Gå til innhold

Lader og batteri til laptop i stykker


Anbefalte innlegg

Kjøpte en bærbar PC for 1,5 år siden fra Lefdal. Leverte nettopp PC-en inn med både ødelagt lader og ødelagt batteri. Laderen ble ødelagt først, men tok ikke bryet med å levere den inn siden jeg heller kjøpte en universal lader. Men nettopp gikk altså batteriet også i stykker. Jeg kan bruke PC-en hvis jeg har i laderen, fordi den går på vekselstrøm, men med en gang jeg kobler fra strømkilden går PC-en av.

 

Hvilken garanti eller reklamasjon er det på ladere og batterier? Har jeg krav på å få nytt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som regel vanlig praksis at forhandlere mener det kun er seks måneder til ett års garanti/reklamasjonsrett på batterier og ladere. Dette er ikke for å være slem mot kundene, men fordi produsentene er lite samarbeidsvillige med reklamasjon på såkalt "tilbehør" etter seks måneder. Dette er dog ikke noe særlig relevant for kunden, ettersom han/hun kan velge å kun forholde seg til forhandleren. Etter forbrukerkjøpsloven har du minst to års reklamasjonsrett, og butikken kan ikke nekte deg å reklamere på batteri og lader, men det er ikke dermed garantert at reklamasjonen vil gå gjennom. Spørsmålet er om det er en mangel at batteriet blir dårlig etter 1,5 år. Dette er avhengig av hvordan det har blitt behandlet, og om de rutiner som står i instruksjonsboken har blitt fulgt.

 

I ditt tilfelle kan det nok regnes som en mangel, ettersom det ikke fungerer i det hele tatt (mens redusert kapasitet derimot ville vært ganske normalt). Men så er jo spørsmålet om universalladeren har gitt batteriet rimelig spennings- og strømverdier i forhold til hva batteriet får fra originalladeren. Om det viser seg at batteriet ikke har fått riktig input vil du nok dessverre stille ganske svakt i saken (jeg vil tro at det er mulighet for et verksted å undersøke dette).

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

 

På universalladeren kan jeg stille volten, og jeg har stilt den etter hva som stod på batteriet (20V). Men er det allikevel mulig for noen å undersøke hvilken spenning jeg har brukt? Og er det mulig å miste reklamasjonen på grunn av at jeg ikke har brukt originallader?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Selv om forbrukertvistutvalget har slått fast at er batteri er forbruksmateriell og har en forventet levetid på 2 1/2 til 3 år, er det ikke like lett.

 

Sende faktisk en e-post i går til Expert, angående mitt døde batteri. De tar omtrent like mye for å SE på batteriet mitt og vurdere om det er en reklamasjon, som det koster å kjøpe et nytt.

 

Sitat Helpdesk på Expert:

hei

 

du kan selvfølgelig sende inn batteriet til et verksted, men for at de

skal vurdere om det gjelder som en reklamsjon må du betale

for "hei

 

du kan selvfølgelig sende inn batteriet til et verksted, men for at de

skal vurdere om det gjelder som en reklamsjon må du betale

for "diagnostisering". det vil derfor høyst sannsynlig bli billigere

for deg å kjøpe et nytt batteri.". det vil derfor høyst sannsynlig bli billigere

for deg å kjøpe et nytt batteri.

.

 

Høyst sannsynlig billigere å kjøpe et nytt, altså... et nytt batteri til min laptop koster omtrent 1200. De jævlane vil altså ha over tusenlappen for å "diagnostiere" batteriet.

 

Ser ut som jeg er like langt, FTU sitt vedtak eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...