Gå til innhold

Lydløs mor&far-pc. 5000kr. Hjelp til hovedkort

Anbefalte innlegg

Etter mange timers lesing på silentpcreview samt andre sider har jeg begynt å nærme meg et oppsett for en mest mulig lydløs pc til enkel bruk. Skal kun brukes til internett, epost, tekstbehandlig og bilder.

Bygget til dels etter en DinSide-artikkel hvor det bygges en lydløs maskin.

Handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=90447

Trenger hjelp til å finne et hovedkort, i mATX størrelse.

Prisen holdes nær 4000kr, kan gå opp mot 5000.

Hovedkriteriet blir å få vekk all støy.

Tingen er at jeg ønsker et ASUS-hovedkort med både HDMI og DVI-kontakt, for fremvisning av bilder på TV. Det må også gå lyd til TVen over HDMI-kabelen. HD-video vil aldri bli aktuelt.

Både PC-skjerm og TV har oppløsning 1920x1080, og vil nok bli brukt i clone-view.

DinSide kaller CPU Boxed-viften stille fordi de benytter et dedikert skjermkort i sitt bygg. Om prosessor kan kjøles "passivt", med kabinettviften like bak vil det være en fordel. I tilfelle bytte ut originalvifte/ribbe med en større kjøleribbe (a la Ninja).

RAM valget er ganske tilfeldig. Kan noen forsikre meg om at de går overens og/eller komme med anbefalinger?

PCen kommer aldri til å overklokkes.

Alle tanker/innspill til dette oppsettet vil bli satt pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har endret litt på oppsettet ditt. Byttet PSU, satt inn større harddisk, endret CPU til AMD, fordi AMD visst nok er bedre på innbygget grafikk osv. La også till en stor kjøler som med en rolig vifte, eller kanskje også passivt kan kjøle ned CPU-en bra.

Handlevogna finner du her :)

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Likte oppsettet ditt, å bytte til AMD-basert er sikkert ikke dumt, likte kritikken hovedkortet har fått.

Noe usikker på harddisken som er foreslått, leser begge deler om den. Forøvrig er 160gb mer enn nok kapasitetsmessig.

Men. Kjøleren som er foreslått er vel for stor for kabinettet? Ser ut som en må holde seg "innenfor" hovedkortet for å ikke komme i konflikt med takvifta.

Er skeptisk til så stor vekt på kjølerne, da PCen må sendes etter den er bygget.

Endret av smylve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...