Laffe Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Med all respekt og melde, håper og tror jeg folk selv kan avgjøre hva som finnes eller ikke. Ja såklart.. men det viser bare at de har liten dømmekraft, og tar in seg hva personen/media gulper opp : ) Men for all del, la dem tro det. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 laffe: Hvor i all verden har det blitt av respekten din for andre? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Ja såklart.. men det viser bare at de har liten dømmekraft, og tar in seg hva personen/media gulper opp : ) Så du heveder ved dette at Bibelen er "oppgulp"? Det er den kristne mennesker følger og ikke media. Fint om du kan utdype. Endret 4. januar 2009 av roberteh Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ja såklart.. men det viser bare at de har liten dømmekraft, og tar in seg hva personen/media gulper opp : ) Så du heveder ved dette at Bibelen er "oppgulp"? Det er den kristne mennesker følger og ikke media. Fint om du kan utdype. Selveste boken, så nei. Men det som står skrevet inni, ja. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Så mange av grunnprinsippene er helt feil? Skal man ikke være god mot sin neste? Bør man ikke rette på seg selv før man kritiserer andre? Jeg ønsker en utdypning. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Som roberteh sier er Norge gjennom de siste tusen år bygget på kristne verdier Det er til TROSS for kristendommen at den vestlige verden er så velutviklet som den er. Det var bare på grunn av opplysningstiden, vitenskap, og MOTSTAND mot religiøse dogmer at Europa og USA seilte frem i utvikling. Dessuten er de "kristne" verdier ikke noe annerledes enn de muslimske eller jødiske og skiller seg videre heller ikke betydelig ifra de hinduistiske osv. osv. osv. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg vil våge å påstå at kristendommen skiller seg fra islamisme på en rekke områder i dagens samfunn, selvom det ikk alltid har vært slik. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Du har helt rett anonymouse, men du glemmer at mange av de store forskerene og teoretikerene var kristne, eller sterkt troende. Kanskje er den viktigste gruppen agnostikerene - de usikre. Einstein mente vel selv - og beklager om dette blir feil, det er fritt fra hukommelsen - at Gud eksisterer, men som en skapning som levde i harmoni med oss og jorden, og ikke som et ultimat vesen som vi skulle putte all vår tro i. Jeg tror at religion er noe vi trenger. Det gjør oss stabile, tankene vandrer ikke. Mange ville antageligvis tatt selvmord eller lignende (dette blir påstander, men tenk over det), om de ikke hadde hatt troen å klamre seg fast til i vanskelige tider. Det er selvfølgelig en annen side ved tro også - krig. Tro fører til krig, men ville vi ikke hatt krig uten religion? Klart vi ville - det er vel egentlig forskjeller som avler krig, og da vil krig komme uansett. Poenget mitt med de kristne verdier er at vi må kunne vår historie, og for å vite hvorfor nordmenn og europeere gjorde som de gjorde, så må vi kunne kristendommen - kunne den godt. Det må allikevell vektlegges at de andre RL-ene også informeres om i stor grad, men kristendommen bør ha en viss prioritet. Om en person ikke lærer det gjennom selvstudier, og ikke lærer om kristendommen i stor nok grad på skolen - hvordan skal denne personen da vite hvorfor for eksempel det gikk korstog til det Hellige Land? Du tar poenget. Religion er etter egen mening dessverre sentralt i historie. Fordelsaktig ville det vært med 6 mrd vitenskapsmenn - men slik er det ikke. Vi kan jo ikke bare brenne alle våre historiebøker og slette alle databaser, fordi vi ikke lenger skal lære om kristendommen i stor grad. Vi MÅ ha kristendoms-informering for å forstå historien, men ikke nødvendigvis kristendoms-praksis. Kirken før juleferien burde være valgfri for eksempel - om den ikke allerede er det. Endret 4. januar 2009 av Expired product Lenke til kommentar
Laffe Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) Jo, man skal være god mot sin neste. Har ikke sagt "Jasså du tror på det og det du, da har min respekt for deg borte" ifrohold til hva kristene sier hvis du ikke tror på gud. "- Tror du ikke på gud,ja da er du en dårlig person og fortjener å dø/ brenne i helvete... Tror man på Evolusjon & vitenskap er man også en idiot og fortjener å brenne i helvete. Men det er ikke så rart, er det vel ? Jeg er enig med de settningene som blir representert i de ti bud, bortsett fra noen. Men jeg er ikke enig med de som står bak settnigene og gjort det om til en slags "kristelig/helligdom" av det. Men nok off-topic fra min side.. Har trossalt religon-forum. Endret 4. januar 2009 av laffe Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 60% av norske statsborgere regner seg selv som ateister, vi burde ikke hatt noe religionsopplæring i det hele tatt. Men RLE er hvertfall bedre enn KRL. Uenig. Vi lærer da vitterlig ikke om religion for at vi kal kunne ta del i den? Vi lærer om religion fordi det fortsatt er en utrolig viktig ressurs hva kulturforskjeller angår. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det og kjenne sin kultur og identitet er viktig. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg vil våge å påstå at kristendommen skiller seg fra islamisme på en rekke områder i dagens samfunn, selvom det ikk alltid har vært slik. Hadde ikke kristendommen skilt seg fra Islamisme ville det jo vært tragisk. Om det skiller seg fra Islam er en annen sak. Vet du i det hele tatt hva islamisme er? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det og kjenne sin kultur og identitet er viktig. Kristendom har lite til ingenting med dagens Norge å gjøre, slik jeg ser det. Jeg identifiserer meg ikke med det vrøvlet. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det er jo også noen her som tror at kristendommen har formet Norge i 1000 år, og at de kristne verdiene bare hadde kommet med kristendommen. Det samfunnet vi lever i er formet på tross av kristendommen, ikke på grunn av den. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hadde ikke kristendommen skilt seg fra Islamisme ville det jo vært tragisk. Om det skiller seg fra Islam er en annen sak. Vet du i det hele tatt hva islamisme er? Ja, selv vet jeg veldig godt hva islamisme og islam er. Norge er ikke i nærheten av dette og det bør vi heller ikke blir. Derfor er det viktig og være tydelig på hva Norge er bygget og tuftet på, altså kristendommen. Islamisme betegner politiske ideologier basert på islam. Den innebærer at islam ikke bare er en religion som skal tros og praktiseres av muslimer, men også et politisk system som muslimer bør tvinge staten til å innføre. Til forskjell fra ikke-islamistiske muslimer, mener islamister at muslimer bør drive fram en revolusjon for å få staten til å bli en islamsk stat, enn å leve et liv i harmoni med staten og være opptatt av å bli islamsk selv. Tilhengere av islamisme ville styrke religionens stilling i samfunnet, de mener at staten bør styres etter islams hellige bok; Koranen. Menn og kvinner skal ha de rettighetene som Koranen foreskriver dem. Islamismen har brodd både mot vestlig imperialisme og mot tradisjonalisme i muslimske stater Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kristendom har lite til ingenting med dagens Norge å gjøre, slik jeg ser det. Jeg identifiserer meg ikke med det vrøvlet. Flagget Nasjonalsangen Den kristne formålsparagrafen Statskirken (82 % av Norges bef.) Dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse Ord og uttrykk Kunst. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Kristendom har lite til ingenting med dagens Norge å gjøre, slik jeg ser det. Jeg identifiserer meg ikke med det vrøvlet. Det er tull! Kristendommen har ikke den sentrale plass det engang hadde, men det har da ingen heller uttalt. Dagens Norge er også et kristent land. Og det bør det forbli. At du personlig ikke identifiserer deg med dette er en annen sak. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hva er det som er kristendomm i Norge idag? Idag legger vi vekt på Menneskerettigheter, Økonomi, forskning etc etc. Dette er ting som er drevet framover på tross av kristendommen. Dere som glorifiserer kristendommen, og sier at den har hatt stor betydning for Norge, og fortsatt har det: TULLBALL! Kristendommen har hatt en negativ effekt i Norge, og i resten av Europa. Og det er ikke noe vits å komme med "kristen Moral og etikk" fordi det er ikke en kristen oppfinnelse, selv om jeg vet at mange tror det. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 (endret) RLE, fordi målet med faget skal väre at vi lærer mye om de store verdensreligionene, for og så skape et samfunn med en god holdning til andre religioner og kulturer, uten fordommer. Det kommer fortsatt være kristendom som dominerer, og hvis dere mener at KRL er bedre for folk med annen bakgrunn tar dere feil! KRL faget gjør så folk med annen bakgrunn kan ta fri ifra faget og få undervisning i sin egen religion. Med RLE slipper vi dette, alle får samme undervisning og alle lærer mye om alle religioner. Det Hans-O sier er sant, kristendommen har holdt oss mer tilbake, enn drevet oss fremover, bra sagt Endret 4. januar 2009 av Sebbe Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 På hvilke måte har den holdt oss tilbake? Heksebrenning? Forfølgelser? Tvang? Drap? Alt dette hører forhistorien til og som det har blitt uttalt har ingenting med dagens Kristendom og gjøre. Kristendommen har utviklet seg i takt med samfunnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå