Hansoen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Man skal få objektiv undervisning i alle verdensreligionene - kanskje mer om kristendom i rene sidetall, men kristendommen skal ikke fremstilles på noen annen måte enn de andre religionene. Det er jo KRL i et nøtteskall. Det kan du jo tro Skulle vel egentlig melde meg ut av diskusjonen, men jeg kunne ikke dy meg når folk kommer med så latterlige utsagn. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Synes du at KRL er kristendomsforkynnende? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kristendom har lite til ingenting med dagens Norge å gjøre, slik jeg ser det. Jeg identifiserer meg ikke med det vrøvlet. Flagget Nasjonalsangen Den kristne formålsparagrafen Statskirken (82 % av Norges bef.) Dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse Ord og uttrykk Kunst. Jeg forbinder ikke flagget med kristendommen, men Norge. Nasjonalsangen forbinder jeg med Norge, ikke kristendommen. Formålsparagrafen ryker snart. De fleste i statskirken er innmeldt ufrivillig, også denne ryker snart. Dåp er i dag egentlig bare en feiring av barnet og navnevalg, konfirmasjon er kun noe ungdommer gjør for penger, bryllup er et symbolsk partnerskap med visse juridiske fordeler (og det er "alle" jenters drøm), begravelse er en hedring av en frafallen. At de kanskje har opphav i kristendommen (selv om de i en eller annen form utøves i de fleste kulturer) går jeg med på, men få bryr seg om hvorvidt det er kristent. Man deltar kun for å føye seg etter normer. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Synes du at KRL er kristendomsforkynnende? Ja. Grunn: Fordi når man lærer om andre religioner, så læer man "de tror på dette, bla bla bla" mens når det erkristendommen så går man mye mer inn på hvorfor man tror det, og at dette er det "rette" å tro. Kristendommen blir glorifisert. Men tro hva dere vil for min del. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Men det er ikke så viktig hva som er störste i Norge, vill vi ikke ha elever som har god forståelse for hele verden? Spessielt nå når verden er så globalisert. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg forbinder ikke flagget med kristendommen, men Norge. Nasjonalsangen forbinder jeg med Norge, ikke kristendommen. Formålsparagrafen ryker snart. De fleste i statskirken er innmeldt ufrivillig, også denne ryker snart. Dåp er i dag egentlig bare en feiring av barnet og navnevalg, konfirmasjon er kun noe ungdommer gjør for penger, bryllup er et symbolsk partnerskap med visse juridiske fordeler (og det er "alle" jenters drøm), begravelse er en hedring av en frafallen. At de kanskje har opphav i kristendommen (selv om de i en eller annen form utøves i de fleste kulturer) går jeg med på, men få bryr seg om hvorvidt det er kristent. Man deltar kun for å føye seg etter normer. Poenget er at alt dette har vært utformet fra kristendommen og sentrale deler i norsk tradisjon og kultur. Så da er vi enige da Ja. Grunn: Fordi når man lærer om andre religioner, så læer man "de tror på dette, bla bla bla" mens når det erkristendommen så går man mye mer inn på hvorfor man tror det, og at dette er det "rette" å tro. Kristendommen blir glorifisert. Men tro hva dere vil for min del. Kristendommen blir ikke glorifisert, i alle fall i KRL-boka vår ble det ikke gjort noe forskjell. Men det er ikke så viktig hva som er störste i Norge, Mener du virkelig at det ikke har noen betydning? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Les hva jeg skrev på forrige side. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Jeg mener at det i alle fall for øyeblikket kan hete KRL. Men av kanskje en litt annen grunn enn andre har. Jeg mener faget bør reformeres fullstendig før man endrer navnet til Religion, livssyn og etikk, for slik det er nå er det fremdeles en overvekt av kristendom, og da kan det like så godt hete Kristendom, religion og livssyn. Edit: Altså ønsker jeg et RLE-fag, men mener at det fremdeles er for stor del kristendom. Endret 4. januar 2009 av Pusur1993 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Poenget med å lage et nytt fag slik de har gjort nå er at de rødgrønne å lage et nytt navn med minimale forandringer. Til kristenfolket sier de at det er minimale forandringer og at det enda vil bli mer kristendom. Til Strasbourg sier de at de har laget et helt nytt fag. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Man skal få objektiv undervisning i alle verdensreligionene - kanskje mer om kristendom i rene sidetall, men kristendommen skal ikke fremstilles på noen annen måte enn de andre religionene. Det er jo KRL i et nøtteskall. Jeg synes ikke at KRL-faget er veldig kritikkverdig (selv om jeg mener at man burde skifte navn, da "kristendom, religion og livssyn" ikke akkurat er et spesielt religionsnøytralt navn), men det virker som at flere her inne ønsker å gjøre kristendommen til en større del av religionsundervisningen enn det er i dag. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Religion burde ikke være et eget fag. Punktum, basta. Det burde relegeres til historie og kulturtimer. Religion er ikke lenger relevant for den norske kulturen. Vi har nådd et punkt i Nord-Europa og enkelte andre deler av verden hvor religion er en privatsak, og også burde forbli det. Religion er kulturhistorie - alt det andre - som KRL, blir til syvende og sist en form for preking og misjonering. Det er skolenes jobb å lære oss fakta - IKKE å indoktrinere oss med meningene til lærere, de som skriver skolebøler, eller regjeringen, eller noen andre... bare FAKTA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå