Gå til innhold

Må kameraets blitz belyse ved bruk av ekstern?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny blitz i forrige uke, og har tatt noen bilder med den. Men, må kameraets blitz belyse? Kan jeg bare kjøre den eksterne blitzen? Har prøvd litt, men ser ikke ut til at det går. Får jo dempa den interne blitzen litt, men kunne tenkt meg å hatt den helt av. Går det?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Enten er blitsen defekt, eller så gjør du noe galt. Du kan ha det på selvfølgelig bruke den eksterne blitsen uten å ha den originale oppe.

Men det kan hende at du forsøker å bruke den trådløst, og da må du bruke den eksterne blitse til den trådløse styringen på alle andre merker enn Nikon.

Du må fortelle oss mye mer enn det du gjør nå. Vi må jo gjette oss frem til hva du mener.

Lenke til kommentar

Har E-420 mulighet for trådløs blitsstyring?

E-520 har det, men så langt jeg kan se på Olympus sin webside så har ikke E-420 denne muligheten.

Men uansett skal det vel være mulig å bruke FL36R som ren slaveblits, da trigger den på blinket fra den interne blitsen, som fyrer som normalt.

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Men uansett skal det vel være mulig å bruke FL36R som ren slaveblits, da trigger den på blinket fra den interne blitsen, som fyrer som normalt.

...og jeg er villig til å sette penger på at det er dette trådstarter blander sammen med "trådløst".

En "workaround" (om det er mulig på dette kameraet) er å sette den interne blitsen til manuell, og laveste effekt. Da vil den bidra med svært lite lys, og dersom det ikke brukes sværtstor blenderåpning, høy iso og/eller kort avstand til subjektet, vil ikke den interne blitsen bidra nevneverdig til eksponeringen. FWIW, så er det er sånn Nikon CLS gjør det når vanlige blitser brukes som commander.

Lenke til kommentar
Har E-420 mulighet for trådløs blitsstyring?

Jada. Står så i manualen ihvertfall ...

Tom

Ja, men i motsetning til Nikons løsning så må man ha den innebygde blitsen oppe. Men det skulle ikke være noe problem å sette ned styrken på den til et minimum, spesielt med tanke på den løsningen de har valgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...