det første bildet kan jeg nok være enig i mye av det du skriver; det at du valgte å ikke kommentere bilde nr. 2, får jeg vel tolke som at du ikke hadde noe å utsette på det. ;) Smaken er som baken, antar jeg. :)

Har snust litt rundt på strobist osv, og har lyst til å kjøpe litt lysutstyr,

men det virker som det er vanskelig å finne ekstra blitz, stativer, adaptre, avfyringsmekanismer, paraplyer/reflektorer(jfr strobists forslag), uten at det koster lamgt mer enn det jeg betalte for både kamerahus og glass..

Lystutstyr trenger jo ikke koste så mye, en Sigma 500 et eller annet blits, hotshoe softboks fra fotopia+blits trigger fra fotopia og et manfrotto lys stativ = ca 3000kr? Da har du riktignok bare et lys men det er bedre enn pop up shiiten på kamera! ;) Sleng på 7-800kr til så har du en Vivatar 285hv også!

Lenke til kommentar
Vurderte dem sammen med Bowens variant, men skjønner ikke hvorfor slike ting må være så forbanna stort og til tider stygt. Derfor endte jeg opp med et MicroSync sett istedenfor.

Det så spennende ut. Fins disse å få tak i her til lands,

eller må man bestille fra over dammen? De fungerer kanskje ikke

med hotshoe-blitzer?

Lenke til kommentar
Det har et sus at femti og sekstitallets amerikanske fotokunst. Og det er faktisk en bølge som jeg liker nesten like godt som fransk mellomkrigstid. Mange ønsker sikkert å klone bort det rotet til høyre i bildet, men slik hører med i den genren.

Jeg vet det er idiotisk av meg å bumpe denne tråden igjen,

men du kunne ikke tenke deg å gi noen eksempler/linker?

Har søkt litt rundt, men har ikke funnet så mye.

Hadde vært gøy å se hva du sammenlikner med :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...