Gå til innhold

KRL eller RLE


Anbefalte innlegg

 Og det er ikke noe vits å komme med "kristen Moral og etikk" fordi det er ikke en kristen oppfinnelse, selv om jeg vet at mange tror det.

 

 

Så klart ikke, men det er fortsatt en god måte å lære seg moral og etikk på. Same shit, different wrapping. Jeg sier absolutt ikke at det er optimalt for de som måtte overtolke det jeg sier - jeg sier bare at det er en god måte å lære det på. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at dette blit brukt som et argument av mange av typen "hadde det ikke vært for kristendommen hadde vi ikke hatt moralen vi har idag". Noe som er BS. Det må da være bedre å lære like mye om alle religioner. Hvordan skal vi ellers oppnå religionsforståelse? Og statskirken forsvinner snart å, så snart skal vi endelig få en livssynsnøytral stat som er for alle.

Lenke til kommentar
Alle forskerere og vitenskapsmenn før i tiden ble som regel drept før vi forstå at det de sa var sant. De drev en hard kamp mot kristendommen. Galleleo Gallelei er et eksempel.

 

Roberteh: Tviler du klarer å komme med et svar til resten jeg skrev.

Hvor i bibelen står ting som motstrider Galileos teorirer?

Lenke til kommentar
Roberteh: Tviler du klarer å komme med et svar til resten jeg skrev.
RLE, fordi målet med faget skal väre at vi lærer mye om de store verdensreligionene, for og så skape et samfunn med en god holdning til andre religioner og kulturer, uten fordommer. Det kommer fortsatt være kristendom som dominerer, og hvis dere mener at KRL er bedre for folk med annen bakgrunn tar dere feil! KRL faget gjør så folk med annen bakgrunn kan ta fri ifra faget og få undervisning i sin egen religion. Med RLE slipper vi dette, alle får samme undervisning og alle lærer mye om alle religioner.

Hvordan skal dette foregå i praksisk? Skal våre barn sitte på skolebenken og lære mer om islam enn om Kristendom? Hvis vi skal lære om alle relgioner uten og ha fordommer mot de lurer jeg på hvordan samfunn vi skal ha i det fremtidige Norge. Hva om noen stiller spørmål, skal disse da hysjes og ties ned? I Norge er det relgionsfrihet, men det er forsatt kristendommen og den kristne formålsparagrafen som står i høysetet.

 

Hva hvis noen stiller seg kritisk til dette, skal da de bortvises fra klassen? Vi må la våre barn lære om kristendommen på skolen, andre relgioner kan læres bort i historie timene. Hvis foreldre som har barn av utenlandsk opprinnelse ikke innfinner seg i dette bør ikke de automatisk få sin egen relgions lære gjennomført.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Det skaper religions forståelse Roberteh :roll: For min del kan vi jo godt beholde statskriken og alt dette, så lenge folk flest ikke har noe imot å ikke lære om andre religioner, og fortsatt lukke øynene for alt annet enn den store, hellige kristendommen. Jeg melder meg herved ut av denne diskusjonen, da man ikke kan overbevise noen som har blitt så til de grader hjernevaska av kristendommen.

 

Peace and Love.

Lenke til kommentar
Alle forskerere og vitenskapsmenn før i tiden ble som regel drept før vi forstå at det de sa var sant. De drev en hard kamp mot kristendommen. Galleleo Gallelei er et eksempel.

 

Nettopp, fordi de var og ER fortsatt redde for at virkeligheten ikke er som de tror at de vil at den skal være. De burde jo være sjeleglad for at det finnes folk som utforsker på dette her..

samme gjelder islam og andre religioner

 

 

 

Og hvorfor blir islam blandet hele tiden inn.. finnes trossalt også andre religioner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Jeg synes religionsundervisningen bør være en del av samfunnsfagene - hvorvidt fagets navn er KRL eller RLE er egentlig uinteressant. Selvfølgelig må undervisningen være fri for forkynning, men ettersom kristendom fremdeles er den religionen som har størst innvirkning på det norske samfunnet, er det naturlig at hovedvekten av undervisningen omhandler kristendommen.

Lenke til kommentar

Jeg synes at det bør hete KRL. Norge er et kristent land, og uansett om et kristne nordmenn er i mindretall eller ikke, er irrellevant. Siden Norge er et kristent land bør vi også legge vekt på kristendommen og undervise om hva den handler om. Jeg er også for om å lære om de andre verdensreligionene, men vi behøver ikke å bli eksperter, vi behøver bare å lære grunnprinsippene, slik at vi forstår hvordan folk i andre deler av verden tenker.

 

-endret- (tok med et komma ;) )

Endret av Quasir
Lenke til kommentar
På hvilke måte har den holdt oss tilbake? Heksebrenning? Forfølgelser? Tvang? Drap? Alt dette hører forhistorien til og som det har blitt uttalt har ingenting med dagens Kristendom og gjøre. Kristendommen har utviklet seg i takt med samfunnet.

Kristendommen har riktignok blitt mer moderat med årene, men det er jo ikke slik - som du fremstiller det - at kirken har innsett helt av seg selv at man kanskje burde slutte med nettopp heksebrenning, forfølgelser, tvang og drap. Snarere tvert i mot; det er kirken som har moderert seg motvillig etter som folk flest har fått øynene opp og sett hvor latterlige mange av tingene kristendommen har gjort på gjennom århundrene faktisk er.

 

Vi får bare håpe at denne utviklingen fortsetter, og at man kan få slutt på blant annet stigmatiseringen av homofile og statsstøtte til religioner.

 

Hvordan skal dette foregå i praksisk? Skal våre barn sitte på skolebenken og lære mer om islam enn om Kristendom? Hvis vi skal lære om alle relgioner uten og ha fordommer mot de lurer jeg på hvordan samfunn vi skal ha i det fremtidige Norge. Hva om noen stiller spørmål, skal disse da hysjes og ties ned? I Norge er det relgionsfrihet, men det er forsatt kristendommen og den kristne formålsparagrafen som står i høysetet.

 

Hva hvis noen stiller seg kritisk til dette, skal da de bortvises fra klassen? Vi må la våre barn lære om kristendommen på skolen, andre relgioner kan læres bort i historie timene. Hvis foreldre som har barn av utenlandsk opprinnelse ikke innfinner seg i dette bør ikke de automatisk få sin egen relgions lære gjennomført.

 

Man skal få objektiv undervisning i alle verdensreligionene - kanskje mer om kristendom i rene sidetall, men kristendommen skal ikke fremstilles på noen annen måte enn de andre religionene.

 

Nei, man skal ikke "hysje ned" noen spørsmål, og jeg lurer på hvordan du kom frem til den konklusjonen; man bør derimot oppfordre til kritisk tenking i skolen, spesielt i forhold til religion.

 

Det bør være obligatorisk for alle å delta i religions-undervisningen, men man bør kunne velge bort å delta i noen praktiske, religiøse ritualer som gudstjeneste og tilsvarende.

Lenke til kommentar
Jeg synes at det bør hete KRL. Norge er et kristent land, og uansett om et kristne nordmenn er i mindretall eller ikke er irrellevant. Siden Norge er et kristent land bør vi også legge vekt på kristendommen og undervise om hva den handler om. Jeg er også for om å lære om de andre verdensreligionene, men vi behøver ikke å bli eksperter, vi behøver bare å lære grunnprinsippene, slik at vi forstår hvordan folk i andre deler av verden tenker.

Er det virkelig det?

 

Er Norge et kristent land om mindretallet av befolkningen er kristne?

 

Bør vi ha en statskirke når et mindretall av befolkningen er kristne?

Lenke til kommentar
Nei, man skal ikke "hysje ned" noen spørsmål, og jeg lurer på hvordan du kom frem til den konklusjonen; man bør derimot oppfordre til kritisk tenking i skolen, spesielt i forhold til religion.

Jeg kommer til den konklusjonen da jeg har hørt dette før. I Norge er flertallet av innbyggerne livredde for å ikke være politisk korrekte og stille de "vanskelige" spørsmål, kan ikke tenke meg at det er noe annerledes på skolene. Heller tvert om. I en tid da alt skal aksepteres og bli forstått, frykter jeg utviklingen i dette faget. Hvis den norske skole skal lære våre barn og forstå grusomhetene som innbefatter islam og ikke tørre og stille spøsmål ved den, er dette er meget negativ utvikling. Ja, kristendommen har blitt kraftig moderert og det er bra i den forstand vi forsatt opprettholder dens orginale budskap. Når det kommer til homofili spørsmålet blir dette vanskelig for mange.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Jeg synes at det bør hete KRL. Norge er et kristent land, og uansett om et kristne nordmenn er i mindretall eller ikke er, irrellevant. Siden Norge er et kristent land bør vi også legge vekt på kristendommen og undervise om hva den handler om. Jeg er også for om å lære om de andre verdensreligionene, men vi behøver ikke å bli eksperter, vi behøver bare å lære grunnprinsippene, slik at vi forstår hvordan folk i andre deler av verden tenker.

Er det virkelig det?

 

Er Norge et kristent land om mindretallet av befolkningen er kristne?

 

Bør vi ha en statskirke når et mindretall av befolkningen er kristne?

 

Det jeg mente var at uansett om Norge har et mindretall av kristne i befolkningen så er dette uvesentlig siden Norge er et kristent land og forblir det helt til det eventuelt endres.

Lenke til kommentar

Hva definerer egentlig ett kristent land? Nisjepartiet som representerer kristne har blitt overkjørt på de sterkeste kristelige sakspunktene deres.

 

Vi har en statskirke som er, for majoriteten av befolkningen kulturell og tradisjonsbetinget fremfor religiøs. Vi har kristne paragrafer som ikke tas i bruk.

 

Når det gjelder topic, så er jeg for RLE. Med litt vekt på kristendommen, av historiske årsaker. Men det burde ikke læres som noen sannhet mens de andre religionen presenterer "hva de tror". Problemet er vel at det er gjerne religiøse som lokkes til slike stillinger.

 

Religionsforståelse er viktig, men det hjelper svært lite å ha massiv innsikt i en mindredel del av verdens religiøse preferanser (kristne) uten noe dyp innsikt i andre. Nå er det en stund siden jeg har hadde religionsfag på skolen, men med en kristen lærer så kan jeg ikke akkurat huske å fått noe dyp innføring i andre religioner.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Roberteh: Tviler du klarer å komme med et svar til resten jeg skrev.
RLE, fordi målet med faget skal väre at vi lærer mye om de store verdensreligionene, for og så skape et samfunn med en god holdning til andre religioner og kulturer, uten fordommer. Det kommer fortsatt være kristendom som dominerer, og hvis dere mener at KRL er bedre for folk med annen bakgrunn tar dere feil! KRL faget gjør så folk med annen bakgrunn kan ta fri ifra faget og få undervisning i sin egen religion. Med RLE slipper vi dette, alle får samme undervisning og alle lærer mye om alle religioner.

Hvordan skal dette foregå i praksisk? Skal våre barn sitte på skolebenken og lære mer om islam enn om Kristendom? Hvis vi skal lære om alle relgioner uten og ha fordommer mot de lurer jeg på hvordan samfunn vi skal ha i det fremtidige Norge. Hva om noen stiller spørmål, skal disse da hysjes og ties ned? I Norge er det relgionsfrihet, men det er forsatt kristendommen og den kristne formålsparagrafen som står i høysetet.

 

Hva hvis noen stiller seg kritisk til dette, skal da de bortvises fra klassen? Vi må la våre barn lære om kristendommen på skolen, andre relgioner kan læres bort i historie timene. Hvis foreldre som har barn av utenlandsk opprinnelse ikke innfinner seg i dette bør ikke de automatisk få sin egen relgions lære gjennomført.

 

Nei helst like mye Islam som Kristendom. Poenget er vell strengt tatt at vi skal ha undervisning om alle religioner slik at fordommer forsvinner. Spørsmål skal bli stillt, og svar skal gis dette fjerner fremmedfrykt og fordommer. Dette klarer du vell å tenkte fram til selv. Hvis kristendommen er så sterk i Norge som du mener, burde dere ikke være så redd for å møte litt konkuranse fra andre religioner på skolebenken. Hvilken religion som står høyest er egentlig ikke relevant, poenget er at elevene skal lære mye om vår verden som er såpass globalisert idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...